Nybegynner med mye humle i Gjærkaret

Terje J

Norbrygg-medlem
Har satt mitt første ekstrakt brygg (Captains IPA) fra Europris idag, og gjorde nesten ingenting ihht oppskrifta... Varma opp 6l vann tilsatte 500gr spraymalt og 300gr sukker (grov ut mesteparten av sukkeret fra 1kgs posen med "Beerenhancer" fra Europris), så 3kg maltekstrakt og kokte opp. Så fauk 80gr Cascade humle oppi gryta og det hele kokte I ca 15min. Så tømte jeg det hele I gjæringskaret og tilsatte kaldt vann til sluttvolum 24l,. Kjølte I kar med kaldtvann til 22gr før rehydrert gjær ble tilsatt..... Litt hektisk ble det innimellom og lurer på om noe ikke gikk helt som det skulle...

1. All humlen havna I gjæringskaret, skulle kanskje ha latt den bunfelle I gryta og tappet mesken over I gjæringskaret med minst mulig humle, eller???

2. Ifølge oppskrifta skulle denne tørrhumles etter 5 dager. Bør jeg fjerne humlen etter at stormgjæringen har gitt seg, eller la det stå til...

3. Tenker nå å tørrhumle med 70gr etter 5 dager medmer Cascade...Dette blir ikke en humlebpombe eller??

4. Re-hydrerte med 1.5 dl kokt vann på 30gr, det hele stod ca 40min før jeg pitcha gjæra. Er dette forlenge??

Det var alt jeg kom på I farta, takknemlig for svar, på dette utrolig opplysende forumet :)

Nå er ikke jeg noen gammel ringrev på feltet, men likevel :

1 La humlen være. Den bunnfaller sammen med gjæra

2 se over

3 smak på en prøve. (husk desinfisert utstyr) Døm ut i fra det.

4 Ingen problem med 40 minutter på 30 gram i 24 liter så vidt jeg vet.

Sjekket pakken, der star det EBU;45-55, så da antar jeg at at malten var ferdig humlet... Hva kan jeg forvente av EBU nå som jeg I tillegg har tilsatt 80gr Cascade kokt I 15minutter... Hva skjer med humlen som var I malten og ble kokt I 15min? Vil tørrhumling som gir mer aroma, "dempe" eventuelt et litt for bitter øl??

Kun 15 min koking legger ikke så mye til bitterheten men mer til smak og litt til aroma. Hvis du kokte den ferdighumlede malten i 15 minutter vil den ha blitt ørlite mer bitter. Humlen du la til vil nok legge til en mektig humlekarakter. Derfor er det lurt at du venter til primærgjæringen er i sin andre uke og så ta en smaksprøve for å se om du vil ha den ytterligere humlet. Det eneste som kan dempe bitterheten er søtstoff (maltodextrin / sukralose)

Liker godt det du sier, glad I humle :) kan nesten ikke vente på å prøvesmake...
Ser også at jeg fikk for mye vørter, det blei 24.5l istedet for 23l, OG på 1.047 og FG beregnet til 1.009. Blir dette et noe "tynt" brygg?

Det blir nok vanlig norsk butikkøl hva tykkelse, alkohol, og munnfølelse angår. Tror ikke det blir så verst, jeg, men jeg tror nok du blir nødt til å sende meg en six-pack for verifisering... :rolleyes:

Leser I forumet at lang tørrhumling kan gi smak av gress I øllet, gjelder dette også for all den kokte humlen som nå ligger I bunnen av karet??

