Nybegynner på Surøl

Ivar Ekseth

Norbrygg-medlem
Først litt snikskryten: Jeg skal tilbringe januar-juni på en seilbåt i Karibia, så jeg trenger noen prosjekter som trenger mer tid enn jeg er vant til. Så nå skal jeg lage min første surøl. Og trenger to-tre ekstra blikk på oppskrift/prosess før jeg setter igang.

Planen er å brygge en Schwarzbier (dark lager), som skal brygges og gjæres på vanlig vis, før jeg overfører til corneliusfat og tilsetter svartsurbær/aronia (ca 2kg). Skal så la dette stå i et svalt kjellerrom 8-9 mnd, før jeg kjøler det ned og serverer.
Antagelsen er at det er tilstrekkelig brettanomyces på bærene, så alt vil foregå "naturlig".

Det var det. Hele planen.
Hva har jeg "glemt"?

Noen spørsmål/løse tanker:
-Bør jeg tilsette noe annet sammen med bærene?
-Trenger jeg følge med på pH, eller kan jeg la det "skure og gå", og evt korrigere pH til høsten når det skal serveres?

Bærene er i fryseren nå.
-Skal jeg mose bærene først, eller kan de være hele?
-Skal jeg putte bærene i en humle-pose, eller la de ligge løst?
-Bør jeg bruke et fat med floating-diptupe?
-Bør jeg overføre øllet over på nytt fat før jeg skal servere?

Innspill mottas med takk :)

Sist redigert:
Er du sikker på de bærene har Brett på seg? :p

Jeg hadde tilsatt brett for å være sikker.

Muligens også pasteurisert bærene for å være sikker på å ikke ende opp med noe udrikkelig.

Like sikker på det, som alt annet. Dvs ikke sikker i det hele tatt! :p

Så pasteurisert bærene først: 80 grader i 5minutter?

Flere innspill? Lover å tilby resultatet i et åpent fora neste først en gang ;)

Må bare si at det er helt sykt å ha såpass tålmodighet med å lage annen surøl enn Berliner Weisse. Har definitivt ikke tålmodigheten med å vente 1-2år på ferdig øl. Men du verden all ære til dem som klarer denne tålmodighetsprøven. Surøl er jo helt fantastisk!

Må bare si at det er helt sykt å ha såpass tålmodighet med å lage annen surøl enn Berliner Weisse. Har definitivt ikke tålmodigheten med å vente 1-2år på ferdig øl. Men du verden all ære til dem som klarer denne tålmodighetsprøven. Surøl er jo helt fantastisk!
Trikset er å brygge så mye annet at en rett og slett glemmer disse ølene :p

Tilbake
Topp