Nybegynner med mange spørsmål.

Aleksander_B skrev:
Hadde jeg hatt pengene til det hadde jeg kun anskaffet mitt øl fra polet. Men den gang ei...
Ei flaske eller to klarer du vel?, greit å vite om det du ønsker å brygge treffer når det er ferdig også..

Aleksander_B skrev:
Jeg lurer fortsatt på om flasker med twistkork kan gjenbrukes. Dvs. flasker som bruker vanlige metallkorker som vris av i stedet for å "jekkes".

Fan av Dogfish Brewery!

Dogfish Head Craft Brewery hadde et uhell med en batch der de hadde fått feil type flasker, men twistkork, de korka dette med vanlige korker, og det så ut som det virket greit.
Så mulig du kan korke de med vanlige kronekorker og det blir bra?, selv tror jeg ikke jeg ville ha gjort det, er litt redd for å knuse gjengene, men kanskje de er solide nok?

Ja, selvfølgelig. Har jo alltids råd til en flaske eller to. Før prøve da, se om jeg får tak i noen pale ale's på polet for å se hvor nærme jeg kom.

Ang twistkorken. Dogfish sitt uhell så jeg, men tok det ikke helt til følge da jeg tenkte å skru korken på igjen, istedet for å klemme. Har prøvd å skru på med brus i for så å riste flasken for en "trykktest". Og det gikk fint. Men trykket blir vel større med ølet.

Aleksander_B skrev:
Jeg lurer fortsatt på om flasker med twistkork kan gjenbrukes. Dvs. flasker som bruker vanlige metallkorker som vris av i stedet for å "jekkes".

Jeg prøvde dette på Rema-Reitan sine ladegårds-pilsner flasker som har skrukork. Konkluderte vel med at dette ikke går for en hjemmebrygger uten riktig kapsel-påsetter, etter 6 flakser med steindødt øl... (For ordens skyld: Lade-gårds pilsner flaskene ble tatt med hjem til meg ifm. et voerspiel. Hadde aldri kjøpt dette selv)

Hvilken type kapslemaskin bruker du?
Jeg har noen ladegårdenflasker selv som jeg ikke får korket med den billige håndholdte saken, og jeg lurer på on det er vits å spare på dem til jeg får kjøpt bord-varianten.

Jeg har ikke kjøpt enda, men tenker å kjøpe den håndholdte varianten i første omgang.

Kan også spørre om noen har erfaring med Beerking ølfat på 5 liter med multitap eller co2 disp?

Jeg kjøpte den håndholdte varianten først, men vil anbefale å ta deg råd til å kjøpe bordmodellen til 400 kroner. Den er mye greiere å ha med å gjøre, og det er lettere å få korkene til å sitte skikkelig. Med den håndholdte varianten er det fort gjort å få korkene på litt skjeve, og det er vanskelig å holde den stabil mens man klemmer til, synes jeg.

Angående 5-liters party kegs, så har jeg også benyttet disse tidligere, før jeg gikk over til å bruke flasker. De er veldig lettvinte å bruke, man karbonerer naturlig med sukkerlake også her, men man må beregne mindre sukker enn på flasker. Rundt 4 gram per liter mener jeg å ha lest et annet sted her inne er max, og det kan bli litt mye skum ved tapping, men stort sett fungerte de greit. Bunnfallet fra den naturlige karboneringen er også greit å håndtere, det legger seg jo på bunnen av fatet, så ved tapping av det første halve glasset får man med litt grums, og så lenge fatet får stå i ro etter det vil man ikke få med noe mer bunnfall.

Det som kan være problemet er at de er tungvinte å vaske, siden det kun er et lite hull i toppen, men jeg pleide å fylle dem med vann rett etter de var tømte, og lot dette stå noen dager, eventuelt med litt zalo. Så skylte jeg dem ved å ta av dusjhodet og stikke slangen ned i fatet, og lot vannet renne en god stund. Med en lommelykt klarte jeg å se om jeg hadde fått vekk alt av uhumskheter, så var det bare å tørke dem i ovnen, og sette på den troppen som fulgte med etter de hadde kjølt seg ned.

Jeg kjøpte den varianten med CO2-dispenser, og det fungerte greit. Bare ikke ha på fullt trykk med en gang, så klarer man å kontrollere skummet sånn passe. Om man trekker kranen etpar cm opp (til man har luftehullet over kanten på troppen), så kan fatet fint stå til neste helg om man ikke har klart å tømme det helt. Det vil man ikke kunne med pumpedispenseren, siden man da bruker luft for å drive ut ølet.

Jeg kommer nok til å benytte disse igjen ved senere anledninger, det er veldig kult å ta fram et fat med kran på fest, og tappe rett i glass :)

Aleksander_B skrev:
Hadde jeg hatt pengene til det hadde jeg kun anskaffet mitt øl fra polet. Men den gang ei...

Som du ser har dette vært diskutert tidligere  :)
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4748.0.html

Takker for link :) Har nå lest innlegget. Og har bestemt meg for å prøve å tappe på ladegårds flasker. Dersom det skulle gå i dass er det kun snakk om 3 liter av 20-23 liter. Og det er mitt første brygg. Så sktt au.

