Jeg kjøpte den håndholdte varianten først, men vil anbefale å ta deg råd til å kjøpe bordmodellen til 400 kroner. Den er mye greiere å ha med å gjøre, og det er lettere å få korkene til å sitte skikkelig. Med den håndholdte varianten er det fort gjort å få korkene på litt skjeve, og det er vanskelig å holde den stabil mens man klemmer til, synes jeg.
Angående 5-liters party kegs, så har jeg også benyttet disse tidligere, før jeg gikk over til å bruke flasker. De er veldig lettvinte å bruke, man karbonerer naturlig med sukkerlake også her, men man må beregne mindre sukker enn på flasker. Rundt 4 gram per liter mener jeg å ha lest et annet sted her inne er max, og det kan bli litt mye skum ved tapping, men stort sett fungerte de greit. Bunnfallet fra den naturlige karboneringen er også greit å håndtere, det legger seg jo på bunnen av fatet, så ved tapping av det første halve glasset får man med litt grums, og så lenge fatet får stå i ro etter det vil man ikke få med noe mer bunnfall.
Det som kan være problemet er at de er tungvinte å vaske, siden det kun er et lite hull i toppen, men jeg pleide å fylle dem med vann rett etter de var tømte, og lot dette stå noen dager, eventuelt med litt zalo. Så skylte jeg dem ved å ta av dusjhodet og stikke slangen ned i fatet, og lot vannet renne en god stund. Med en lommelykt klarte jeg å se om jeg hadde fått vekk alt av uhumskheter, så var det bare å tørke dem i ovnen, og sette på den troppen som fulgte med etter de hadde kjølt seg ned.
Jeg kjøpte den varianten med CO2-dispenser, og det fungerte greit. Bare ikke ha på fullt trykk med en gang, så klarer man å kontrollere skummet sånn passe. Om man trekker kranen etpar cm opp (til man har luftehullet over kanten på troppen), så kan fatet fint stå til neste helg om man ikke har klart å tømme det helt. Det vil man ikke kunne med pumpedispenseren, siden man da bruker luft for å drive ut ølet.
Jeg kommer nok til å benytte disse igjen ved senere anledninger, det er veldig kult å ta fram et fat med kran på fest, og tappe rett i glass