Leser I forumet at lang tørrhumling kan gi smak av gress I øllet, gjelder dette også for all den kokte humlen som nå ligger I bunnen av karet??
Humlen som ligger i bunn vil bli dekket av et par cm gjær når stormgjæringen gir seg, så tror ikke du behøver å bekymre deg. Mål SG etter 10 dager og prøvesmak. Tror du fint kan tørrhumle da som du har tenkt. Humlearomaen er flyktig og forsvinner over tid, så rundt jul angrer du kanskje på at du ikke tørrhumlet (om du har mer øl igjen da...). Iom at du kokte humlen før du tilsatte resten av vannet (konsentrert vørter) vil ikke utnyttelsen være så høy, så du trenger ikke bekymre deg om bitterheten, ca 15 IBU. Har 90g tørrhumle (Cascade og Simcoe) i tillegg til 210g aromahumle (30-0 min kok) i en IPA som skal tappes torsdag :p
Har du mulighet, kjøl ned ølet 2-3 dager før du tapper (cold crash), så bunnfaller humlen og gjæren bedre.
Jeg trer en humlepose på enden av hevertslangen som ligger i omstikkingskaret med sukkerlake før tapping som samler opp evt humlerester. Nylonstrømpen eller vaskeposen til madammen funker like bra, men kan medføre bruddskader og indre blødninger.
Her er en fin artikkel om IPA som ble delt på forumet i går: http://www.themadfermentationist.com/2014/10/american-ipa-recipe-tips-and-tasting.html
Der blir det humlet på fatet ølet lagres i, i tillegg til tørrhumle. Tror ikke han er redd gress ;)

Jeg trer en humlepose på enden av hevertslangen som ligger i omstikkingskaret med sukkerlake før tapping som samler opp evt humlerester.

har du prøvd å tre humleposen som en kondom rundt heverten? jeg tenkte å prøve det neste gang... er det noen spesielle grunner til at du valgte å tre den på enden av slangen?

har du prøvd å tre humleposen som en kondom rundt heverten? jeg tenkte å prøve det neste gang... er det noen spesielle grunner til at du valgte å tre den på enden av slangen?
Som en slapp kondom i enden, ja. Grums samles inni posen. Har ikke hatt den i andre enden, siden jeg er redd det etterhvert vil tette igjen innsuget, og evt virve opp mer bunnfall mot slutten av tappingen hvis den sleper nedi. Bare husk å sterilisere m kok/starsan først.

mhm... er redd den blir tett jeg også.. men skal teste det fordi jeg stikker ikke om.. jeg flasker direkte og jeg kan ikke tre humleposen over flaskefylleren... håper det løser problemet med mye humlerester i de siste flaskene....

Som en slapp kondom i enden, ja. Grums samles inni posen. Har ikke hatt den i andre enden, siden jeg er redd det etterhvert vil tette igjen innsuget, og evt virve opp mer bunnfall mot slutten av tappingen hvis den sleper nedi. Bare husk å sterilisere m kok/starsan først.

Takker for opplysende svar, fikk en humle pose med settet, antar at det er best å fest posen med en slangeklemme for å hindre mer humlekaos?

Nå er jeg bekymret for gjæringa, den kom forsiktig igang etter ca 4 timer I gå kveld...Idag morges var det helt stopp på ploppinga, og sånn var det I ettermiddag også... Fikk lettere panikk og rista dunken litt kraftig I ca 1 minutt...nå har plopping starta litt forsiktig igjen... Frustrerende oppstart så langt!!!

Ikke gå i ploppefella. Plopp i gjærlåsen sier bare om det plopper i gjærlåsen eller ikke. Med mindre du titter pppi der for å se etter aktivitet eller måler så er det alt plopping indiker.

I verste fall så har du tilført oksygen til ølet etter å ha ristet det kraftig. Ploppinga som startet igjen kan være fordi du ristet kullsyre ut av ølet. Og ikke tegn på at det skjer noe der.

Alt under kontroll (enn sålenge), så at det var en veldig kul på locket, tenkte at gjærlåsen var tett, så jeg fjerna det røde lokket på gjærlåsen og da kom årets CO2 fis :) stor lettelse må jeg innrømme... no er det også stor aktivitet nede I bunnen av karet, bærre lækkert :)

Tilbake
Topp