Nybegynneroppskrifter / Basisoppskrifter

Hei, jeg er helt ny her og jeg har ikke brygget før. Skal kjøpe Beer Brew 30 Gen 3.

Er det noen som har forslag til brygg man burde starte med. Oppskrifter som er enkle å forstå og man kan lære av.

Det er kanskje noen basisoppskrifter som dere bruker til å eksprimenterer med? av de forskjellige øl typene.

Takk for mange gode tilbakemeldiger.
Det er sikkert fler som lurer på det samme. (Håper jeg)

Henger meg på denne her.

Det er et hav med ingredienser og et utall måter å kombinere alt på, og i og med at inventoryen min er helt tom så kunne jeg ha tenkt meg noe enkelt ingrediensmessig som gjør at jeg ikke trenger å kjøpe inn 10 sorter malt etc. for første brygg :)

Lag noe du tror du vil like å drikke. Det kan også være smart å lage noe med mye smak, slik at småfeil man uunngåelig begår overskygges av andre smaker. Jeg ville begynt med en enkel IPA eller tørr stout, utfra hva du liker best. Selv var mitt første brygg basert på Gahrs IPA. Dette synes jeg selv var et lurt valg, siden det kun har én type malt og én type humle i seg, og dermed gjør bryggedagen litt mindre forvirrende.

Edit: Resultatet ble forresten såpass vellykket at brygg nr. to ble laget etter samme oppskrift...

Min korte erfaring (18 brygg) er basert på ferdige sett fra Bryggselv av type Ale. Det er nok å tenke på før, under og etter brygging. Oppskrifter kommer i neste omgang, det samme med typer som krever bedre temperaturkontroll under gjæringen.

Det aller enkleste er jo smasher. En malt og en humle.

Hvis man kjøper ingingredienser for to tre brygg i slengen kan man supplere med to ektra humletyper og for eksempel malt crystal 40 og 80 og holde seg til us-05 gjær.

Ja det kan nok være lurt å starte med oppskrift med kun 1 type malt og 1 type humle. og heller øke med forskjellige typer etter det.
Jeg har en bod der holder det konstant 21-22 er det et opptimalt sted for gjæringstank? (ja det kommer jo ann på hvilke type øl man skal lage, men sånn generelt)

Det enkleste er vel også å starte med tørrgjær. får man samme resultatet?

Optimalt sett så er det litt for varmt for en standard ale. Du kan prøve med en belgisk gjær. Men hvis det finnes noenoen skikkelige i tørrform vet jeg ikke.

Jeg har brygget NRB All Amarillo APA en del ganger, det synest jeg er et godt øl (mengdene under gir kun ca 10 liter så kan godt doble de og vel så det...)

OG 1.055
FG 1.013 eller deromkring.

Grains - Colours - Percentages and/or Weight (g or oz)Grain 1: Pale Ale Malt (Any type) - 3.6 EBC - 76.9% or 2,167 g
Grain 2: Munich 1 - 17.6 EBC - 15.4% or 434 g
Grain 3: CaraAmber - 94.2 EBC - 7.8% or 220 g

Hops - AA% - IBUs - Weight (g or oz) at Minutes

Hop 1: US Amarillo - 8.9AA% - 15.0 IBUs - 9.5 g at 60 min
Hop 2: US Amarillo - 8.9AA% - 11.6 IBUs - 12.1 g at 20 min
Hop 3: US Amarillo - 8.9AA% - 4.3 IBUs - 13.7 g at 5 min

Jeg lager denne som øl nr. 2 innimellom ved siden av dagens "hoivedbrygg", da delmesker jeg spesialmaltet + litt av basismaltet i BIAB i en kjele jeg setter i lunken stekeovn og bruker maltekstrakt for resten. Har funnet ut at jeg da får en ekstra ølsort og ekstra tidsbruk er maks 30 minutter siden jeg uansett har bryggedag. Koker ca 16 liter vørter og topper opp med avkjølt vann.

2 poser Safale US-05
Starter gjæringen på 16-17 grader og lar den stige gradvis til 20 grader de første dagene og holder den der i to uker. Har fått gode tilbakemeldinger på denne fra de fleste kanter - presiserer at det ikke er min oppskrift.

Tilbake
Topp