Nybegynner: Hvordan velge utstyr?

Jeg fikk smake på hjemmebrygg hos en bekjent her i Trondheim, og har bestemt meg: Dette skal jeg og begynne med! Problemet mitt er at jeg ikke vet helt hvilken løsning jeg bør gå for.. Speidel kan jeg si med en gang blir for dyrt. Ser de selger BIAB sett for rundt 3-4 tusen. Beerbrew 30 for rundt 4-5 tusen, men da uten kjøling. Grainfather går for ca. 8000. Er grainfather verdt pengene i forhold til de to andre?

F.eks
http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-31

5000 kr gratis levering.
Helt ok sett å begynne med spør du meg.

Ser ut som en god deal det der! Har derimot lest at beerbrew er noe unøyaktig på temperaturer og brenner vørteren i bunnen.. Stemmer dette? Og er grainfather et bra/bedre hjemmebryggeri? Når man først skal bruke såppas mye er det kjekt å ha noe som funker. (Er ikke så mye som skiller 5000 og 8000 i denne sammenhengen)

Ser ut som en god deal det der! Har derimot lest at beerbrew er noe unøyaktig på temperaturer og brenner vørteren i bunnen.. Stemmer dette? Og er grainfather et bra/bedre hjemmebryggeri? Når man først skal bruke såppas mye er det kjekt å ha noe som funker. (Er ikke så mye som skiller 5000 og 8000 i denne sammenhengen)
Jeg kan bare svare for meg selv, da jeg kun har hatt BB60. Tar et par brygg for å bli kjent med utstyret hva angår temp osv da det er litt unøyaktighet. Har ikke problemer med brent vørter jeg hvertfall. Ølet blir godt og bryggeren er fornøyd :)

Har en BB30 sjøl, og startet med den før jul i fjor og er kjempefornøyd med den.
Har aldri forsøkt BIAB, men ser vel for meg at det fort kan bli noe mer søl?

Uansett, dette er en fantastisk hobby som skremmende lett kan ta helt av! :)

F.eks
http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-31

5000 kr gratis levering.
Helt ok sett å begynne med spør du meg.
Enig.
I denne sammenheng får du MYE for pengene i denne pakken. Alt er jo klart til å lage første brygg.

Grainfather bruker jeg selv, og er godt fornøyd.
Men 8.000,- for GF, + gjæringskarene, + ølkit + hydrometer + + + Så bikker du for 9.000,- og nærmer deg 10.000,-

Men hvis du vet dette er noe du vil satse på, og kommer til å styre med i noen år, så gå gjerne for Grainfather med det sammen.

Startet med BIAB-sett fra Bakkebrygg, og brygget 20+ brygg på dette. Har deretter kjøpt grainfather og er storfornøyd med den. Har beholdt gryta som fulgte med BIAB-settet (veldig fin rustfri med kulekran og greier), og bruker denne til å blant annet varme skyllevann i. Angrer absolutt ikke på at jeg begynte med et BIAB-oppsett. Det er litt mindre risiko om du skulle være en av de få som slutter med hjemmebrygging, men gir deg samtidig like godt øl som en bryggemaskin. Grunnen til at jeg kjøpte grainfather var mest for å kunne reprodusere samme øl, og for å slippe å løfte gryta fra gulvet og opp på komfyren etter mesking (vifta står litt for lavt til at man kan røre i mesken). Hvordan grainfather er i forhold til andre maskiner kan jeg ikke uttale meg om.

Tilbake
Topp