Ny på brygging - flere spørsmål

tsb

 
Har noen spørsmål. Ser mange av de er besvart tidligere, men klarer ikke holde styr på alt når jeg må lese så mange tråder :p Så da kjører jeg heller på med en egen tråd, hvor jeg kan spørre.
Fikk tidligere i vår velsignelse av kona til å begynne med ølbrygging, men det ble aldri noe av. Den gang måtte jeg velge mellom å kjøpe meg motorsykkel eller begynne med ølbrygging. Valget ble åpenbart motorsykkel :p
MEN, har igjen fått velsignelse til å handle inn litt og litt (har jo tross alt ingenting å finne på når det er snø ute)!
Så da har jeg litt spørsmål.
1. Er det noen som har mulighet til å skrive nøyaktig hva jeg trenger for å starte med all-grain? Kan forøvrig si at det blir kjelebrygging, så BB og andre dyre enheter må droppes i denne omgang (mest av økonomiske årsaker)!

2. Holder temperaturen seg bra om jeg lager meskekar av et gjæringsspann? Bare isolerer det med liggeunderlag eller lignende og monterer kran etc på det?

3. Har 3 valg når det kommer til lagring under gjæring.
1. Badet. Frykter det kan bli for varmt for f.eks. IPA, da kona liker å ha det i overkant varmt (gulvvarmen står på 25 grader tror jeg). Regner med at romtemp vil være rundt 22-23 grader.
2. Uisolert utvendig bod. Her blir det ganske kaldt på vinteren.
3. Innvendig bod. Her er det begrenset med plass, men ingen varmekabler etc. Rommet holder rundt 19-20 grader året rundt. Er endel tøy etc lagret der.
Hvilket av disse valgene burde jeg ta? Tror ikke min bedre halvdel blir overdrevent imponert hvis det lukter stramt i hele huset eller tøy får "ølstank" (som hu kaller det) :( Kunne tenke meg å brygge litt forskjellig type øl etterhvert, men starter med noe som er litt lettere.

4. Når det kommer til lagring av ferdig flasket øl, så blir den uisolerte boden grunnet plass, temperatur og lys. Kommer uansett til å legge noe over, slik at de forblir i mørket. Er det noe annet jeg burde tenke på her? Blir som sagt tidligere ganske kaldt i denne boden. Har heller ikke verken plass eller mulighet til å ha flere kjøleskap i huset :(

4. Er det noen andre i Larvik som brygger hjemme, som kunne tenke seg å ha en "læregutt" innom på en batch? Hadde vært spennende å se nøyaktig hvordan dette foregår før jeg hiver meg utpå sjøl :) Det beste for min del, hadde da vært noen som brygger med kjele osv, siden det er det jeg blir nødt til selv.

Kan hende jeg kommer på flere spørsmål, men dette er de jeg har tenkt mest på!
 
1. Kjele, meskepose, gjæringskar, malt, humle, gjær, vann, korker, flasker, korkemaskin, saniteringsveske, vørterkjøler, termometer og hydrometer. Med dette kan du gjøre den minst utstyrskrevende og billigste varianten av all-grain: BIAB (Brew In A Bag).
2. Blir nok ikke helt optimalt, men bedre enn ingenting. Kjøleboks hadde f.eks. vært bedre.
3. Badet blir for varmt. En IPA-skal du gjære på rundt 19-20 grader, og gjæren gjør at det som regel blir et par grader varmere i vørteren enn det er i rommet. Ut i fra det du skriver, høres innvendig bod ut som den beste løsningen.
4. Når du flaskemodner, så vil jo kullsyren dannes i selve flasken under lagring. Gjæren er da avhengig av romtemperatur (ish) for å få spist opp sukkeret, laget trykk i flasken og derav kullsyre. Står disse flaskene i utvendig bod om vinteren da f.eks., så får du ingen kullsyre i ølen. La de stå i romtemperatur i 2 uker, og deretter kan du flytte de ut i boden for lagring.

Når det gjelder ølstank, så lukter ikke de fleste øl noe stramt når de står på dunken og gjærer.
det som kan lukte litt, er akkurat når du koker vørteren og har humle oppi. Da fylles hus/leilighet med verdens beste lukt, men av en eller annen grunn er det ikke alle av de "bedre" halvdeler der ute som er enig i dette. Men frykt ikke - Etter noen timer, så er lukten borte igjen.
 
Det er mange som brygger i Sandefjord og Larvik, så det er sikkert noen som vil ha besøk en dag.. Bruker du facebook, så kan jeg invitere deg til gruppa vår der, så du får kontakt med de i nærmiljøet ☺
Send meg en pm her, så ordner vi det..
 
Takk for utdypende og gode svar kanonen! Da er man et skritt nærmere :) Får ta det med lagring etter flasking opp ETTER at alt utstyret er kjøpt og bytteretten er gått ut, da er veien mye lengre for å "hive det ut". Akkurat bryggeprosessen tas ved å hive både kone og ungen ut hele helga, så den gode lukta slipper hu (her loss) :D
Hu har bare vært ekstremt bekymra for lukt under gjæring, men da er jo det enda en ting å "oppklare".
 
Vil legge til et godt egnet sted/oppsett å gjære på. Temperaturkontroll er det jeg egentlig mener.

Som jeg pleier å si til venner eller bekjente som spør: Du kan føkke opp ganske mye i selve bryggeprosessen og likevel lage godt øl hvis du gjærer det skikkelig, selv om ølet ikke ender opp slik du mente det skulle bli. Men du kan også brygge det teknisk sett feilfritt og ende opp med noe du egentlig ikke vil drikke hvis du føkker opp gjæringa.

Du får for all del veldig god øl hvis du har en stabil kjeller eller lignende, men du kan tweake det mer (i det hele tatt) hvis du har temp-kontroll.
 
Glimrende :) Takk for raskt svar. Litt nevenyttig er man, og om ikke så får man bli det ;)
 
Trenger ikke være så nevenyttig heller. Et raskt YouTub søk på "how to wire stc 1000" viser nøyaktig hvordan du skal koble den.
Fulgte den videoen selv og har nå en STC 1000 på kjøleskapet mitt som funker som gull!
 
Tilbake
Topp