Nybegynner på Corneliusfat.

Hei.

Har nå investert i 2 stk fat. Har brygget noen brygg på flaske tidlige men fant ut at jeg vil prøve fat nå.

Har lest litt her, og sett noen videoer. Sitter da selvfølgelig igjen med noen spm.

1: Skal gjæringskaret stå kaldt før man setter det i kjøleskap på karbonering med CO2? Eller kan det tas rett fra den tempen man har gjæringskaret på å helles over i fatet?

2: Skal CO2 flasken stå med trykk under hele karboneringsprossesen i kjøleskapet?

3: Står CO2 flasken tilkoblet fatet når man skal tappe? Eller hvordan gjør folket det?
 
1. Mange driver med ''cold crash'' før tapping fra kar til fat. Du kan lese deg opp på dette og avgjøre om det er noe for deg. Selv har jeg aldri brydd meg med det, har likevel utmerket øl. Cold crash klarner ølet. Dette kan være greit med kraftig tørrhumlede IPA. Humlerestene kan tette fat- og tappesystemet. Det har blitt litt banning opp igjennom årene, men ikke nok til at jeg gidder å cold crash'e. Unngå å ''helle'' ølet over på fat, bruk heller en hevert. Man ønsker minst mulig kontakt mellom øl og oksygen.

2. Ja, om jeg forstår deg riktig. Co2 skal være tilkoblet og skrudd på, slik at co2 gradvis kan trenge inn i og mette ølet.

3. Ja, det er nok det vanligste. På nettet finner du tabeller over karboneringsvolum i forskjellige ølstiler, og hvilket trykk, på hvilken temperatur, som skal til. Det pleide å ligge en slik tabell i medlemssesjonen her. Dette bruker jeg som ''serveringstrykk'', og det står konstant tilkoblet. Om du ønsker å koble fra co2 mellom drikkegildene, så må du ihvertfall sørge for at fatet holder det trykket du har lest deg til i overnevnte tabell, ellers risikerer man at ølet blir flatere enn ønsket, over tid.
 
Sist redigert:
Ellers kan man fint karbonere fatene ''naturlig'', med f.eks hvitt sukker eller med andre metoder. Det sparer en del co2. Jeg gjør dette på de fleste brygg. Man koker opp sukkerlake og tilsetter fatet når man tapper fra gjæringslaret. Så lar man fatet stå på samme temperatur en fjorten dagers tid til. Lurt å sette trykk på fatet med co2 etter tapping, da unngår man lettere lekkasje.

I så tilfelle brukes co2 flaska til å opprettholde trykket på fatet mens innholdet minker, og dermed karbonering i ølet, og som drivgass i tappesystemet.
 
Sist redigert:
1. Mange driver med ''cold crash'' før tapping fra kar til fat. Du kan lese deg opp på dette og avgjøre om det er noe for deg. Selv har jeg aldri brydd meg med det, har likevel utmerket øl. Cold crash klarner ølet. Dette kan være greit med kraftig tørrhumlede IPA. Humlerestene kan tette fat- og tappesystemet. Det har blitt litt banning opp igjennom årene, men ikke nok til at jeg gidder å cold crash'e. Unngå å ''helle'' ølet over på fat, bruk heller en hevert. Man ønsker minst mulig kontakt mellom øl og oksygen.

2. Ja, om jeg forstår deg riktig. Co2 skal være tilkoblet og skrudd på, slik at co2 gradvis kan trenge inn i og mette ølet.

3. Ja, det er nok det vanligste. På nettet finner du tabeller over karboneringsvolum i forskjellige ølstiler, og hvilket trykk, på hvilken temperatur, som skal til. Det pleide å ligge en slik tabell i medlemssesjonen her. Dette bruker jeg som ''serveringstrykk'', og det står konstant tilkoblet. Om du ønsker å koble fra co2 mellom drikkegildene, så må du ihvertfall sørge for at fatet holder det trykket du har lest deg til i overnevnte tabell, ellers risikerer man at ølet blir flatere enn ønsket, over tid.
Jeg ser jeg formulerte meg litt feil når jeg skrev helle over. Hadde tenkt jeg skulle bruke hevert. Har skjønt man ønsker minst mulig oksygen i fatet. Hadde planer om å fylle fatet med CO2 før jeg bruker hevert.

