Ny bryggemaskin

16+16=32A Det går ikke på IT, men TN går det bra. Samlet last på 16A 3-fas IT er 6400W, men hver fase kan da maks belastes med 2100W. 16 3-fas TN derimot kan belastes med 11000W og 3680W pr. fase.
 
Sist redigert:
Da har jeg mailet brew tools, og fått til svar at det ikke er mulig å bygge b80 eller b150 om til 3 fas pga kun 2 elementer, (de måtte da ha 3 elementer) og siden jeg ikke har mer enn 1 x 16amp tilgjengelig og disse krever 2 x 16 amp så er dermed brew tools strøket av listen.
 
Da har jeg mailet brew tools, og fått til svar at det ikke er mulig å bygge b80 eller b150 om til 3 fas pga kun 2 elementer, (de måtte da ha 3 elementer) og siden jeg ikke har mer enn 1 x 16amp tilgjengelig og disse krever 2 x 16 amp så er dermed brew tools strøket av listen.
Du kan jo trekke en god (2,5mm2) skjøteledning fra en annen kurs da... Tror det er dumt å stryke B80 av den grunn...
 
Det er vel ingen bryggemaskiner under 200 liter som er trefas. Camurri har 2x2,2kw koblet som 3-fas 230 eller 400 og kunne vært levert slik som Brewtools med to Schuko, Brewtools har 2x3kw.
 
Det er vel ingen bryggemaskiner under 200 liter som er trefas. Camurri har 2x2,2kw koblet som 3-fas 230 eller 400 og kunne vært levert slik som Brewtools med to Schuko, Brewtools har 2x3kw.


Om dette er tilfelleburdedet vel være mulig å bygge om brewtools din på samme måte
 
Litt merkelig vinkling, kanskje? Er fort gjort for en elektriker å fikse 3x 16A ut av den trefase 32A du har nå. Da har du til både BT på full blås, vannvarmer på 2kw og en liten varmeovn om du behøver. Peanuts opp mot investeringen du ser ut til å ønske å ta på bryggeutstyr.
 
Nå er jeg ute på veldig tynn is, over dypt vann, men hvis det er to ledninger, kan en ikke da koble begge N-lederene sammen til en fase, hver av L-lederene til hver sin fase og jordingene sammen og kjøre den på en tre-fas stikk? Da er vel 16A nok også?

OBS: dette MÅ verifiseres av noen som kan elektro før det prøves, jeg gjetter her!

Hver av disse elementene er på 3000Watt. Det vil si at de trekker 13ampere hver på 230volt. Hvis man kobler disse to parallelt på en enfasekurs vil de trekke 2x13 = 26Ampere. Hvis man derimot kobler disse to på et 230 volt trefasesystem (IT) så kan man gjøre det slik: Det tre fasene er benevnet L1, L2 og L3. Elementene kan vi kalle A og B. Da kan man koble element A inn mellom L1 og L2. Element B kobler man inn mellom L2 og L3. Det er slik Roadrune foreslår.
Da vil strømmen i fase L1 blir 13 Ampere, L3 blir 13A mens i fase L2 vil man få summen av L1 og L3. Det vil si den vektorielle summen. Fordi vi her har et trefasesystem der fasene er forskjøvet elektrisk 120 grader så vil man få en summert strøm i fase L2 på 22,5Ampere.

Altså
L1 =13A
L2 = 22,5A
L3 =13A

Her ser man at dersom man skulle forsyne dette fra en trefasekurs må man ha en trefasekurs som kan levere minst 22,5Ampere. Nærmeste normerte størrelse vil være 25Ampere.

skjevlast trefase.png
 
Sist redigert:
Litt merkelig vinkling, kanskje? Er fort gjort for en elektriker å fikse 3x 16A ut av den trefase 32A du har nå. Da har du til både BT på full blås, vannvarmer på 2kw og en liten varmeovn om du behøver. Peanuts opp mot investeringen du ser ut til å ønske å ta på bryggeutstyr.

Har ikke 32 amp, men bare 16.
Der kommer problemet.
 
trefase usymmetrisk.png

LItt fredagsnerding: Her er de tre strømmene plottet slik det er i et trefasesystem med en usymmetrisk belastning. Den grønne blir da strømmen i fase L2. I dette tilfellet er den på 22,5Ampere.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp