Nybegynner, og sliter med OG

Har satt 2 brygg nå. OG ligger godt under hva resepten tilsier.

APA, med OG som skal ligge på 1.060-1.065, endte på 1.053
Pale Ale med OG som skal ligge på 1.050-1.055, endte på 1.045

Bruker sirkulasjonspumpe, og har målt med refraktometer under mesking og da fått:
APA - 1.069 (under mesking)
Pale Ale - 1.057 (under mesking)
Denne målingen kalles vel SG?

Mesking ble holdt innenfor riktig temperatur. Svinget 1,5 - 2 grader...

Bruker BB30 v3 og ølsettene som fulgte med pakka. 25 liters sett.

I følge BB30 boka så skal man varme opp 3/4 vann til mesking. (20 liter ca, som jeg har gjort)

Under skylling så har jeg hatt vann ferdig varmet til 78°C, skylt pent og rolig til jeg har endt opp med 25 Liter på BB30 liter skalaen.
Startet koking og tilsatt humle,klarning, osv... Kjølt ned til rundt 20-22°C før jeg har tappet på gjæringskar.

(Har også vært nøye med rengjøring og desinfeksjon hele veien)
Flasket APA i dag, og FG lå på 1.032...

Noen som ser hva jeg gjør galt?

Sist redigert:
Du kan ikke måle FG med refraktometer uten å regne om. FGen din var ikke 1.032. Søk på refraktometer her på forumet.

Er selv nybegynner, og har heller aldri nådd helt opp til OG som står på pakken uten at jeg har hengt meg så altfor mye opp i det. Men for meg ser det ut som du har bommet mer på FG enn OG, var den ferdig gjæret når du flasket den? Fikk du tilført tilstrekkelig med oksygen i vørteren når du satt den til gjæring? Brukte du sirkulasjonspumpen kontenuerlig under mesking, og rørte du rundt under meskingen?

Er selv nybegynner, og har heller aldri nådd helt opp til OG som står på pakken uten at jeg har hengt meg så altfor mye opp i det. Men for meg ser det ut som du har bommet mer på FG enn OG, var den ferdig gjæret når du flasket den? Fikk du tilført tilstrekkelig med oksygen i vørteren når du satt den til gjæring? Brukte du sirkulasjonspumpen kontenuerlig under mesking, og rørte du rundt under meskingen?
Som Miguel sier her så kan jeg ikke måle FG med refraktometer. Sitter å kikker på den nå. Jeg har bare ett brygg som er ferdig. Ja, den skal være ferdig gjæret. Oksygen osv skal også være greit.

Sirkulasjonspumpa gikk under hele mesketiden, og rørte noen ganger under meske perioden.

Jeg finner ikke ut hvordan man regner det ut? Sjakkt, hva er formelen? Ja, jeg har brukt refraktometer til FG.

Var ikke klar over det:/ Hvis du googler "refractometer fg calculator" så finner du. Ser du skylte til du hadde 25 liter til kok, hvor mange liter øl fikk du av det?

Jeg fikk ikke mer enn 19 Liter, tok da med grums og det som lå i kokeapparatet.

Hvor mye skyller du med? Opp til 25 Liters merket, eller til maks merket?

Jeg har BB60 med silkarr. Skyller til jeg har kjelen "helt" full. Det fordamper ca 5 liter under kok i min kjele + det som blir igjen under tappekran + krymping av vørteren. (4% krymp fra 100 til 20 grader)

Tror det er enklere å peke til en av de ørten BB-trådene om det samme temaet som ligger på forumet allerede, enn å gå opp igjen løypa. Nå vet jeg ikke hvor de er, men sikkert mye inne på BB-forumet.

Tilbake
Topp