Nybegynner som har spørsmål

ulfbo

 
Hei jeg er nybegynner og på fredag satte jeg mitt første ekstrakt brygg på følgende vis.
Coppers real ale ekstrakt, spraymalt i pulver form type Amber (18EBC) 1 kg
tørrgjær av type SafAle S-04  11,5 gram som ble dehydrert.
alt sammen ble kokt i 45 min. så avkjølt i 30 min. så tilsatt gjær.

Når jeg tilsatte gjæren så rørte jeg litt rundt er dette riktig ??
Jeg målte OG til 1037-38 men det var etter jeg hadde tilsatt gjær blir OG da feil ???
Jeg er også litt redd for at jeg ikke fikk avkjølt nokmen tror det var under 30 grader hadde ikke termometer blir dette kanskje for varmt ??
etter ca. 10 timer hørte jeg det første plopp  er dette for tidlig ??
etter ca 20 timer var det over 50 plopp i gjærlåsen i minuttet er dette for mye??
Nå etter 3 døgn er det 4-5 plopp pr minutt er dette for lite ??
har gjæringa gått for fort ??
dunken står på badet me ca 24 grader er dette for varmt ??

håper noen kan gi meg råd eller kommentarer er veldig spent på omdette blir bra

hilsen ulf
 
Høres greit ut dette. Har en real ale på samvittigheten selv, og gjorde sånn ca som du. Resultatet ble bra det og ga selvsagt mersmak.
Eneste jeg vil påpeke er at 24 grader kanskje er litt høy gjæringstempreatur, har hørt at 18-21 er det optimale da ymse fuseloljer og annet snacks
kan utvikles ved for høy temperatur. Men jeg er langt fra noen ekspert, så dette har sannsynligvis intet å si.... 8)

Uansett, lykke til :ilike:
 
Hei Ulf, og velkommen til forumet! Bra du fant frem til 'Generelt og nybegynnerspørsmål' ;).

Man trenger ikke røre inn gjæren, for det gir litt mer infeksjonsfare dersom ikke rørestaken var ordentlig rengjort. Uansett, det går sikkert greit.
OG 1037-1038 kan være riktig hvis du målte rett etter gjærtilsetningen. Hvis du derimot måler et døgn etterpå så vil det nok avvike fra det ordentlige OG.