Ny bryggemaskin

bryggeodden

Norbrygg-medlem
Leker med tanken på å skaffe ny å større bryggemaskin.
Har en 30 liter type billig Cobra, som jeg har brygget ca 12 brygg på, og kunne ønske meg en som rommer noen flere liter.
Har sett på følgende:
Brewster beacon 70
Grainfather G70
Brewtools B80
Camurri CB100

Noen som har erfaringer med noen av disse, skjønner at noen er helt nye å ikke tilgjengelige enda, tar også imot andre tips hvis noen har.
Kom gjerne med forslag, tanker ideer osv.
 
Kom gjerne med forslag
Her er også en maskin du kan vurdere. Hørt mye bra om den men ikke testa den sjøl.
Robobrew BrewZilla 65L generasjon 3.1 - Ølbrygging AS
Så må jeg jo få si at der er et stort sprik på pris på de maskinene du lister opp, fra underkant av 10k til knappe 30k eller godt over avhengig av tilbehør.

Jeg har Brewtools 80 og er godt fornøyd med den. Moderne, både programvare og tilbehør i stadig utvikling, og den er jo "norsk". Er det noe problemer så er det lynrask hjelp å få. Noe er det selvsagt med alle maskiner. Veldig fint med treveis ventil i bunn samt mulighet for å fylle kjelen fra bunnen fra en HLT om ønskelig. Justerbare diptubes fra utsiden av kjelen. Inline thermometer for vørter ut av motstrømskjøler. To stk varmelement på 3000W hver gir rask oppvarming - men åpne varmelementer i kjelen tar plass på sidene av maltrøret, og krever litt ekstra rengjøring av og til.
 
Jeg er veldig fornøyd med min Brewzilla 65 3.1 gen. Liker godt at det er 3 elementer som kan styres individuelt og synes dyppkjøleren gjør en god jobb også (til spiralkjøler å være). Synes også den er grei å rengjøre.
 
  • Like
Reaksjoner: Dbe
Nå skal det også sies at der jeg planlegger å bruke maskinen har jeg 3 fas 16a sikring.
Kan jo stjele strøm fra en annen plass slik at jeg eventuelt får bruke 2 x 16 amp som b80 trenger, og føler også at enkelte andre med bare 1 element på 3000w kan virke litt lite på så store volum.

Camurri har jo 3 fas kobling å 4,4kw element, så virker enkelt for mine muligheter, mens både GF, BT og robobrew "bare" har 1 fas å små element.

Hvordan er erfaringene fra dere som har maskinene?
Tar de lang tid på oppkok osv?
 
Hvis BT har 1-fas støpsel så har den enten to kabler eller så er 2x3000W feil.

3680W er maks på en 1-fas 16A
 
Har et par stykker i nettverket som sikret seg Grainfather G70 oppunder jul. Veldig mye lovord, jeg ville nok kjøpt den selv om jeg hadde trengt noe større.

Camurri ser ut til ut som den er designet på syttitallet, men er kanskje bedre enn den ser ut. Brewster Beacon er en storvokst slektning av Coobra.
 
Var det opp til meg hadde det stått mellom G70 og B80 pro. Grainfather er et stort og "trygt" selskap, det er bang for the buck selv om det er doble prisen fra en Robobrew. Brewtools er rollsen, med uslåelig kundeservice. Sverger, uansett når tid jeg har sendt melding om så det er på søndag klokka 23 så får jeg svar med de i løpet av minutter... Og er det noe jeg trenger er de lynraske å sende varer.
 
Må si de frister me både g70 å b80, men, har 1 x 3kw varme element på 30 liter i dag, synes det tar lang nok tid å varme opp.
Mulig elementet på cobraen er noe dårligere enn på g70?
Og har ikke nå annet en 1 x 16 amp kurs (3fas)der jeg planlegger å sette bryggern så det stopper litt opp den b80.

Hvordan funker det for dere som feks har brewzilla 65 liter, bruker dere lang tid på å få opp temp til mesk, og fra mesk til kok?
 
Jeg har kun et brygg bak meg, men med en Brewzilla 65 gikk det 55 minutter fra 9°-71° i vannet. 33 liter. Lufttemp 5°

Fra 67° Til kok gikk det ca 30 min. 29.5 liter.
Til mesking kan du sette timer så det er klart når du er.
 
I disse tesla-tider, kan det alltid være på tide å minne om gass og krabbekoker/tilsvarende, om volum og kabel inn føles som en trang sektor.

