Ny sukkerlake til flasket øl

Hei,

Gikk på en bommert hvor ukarbonert øl ble, med hevert, overført oppi et gjæringskar med sukkerlake. Glemte å røre inn sukkerlaka, så er stor fare for noen flaskebomber som står og tikker. Er det mulighet for å tømme ut ølen fra flaskene, og tilsette ny sukkerlake?

Smakte på siste rest etter flasking, og det smakte bare sukker.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Hei,

Gikk på en bommert hvor ukarbonert øl ble, med hevert, overført oppi et gjæringskar med sukkerlake. Glemte å røre inn sukkerlaka, så er stor fare for noen flaskebomber som står og tikker. Er det mulighet for å tømme ut ølen fra flaskene, og tilsette ny sukkerlake?

Smakte på siste rest etter flasking, og det smakte bare sukker.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Du har vel egentlig ikke noe valg. Det der er livsfarlig, så tøm det tilbake, bland og fyll på nytt med en gang. Så ville jeg drikke ølet raskt, for du kan vanskelig unngå at det blir nokså oksydert. Det vil antakelig også være en god ide å få det i kjølskap så snart det er ferdig karbonert, siden oksyderinga går langsommere jo kaldere ølet står.

Spørsmålet har dukket opp før, og ingen veit egentlig hvor dramatisk oksyderinga vil bli. Så det er fint om du prøver, og poster resultatet her. Ta en for vitenskapen:)!
 
Du har vel egentlig ikke noe valg. Det der er livsfarlig, så tøm det tilbake, bland og fyll på nytt med en gang. Så ville jeg drikke ølet raskt, for du kan vanskelig unngå at det blir nokså oksydert. Det vil antakelig også være en god ide å få det i kjølskap så snart det er ferdig karbonert, siden oksyderinga går langsommere jo kaldere ølet står.

Spørsmålet har dukket opp før, og ingen veit egentlig hvor dramatisk oksyderinga vil bli. Så det er fint om du prøver, og poster resultatet her. Ta en for vitenskapen:)!
Jeg ser at @KimR skriver "og tilsette ny sukkerlake", det er vel ikke noe lurt?
 
Jeg ser at @KimR skriver "og tilsette ny sukkerlake", det er vel ikke noe lurt?
Nei, er vanskelig å si om noe, eventuelt hvor mye, av sukkerlaken som kom seg i flaskene. Kan eventuelt gå ned fra 6g/L sukker til 3g/L og håpe utfallet blir duganes uten flaskebomber.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Kan vel legge til at de ble flasket for 2 dager siden, og står litt kjøligere enn romtemperatur just nu.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Problemet er at det er umulig å gi et entydig råd, da ingen vet hvordan sukker er fordelt. Dersom du først har sukkerlake, og deretter øl, kan det bære greit fordelt. Dersom det smaker veldig søtt av det som er igjen, kan de første være under, og de siste kan være over.
Anbefaler at du karbonerer dem varmt i en vanntett (øltrtt) balje med lokk.
Ingen grunn til å vente lenge med kaldkarbonering. Det kan gi en falsk trygghet.
Når de er klar til drikking, sett dem kaldt og åpnes (alle) i håndkle. Selv om de fem første er Ok, kan den neste være bombe-kandidat.
Alle flasker som er flate, tilsettes en sukkerbit / -lake og re-korkes.
Kan være lurt å ha nok backup-øl da alle kan være flate :)
 
Jeg ser at @KimR skriver "og tilsette ny sukkerlake", det er vel ikke noe lurt?

Au, den så jeg ikke. Det er avgjort ikke lurt, nei.

Det kommer riktignok an på om mye av sukkeret allerede er spist opp. Er det produsert mye kullsyre, vil det jo bli dårlig karbonering, sånn at det å tilsette noe, kan være en ide. Det var vel det han tenkte på, kanskje? Men da skal han nok være ganske konservativ i doseringa så ikke alle flaskene blir bomber.
 
Au, den så jeg ikke. Det er avgjort ikke lurt, nei.

Det kommer riktignok an på om mye av sukkeret allerede er spist opp. Er det produsert mye kullsyre, vil det jo bli dårlig karbonering, sånn at det å tilsette noe, kan være en ide. Det var vel det han tenkte på, kanskje? Men da skal han nok være ganske konservativ i doseringa så ikke alle flaskene blir bomber.
Eksperimentet er allerede i gang. Var omtrentlig ingen kullsyre i noen av flaskene, så tilsatte ny (redusert) sukkerlake, da jeg har god mistanke om at den gamle sukkerlaken la seg godt på bunnen, og dermed lite som kom med i flaskene. Så får jeg og min bror åpne noen flasker med jevne mellomrom før karboneringa er ferdig for å kontrollere at det ikke ruger på noen flaskebomber der.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Eksperimentet er allerede i gang. Var omtrentlig ingen kullsyre i noen av flaskene, så tilsatte ny (redusert) sukkerlake, da jeg har god mistanke om at den gamle sukkerlaken la seg godt på bunnen, og dermed lite som kom med i flaskene. Så får jeg og min bror åpne noen flasker med jevne mellomrom før karboneringa er ferdig for å kontrollere at det ikke ruger på noen flaskebomber der.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Husk verneutstyr. Hvis en flaske sprenger er det skremmende god kraft i de glassbitene. Du har ikke lyst på en sånn i øyet. Og siden fordelinga av sukker ganske sikkert er ujevn gir erfaring fra tidligere flasker ingen god indikasjon på hvordan den neste vil oppføre seg.
 
Husk verneutstyr. Hvis en flaske sprenger er det skremmende god kraft i de glassbitene. Du har ikke lyst på en sånn i øyet. Og siden fordelinga av sukker ganske sikkert er ujevn gir erfaring fra tidligere flasker ingen god indikasjon på hvordan den neste vil oppføre seg.
Hørt historier om glassbiter som sitter fast i treverk, så har stor respekt for eventuelle flaskebomber. Krysser fingra for at ølen er redda, og at flaskebombene er avverget

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Er ikke optimalt, men et alternativ er jo å fylle det på f.eks brusflasker eller annet som tåler høyt trykk når man først må gjøre dette. Hadde du reagert tidligere så kunne du målt hvor mye sukker du hadde fått med.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Er ikke optimalt, men et alternativ er jo å fylle det på f.eks brusflasker eller annet som tåler høyt trykk når man først må gjøre dette. Hadde du reagert tidligere så kunne du målt hvor mye sukker du hadde fått med.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Måling av sukkerinnholdet hadde kanskje ikke vært en dum idé nei. Unngår å si "skal huske på det neste gang", da jeg tenker å vike vekk fra den bommerten en gang til.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Eksperimentet er allerede i gang. Var omtrentlig ingen kullsyre i noen av flaskene, så tilsatte ny (redusert) sukkerlake, da jeg har god mistanke om at den gamle sukkerlaken la seg godt på bunnen, og dermed lite som kom med i flaskene. Så får jeg og min bror åpne noen flasker med jevne mellomrom før karboneringa er ferdig for å kontrollere at det ikke ruger på noen flaskebomber der.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

That's a good plan:).
 
Kjøp fat, og hell øllet oppi. Problem løst. Kjøp/lån beergun, om du absolutt vil ha noen flasker.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp