Terje J
Norbrygg-medlem
Har satt mitt første ekstrakt brygg (Captains IPA) fra Europris idag, og gjorde nesten ingenting ihht oppskrifta... Varma opp 6l vann tilsatte 500gr spraymalt og 300gr sukker (grov ut mesteparten av sukkeret fra 1kgs posen med "Beerenhancer" fra Europris), så 3kg maltekstrakt og kokte opp. Så fauk 80gr Cascade humle oppi gryta og det hele kokte I ca 15min. Så tømte jeg det hele I gjæringskaret og tilsatte kaldt vann til sluttvolum 24l,. Kjølte I kar med kaldtvann til 22gr før rehydrert gjær ble tilsatt..... Litt hektisk ble det innimellom og lurer på om noe ikke gikk helt som det skulle...
1. All humlen havna I gjæringskaret, skulle kanskje ha latt den bunfelle I gryta og tappet mesken over I gjæringskaret med minst mulig humle, eller???
2. Ifølge oppskrifta skulle denne tørrhumles etter 5 dager. Bør jeg fjerne humlen etter at stormgjæringen har gitt seg, eller la det stå til...
3. Tenker nå å tørrhumle med 70gr etter 5 dager medmer Cascade...Dette blir ikke en humlebpombe eller??
4. Re-hydrerte med 1.5 dl kokt vann på 30gr, det hele stod ca 40min før jeg pitcha gjæra. Er dette forlenge??
Det var alt jeg kom på I farta, takknemlig for svar, på dette utrolig opplysende forumet
1. All humlen havna I gjæringskaret, skulle kanskje ha latt den bunfelle I gryta og tappet mesken over I gjæringskaret med minst mulig humle, eller???
2. Ifølge oppskrifta skulle denne tørrhumles etter 5 dager. Bør jeg fjerne humlen etter at stormgjæringen har gitt seg, eller la det stå til...
3. Tenker nå å tørrhumle med 70gr etter 5 dager medmer Cascade...Dette blir ikke en humlebpombe eller??
4. Re-hydrerte med 1.5 dl kokt vann på 30gr, det hele stod ca 40min før jeg pitcha gjæra. Er dette forlenge??
Det var alt jeg kom på I farta, takknemlig for svar, på dette utrolig opplysende forumet