Jeg gikk til innkjøp av ei 425 grams sodastreamflaske i dag. Jeg regner med at ei slik flaske skal holde ganske lenge?
Vurderte å kjøpe 2kg beholder, men så lenge denne må sendes i posten må den da være tom. Har dessverre ikke så mange muligheter for å fylle her i Hamarområdet.
 
En slik flaske vil nok ikke holde lenge om du skal bruke den til både karbonering og som drivgass. Seks liter co2, hovedsakelig brukt som drivgass i rengjøring og i kegerator, holder noe slikt som 7-8-9-10 måneder for meg, er litt usikker. Om man skal karbonere i tillegg, vil det gå en del mer gass. Om jeg var deg, ville jeg helt klart karbonert naturlig, og brukt den lekeflaska med co2 kun som drivgass.
 
Jeg gjør dette på de fleste brygg. Man koker opp sukkerlake og tilsetter fatet når man tapper fra gjæringslaret
Jeg har ei trakt som passer i tappeslangen og har grå ballock på den.. Slår sukkerlaken ned i gass koblinga mens sikkerhetsventil er åpen. Men har bare karbonert en gang på fat med sukker.
 
Bra tips (fra Steinar Huneide)! Personlig er jeg en ''lat'' brygger, og hadde helt klart hatt mye å vinne på anti-oksygen tiltak som dette. Skjerpings!

I morgon, i morgon, men ikkje i dag
I dag, nei i dag gjer eg ikkje det slag!
I dag vil eg liggja på ryggen å sjå
På lerka som svingar seg høgt i det blå!
 
Jeg har karbonert et fat med IPA, og det ser supert ut, men hva gjør jeg etterpå. Skal man ha på CO2 med trykk på? Vil ikke det fortsette karbonering? Og hva med tapping for å bruke øl? Håper noen kan hjelpe med et «dumt» spørsmål
 
Jeg har karbonert et fat med IPA, og det ser supert ut, men hva gjør jeg etterpå. Skal man ha på CO2 med trykk på? Vil ikke det fortsette karbonering? Og hva med tapping for å bruke øl? Håper noen kan hjelpe med et «dumt» spørsmål
Lettlest informasjon her:
 
Lettlest informasjon her:
Ser ut som dette kun beskriver karbonering og problemer rundt dette. Jeg har fåt en øl som har riktig karbonering, og skal nå gå over til »bruke» fasen, dvs vanlig tappe et glass i ny og ne. Skal jeg ha på co2 trykket? Og hvilket trykk? Blir det ikke ovekarbonert da?
 
Når jeg tapper fra gjæringskar har jeg et fat som har stått med co2trykk. Tapper av trykket, kobler slange mellom tappekran på karet og inn på øl ut med ballock. Kobler så på Co2ballock på gasskobl. på fatet og slange til gjærlåshullet på karet. Får da oksygenfri overføring til fatet fordi jeg har co2 på fatet og dette blir presset ut etterhvert som fatet fylles med øl. Co2 går da til karet og fyller co2 istedet for oksygen. Når fatet er fullt setter jeg det i kjøleskap med ca 1 bar trykk. Gidder ikke rulle for å få kjappere co2 i ølet. Lar ting gå som det skal, har det ikke travelt:D
 
Hvis man skal regne ut hvor mye CO2 man bruker blir det da riktig å gange 1,98 g/L med anntal vol man vil oppnå og anntal liter man vil karbonere
f.eks 1,98 g/L * 2,4 vol * 9 liter = 42,768 g
og så må man gange dette med ca 2* igjen for å beregne gassen som trengs for å drive ølet ut (ved konstant trykk vil fatet fortsatt holde samme trykk når det er tomt) Altså ca. 80 g CO2
 
Hvilket trykk har du karbonert med?
Pleier selv og karbonere med 1 bar i 7 dager. Beholder samme trykk ved tapping/konsumering.
Så lenge du ikke øker trykket eller senker temperaturen på ølet så skal karboneringen holde seg stabil.
 
Tilbake
Topp