Nybegynner med spørsmål

Satt mitt første brygg for over to år siden. Dette var ekstrakt kjøpt på europris og resultatet ble mildt sagt mindre bra. Etter dette ble ølbryggingen lagt litt på hyllen før nå i sommer da jeg og en kompis plutselig kom over en video på youtube. Dette tente "gnisten" igjen.

Vi ønsket begge å ikke bruke ekstrakt denne gangen. Etter mye lesing på internett er det flere spørsmål enn svar.

Slik vi har tenkt å gå frem er å bruke en meskepose med knust malt siden vi bare har en kasserolle på 18 liter. Framgangsmåten med dette er etter hva jeg har forstått er å koke opp vannet til 76 C for så å senke posen med malt nedi. Dette skal så stå å "godgjøre" seg i 65-67 C i alt fra 30min-70min for å la de forskjellige enzymene produsere sukker. Er dette korrekt? Hva kalles denne typen mesking? Hvor mye vann skal tilsettes for meskingen av totalt ønsket ferdig brygg?
Når denne delen av prossesen er ferdig skal det da tilsettes vann med en grad på 76 C for å stoppe enzymenes arbeid?(har lest dette et sted)

Kokingen av vørtelen og det resterende tror jeg vi har fått ganske klart for oss så dette har vi ikke noe spørsmål om(enda?) :)

BIAB (brew in a bag) kalles det. 3liter/kg er eit godt utgangspunkt med BIAB. Ville også meska i hvertfall 60min. 76 graders strike temp hyøres ok ut, da treffer du sikker mellom 66-67 grader, om ikkje justerer du bare med kaldt eller kokende vatn(rør fort ut tilsatt kokende vatn for å forhindre utrekking av garvesyre fra skallet).

les denne tråden om du ikkje har gjort det. mange bra ideer her om den type mesking:  http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6839.0.html

Jeg ville ikke ha gitt opp ekstraktbrygg helt, selv om det første ikke ble bra. Ekstraktøl har vunnet i mangt et mesterskap.

Det viktigste etter min mening for en begynner (jeg brygger fortsatt på ekstrakt, men har vært gjennom ganske mange vellykkede brygg etterhvert) er å holde kontroll på antall variabler. Da blir det nok ganske mye styr med mesking, men jeg har som sagt aldri prøvd. den viktigste variabelen av alle er hygiene, og den gjelder uansett alt annet.

Jeg kan først og fremst anbefale to bøker. Det er etter min mening lettere å få et godt resultat fra starten hvis en har gjort litt "research".

http://www.howtobrew.com/intro.html (Denne finnes som første utgave på webben (gratis) men kan også kjøpes i seinere utgaver.)

http://www.hjemmebrygging.com/ (Den jeg har lært mest av. På norsk, som ikke minst betyr at du slipper å streve med pund, gallons og hva det nå er de måler ting med der borte. (Jeg har selv bodd i New York City i 7 år, så jeg burde kunne dette, men trives fortsatt bedre med kilo og liter) :)

Ellers kan jeg anbefale medlemskap i Norbrygg, hvis du ikke allerede har skaffet et. Dette er et virkelig fint felleskap.

Hilsen,
Anders

Jeg vil anbefale en titt på denne tråden på homebretalk.com: http://www.homebrewtalk.com/f39/easy-partial-mash-brewing-pics-75231/
Her får du hele prosessen veldig grundig og tydelig forklart med bilder. Og i den lange diskusjonen som følger, tror jeg man finner svar på det meste.

Når det gjelder vannmengder og -temperatur, synes i hvert fall jeg det er mest behagelig å overlate beregningen av dette til moderne teknologiske innretninger som Beersmith. Selv pleier jeg å posemeske (som det burde hete på norsk) med ca. 2,5 liter vann pr. kilo malt og deretter skylle med den mengden vann Beersmith sier jeg må bruke for å oppnå oppgitt kokevolum.

Nei har vel ikke avskrevet ekstraktbryggingen selv om det kanskje hørte sånn ut. Innser at det selv om brygget ble dårlig kunne ekstrakten vært god.  Det ble det gjort noen feil under prossesen som gjorde at smaken ble deretter. Tror hygienen ikke var på top, vi brukte en gjær som kom med boksen uten datostempling.

Har lest gjennom howtobrew og er helt enig med det punktet du never om pounds, gallons osv. Problemet er at det er veldig mye lesestoff og når man tror noe er forstått kommer det plutselig noe nytt som gjør det hele ukjent igjen.

Må si norbrygg er et utrolig fint verktøy for å få tips og pekepinner på hva man gjør rett. Har brukt flere timer her bare på lese gjennom forskjellige forum tråder.

Takk for raske og hjelpsome svar :)

Tilbake
Topp