Forresten må jeg benytte anledningen til å skryte litt av vin&ar.no. De har bra kundeservice, da det viste seg at malten jeg hadde bestillt var tom på lager. For å fikse problemet ringte en hyggelig dame meg og spurte om jeg kunne tenke meg å bytte i en annen malt-type. Fikk byttet til Caramunich type 1, og 1 time etter telefonsamtalen var bestillingen sendt avgårde.

Så dersom posten er flink, blir det brygging til helga. Gleder meg!

Idag er den store dagen. For min del ihvertfall. Alt er på plass og det skal brygges for første gang. (Har sannsynlig litt for store forventninger)

Men, det gjæringskaret jeg bruker er den typen fra Europris (den store bøtta med lokk). Og jeg lurte på om det er mulig å montere en tappekran på disse?

Isåfall er det noe jeg skal gjøre før jeg lager brygg nr. 2 om drøyt 2 uker.

nesten samme bøtta, som du ser er det ingen problemer å montere en slik kran.
men disse er ikke de enkleste å rengjøre da, bare så det er sagt.
jeg demonterer og koker de, men det begrenser levetiden på dem betraktelig tror jeg, for mine revner i overgangen til gjengene etter en tid.

Vedlegg

• IMG_0203.JPG
    IMG_0203.JPG
    1,7 MB · Sett: 348
Skal sjekke ut det med tappekran. :) Det er uansett ikke noe stress nå.

Men jeg trenger ett hurtigsvar.

Skal humlen tas ut av vørteren? (Koker pelletsen i poser)
Og skal irish moss drysses i eller kokes i poser lik humlen?

Jeg kan ikke svare på dine spørsmål, da jeg er en fersking. Men jeg lurer på hvor stor avstand man trenger fra bunnen av gjøringskaret til hullet til tappekrana? ...for og unngå og få med bunnfal  fra karet over i flaskene?

Aleksander_B skrev:
Skal sjekke ut det med tappekran. :) Det er uansett ikke noe stress nå.

Men jeg trenger ett hurtigsvar.

Skal humlen tas ut av vørteren? (Koker pelletsen i poser)
Og skal irish moss drysses i eller kokes i poser lik humlen?

Jeg hiver bare pelletsen oppi som den er, den smuldrer og forsvinner, men mulig den holder igjen litt i posen?, tror uanset jeg vile tatt den ut.

Moss grieene, der bruker jeg noe pulver jeg bare drysser oppi, er dette annen form?

Langbein skrev:
Jeg kan ikke svare på dine spørsmål, da jeg er en fersking. Men jeg lurer på hvor stor avstand man trenger fra bunnen av gjøringskaret til hullet til tappekrana? ...for og unngå og få med bunnfal  fra karet over i flaskene?
bunnen av hullet på min er ca 1.5 cm over bunnen i spannet.
ved brygging av 25 liter i spannet, ligger gjærslammet da ca kant i kant, så den suger med seg en spiseskje eller to med gjær, men
den bunnfaller igjen i fatet, så det bryr meg egentlig ikke.

neslekkim: Den type Irish Moss som jeg kjøpte fra vinogbar.no kom i "naturform", altså mindre flak av planten.
               Ang. pelletsen så tok jeg ut det som var igjen i posene. Jeg silte ikke av brygget da alt plutselig gikk så fort.
               Men jeg antar at dette synker til bunns sammen med gjærkaka iløpet av de kommende ukene.

, da var mitt første brygg ferdig. Og jeg er vel 75% fornøyd. Fikk litt tempereaturproblemer når jeg skulle blande i mer kaldt vann. Vannet i springen var så kaldt at temperaturen fallt fortere ned enn forventet. Så måtte trikse litt med varmt vann.

Det ble en del søl da jeg i noen tilfeller ble rammet av skjær panikk ettersom klokka plutselig gikk så alt for fort.
Men smakte på vørteren etter en "tetthets"-prøve. Det smakte greit, og ga meg en liten aning om hva jeg har i vente. Det jeg stusset litt på var at maltekstraktet hadde en betydelig smak av mild honning?
Denne honningsmaken fikk jeg videre i vørteren. Malten som jeg mesket i forkant av kokingen ga også en mild smak. (Forresten en fantastik rød/gylden farge som kom ut av de korna!)
Ellers synes jeg at det var en kraftig men nokså utvannet smak. Håper at fyldigheten kommer under gjæring og modning.

Fargen som jeg endte opp med er nokså mørkt, mer lik Bock enn Ale.

Tettheten ble 1.043 og volumet 21 liter.

Aleksander_B skrev:
Fargen som jeg endte opp med er nokså mørkt, mer lik Bock enn Ale.
fargen ser altid mørkere ut en den egentlig er pga volumet i spannet kontra glasset :)
ingen grunn til uro med den....
smaken er også rimelig missvisende nå...
lykke til med brygget. det blir sikkert bra!

Tilbake
Topp