Nybegynner med Speidel 20 l

Jeg er temmelig nybegynner innen ølbrygging og trenger noen råd om følgende:
Jeg har en Speidel Braumaster 20 liter der det er lite fart på meskingen. Når jeg har fylt maltrøret med malt, så er det nesten ikke mulig å se at det renner over kanten på maltrøret. Pumpa går og malten er malt på grad 1,6. Jeg har brukt ca 5 kg malt. Setter stor pris på gode råd :)
 
Pumpa går som normalt når du varmer opp vannet? Har du forsøkt å stoppe, og røre litt i mesken?
Jepp - pumpa går som vanlig under oppvarmingen - eller det vil si slik jeg oppfatter at den skal gå. Den gjør slik at det er mye bevegelse i vannet under oppvarmingen.
 
Jepp - pumpa går som vanlig under oppvarmingen - eller det vil si slik jeg oppfatter at den skal gå. Den gjør slik at det er mye bevegelse i vannet under oppvarmingen.
Hvis jeg skal få rørt under meskeprosessen, så må jeg fjerne silene - er det vanlig å gjøre?
 
Du har satt på det røret tversover maltrøret på toppen og strammet til med mutteren så det er tett i bunn, hvis du skjønner?
 
Du har satt på det røret tversover maltrøret på toppen og strammet til med mutteren så det er tett i bunn, hvis du skjønner?
Ja, røret er festet og skrudd til og maltrøret står i bunnen av kjelen med gummipakningen på plass på maltrøret. JEg har sett noen videoer der det renner godt og i god fart over maltrøret. Slik blir det da ikke hos meg.....
 
Ja, røret er festet og skrudd til og maltrøret står i bunnen av kjelen med gummipakningen på plass på maltrøret. JEg har sett noen videoer der det renner godt og i god fart over maltrøret. Slik blir det da ikke hos meg.....
Jeg og har sett videoer der det renner mye mer en hva jeg opplever på min. Mistenker disse videoene opererer med beskjedne maltmengder. Det renner absolutt hos meg, men mere som «sildring» hvis det gir mening.
 
Jeg og har sett videoer der det renner mye mer en hva jeg opplever på min. Mistenker disse videoene opererer med beskjedne maltmengder. Det renner absolutt hos meg, men mere som «sildring» hvis det gir mening.
Jeg og har sett videoer der det renner mye mer en hva jeg opplever på min. Mistenker disse videoene opererer med beskjedne maltmengder. Det renner absolutt hos meg, men mere som «sildring» hvis det gir mening.
Hadde det enda sildret!! Men jeg må se godt etter for å se at det i det hele tatt kommer noe vann over kanten.
 
Greit å vite :)
Kanskje røringa vil bedre gjennomstrømmingen av vann også?
Takk for hjelpa :)
En utfordring med designet til speidel (synes jeg) er at vannet som presses gjennom maltet etterhvert kan grave kanaler gjennom det. Dette betyr at du får større gjennomstrømming noen steder og kanskje lite andre steder. Da får du ikke skylt alt maltet likt. Røring i maltet omdistribuerer det, og jeg tror dette er grunnen til økt effektivitet ved røring. Jeg har opplevd et par ganger at vørten har gravd en så stor kanal at vørten spruter opp ett sted som en fontene. Da må du røre! Så egentlig blir ikke gjennomstrømmingen bedre ved røring, heller det motsatte, men jevnere.
 
Husk, det som pumpes oppover, går ikke rett inn i maltsenga.

Det skjer fea tid til annen at det presses sammen et "lokk" av malt øverst i maltrøret, og det gir da naturlig nok dårligere sirkulasjon.
 
Jepp - kverner selv :)

En ting som virkelig har hjulpet på sirkulasjon og effektivitet hos meg er kondisjonering av malt før kverning og en møllesetting på rundt 0,9mm...
Selv med 6,6kg malt i BM20 (Jada, snudde topprista og holdt den nedenfor kanten av maltrøret med skiver) var sirkulasjonen god.. 2014-modell BM20 som har den opprinnelige pumpa..

Det "lokket" som beskrives ovenfor oppstår, men har aldri hatt noe problem med det for sirkulasjonen sin del. Pleier dog å røre det før skylling..
 
Tilbake
Topp