Modifiesering /om inntaksikringen til huset ikke er begrensning) kan jo løse problemet. Begrense effekt på innebygget varmer/justere under maks og ha ekstern varmetilførsel i tillegg? Er vel noen nordlendinger her som skulle kunne brygge samtidig med pelletsgrilling vil jeg tro.
 
I disse tesla-tider, kan det alltid være på tide å minne om gass og krabbekoker/tilsvarende, om volum og kabel inn føles som en trang sektor.

Modifiesering /om inntaksikringen til huset ikke er begrensning) kan jo løse problemet. Begrense effekt på innebygget varmer/justere under maks og ha ekstern varmetilførsel i tillegg? Er vel noen nordlendinger her som skulle kunne brygge samtidig med pelletsgrilling vil jeg tro.

Om noen har mulighet for en liten innføring i hvordan bruke flere kjeler, tar jeg i mot den også.
Nå skal det sies at det er inne jeg planlegger å holde på, og ikke ute. Føler da at en krabbekoker ikke blir noe for meg.

Men er åpen for forslag
 
Om noen har mulighet for en liten innføring i hvordan bruke flere kjeler, tar jeg i mot den også.
Nå skal det sies at det er inne jeg planlegger å holde på, og ikke ute. Føler da at en krabbekoker ikke blir noe for meg.

Men er åpen for forslag

Jeg ville jo gå inn for induksjonsplate og en 60-liters kjele. Det holder med 16 ampere, og alt er såre enkelt:). (Følte at du ga Fanden lillefinger'n, så jeg grep tak:p.)
 
Denne er fin dersom du skal koble flere enfas på en trefas, jeg er godt fornøyd med den. Jeg har riktignok endra støpselet til et 32A-støpsel, siden jeg ikke har 3F16 på bryggerommet, men jeg belaster den selvsagt ikke mer enn den tåler.
 
Må si de frister me både g70 å b80, men, har 1 x 3kw varme element på 30 liter i dag, synes det tar lang nok tid å varme opp.
Mulig elementet på cobraen er noe dårligere enn på g70?
Og har ikke nå annet en 1 x 16 amp kurs (3fas)der jeg planlegger å sette bryggern så det stopper litt opp den b80.

Hvordan funker det for dere som feks har brewzilla 65 liter, bruker dere lang tid på å få opp temp til mesk, og fra mesk til kok?
På BT80 kan du faktisk justere for forskjellige strømstyrker - glemte å påpeke dette da jeg skrev 2 x 16 amp.
Du kan mao ha en kabel som gir 16 amp, og en kabel som gir 10 eller 13 amp..
På denne måten får du 3000 w fra ett element, og avh av sikring 2000 w eller mer fra det andre elementet - dette er uansett mye mer enn de fleste andre maskinene.. :)
 
På BT80 kan du faktisk justere for forskjellige strømstyrker - glemte å påpeke dette da jeg skrev 2 x 16 amp.
Du kan mao ha en kabel som gir 16 amp, og en kabel som gir 10 eller 13 amp..
På denne måten får du 3000 w fra ett element, og avh av sikring 2000 w eller mer fra det andre elementet - dette er uansett mye mer enn de fleste andre maskinene.. :)

Sikkert mange som vil sette den på samme kurs, i en dobbel kontakt f.eks, så det er en løsning som forutsetter at brukeren har litt kjennskap.
 
Må si de frister me både g70 å b80, men, har 1 x 3kw varme element på 30 liter i dag, synes det tar lang nok tid å varme opp.
Mulig elementet på cobraen er noe dårligere enn på g70?
Og har ikke nå annet en 1 x 16 amp kurs (3fas)der jeg planlegger å sette bryggern så det stopper litt opp den b80.

Hvordan funker det for dere som feks har brewzilla 65 liter, bruker dere lang tid på å få opp temp til mesk, og fra mesk til kok?

Water Heating Calculator for Time, Energy, and Power

Her kan du regne hvor lang tid du vil bruke med gitt effekt, eller hvor mye effekt du trenger for å nå gitt temperatur innen en viss tid.
 
Sikkert mange som vil sette den på samme kurs, i en dobbel kontakt f.eks, så det er en løsning som forutsetter at brukeren har litt kjennskap.


Nå er jeg ute på veldig tynn is, over dypt vann, men hvis det er to ledninger, kan en ikke da koble begge N-lederene sammen til en fase, hver av L-lederene til hver sin fase og jordingene sammen og kjøre den på en tre-fas stikk? Da er vel 16A nok også?

OBS: dette MÅ verifiseres av noen som kan elektro før det prøves, jeg gjetter her!
 
Tilbake
Topp