Nybegynnerpanikk! Infeksjon? Normalt?

RolfK

Hei! Siden jeg lider av nybegynnerpanikk og infeksjonsnoia, og ikke vet helt hva jeg skal forvente meg av mitt første brygg, så tyr jeg til eksperthjelp  :amen:

Brygget mitt har nå stått 6 dager i gjæringsbøtta. De første 3-4 dagene bobla gjærlåsen ivrig, deretter sank frekvensen gradvis. Det bobler fortsatt. Dette er såvidt jeg har skjønt helt normalt :) Skummet har også lagt seg nesten helt, og det er en tykk "gjærkake" på bunnen av bøtta ser det ut til. So far, so good. Men, det er fortsatt litt skum på toppen, og i skummet er det små rødbrune klumper! Normalt? Infeksjon?? Legger ved noen bilder, klumpene jeg snakker om er de klumpene som ser mest solide ut, men pga blitz og fordi jeg var kjapp med å ta bilder for å ikke ha lokket av for lenge, så er bildene litt utydelige og for lyse. Håper noen likevel klarer å se om dette er normalt eller infisert! :)

Her er min lille logg:

Dag 4: Begynner å lukte som øl, dog surt/syrlig. Gravity 1.021/22  (jeg vet ikke hva OG var, hydrometeret var ødelagt...)
Dag 6 (i dag): Lukter mer som øl, men fortsatt litt syrlig, lukter en del alkohol. Gravity 1.017/16  (vanskelig å se nøyaktig, hydrometeret mitt er ikke superpresist... det er europris-presist!)

Så oppsummert: Utifra min begrensede kunnskap oppfører brygget/gjæren seg som den skal, men jeg er bekymret for skummet på toppen :( Har vært nøye med renslighet, men gjort et par småfeil, så infeksjon er ikke umulig.

Takk for hjelp! :)

Vedlegg

• IMAG0056.jpg
    1,2 MB · Sett: 455
  • IMAG0058.jpg
    948,9 KB · Sett: 436
Ah! Takk! Det var godt å høre!! :)
Nok et bevis på at "Relax, don't worry, have a home brew" er hjemmebryggingens gyldne regel ;D ! Foruten at jeg har ingen hjemmebrygg enda, så i kveld blir det en stakkarslig tuborg, mest fordi jeg trenger flasken(e) ;)

For andre bekymrede nybegynnere er også denne tråden genial:
http://www.homebrewtalk.com/f39/wha...here-your-beer-still-turned-out-great-96780/ - folk har gjort de merkeligste ting, og likevel har det blitt god øl av det! med andre ord, øl overlever mer enn man tror :)

denne er også fin for bekymrede nybegynnere som meg:
http://www.homebrewtalk.com/f39/nev...irtue-time-heals-all-things-even-beer-73254/ - tiden leger alle sår :yes:

Til tross for disse to egentlig meget beroligende trådene var jeg likevel bekymret, men jeg er altså beroliget nå! :)

Tusen takk!!

Dette ser helt vanlig ut, men en ting du bør passe deg for å putte hydrometeret rett i bøtta. Det kan gi infeksjon (siden du putter noe "fremmed" i ølet ditt) hvis du ikke er superpresis med å desinfisere det. At det lukter surt er CO<sub>2</sub> som kommer fra gjæringen så det er heller ikke noe å være redd for. Neste gang du åpner en flaske brus putt nesa i åpningen og klem på flaska mens du trekker inn igjennom nesa så kjenner du den samme lukten :)

Det er naturligvis spennende å følge med, men hvis ting går galt er det lite du kan gjøre fra eller til :) så det det er tross alt tryggere å vente 10-14 dager også åpne bøtta, måle og flaske :)

Erik1984 skrev:
Dette ser helt vanlig ut, men en ting du bør passe deg for å putte hydrometeret rett i bøtta. Det kan gi infeksjon (siden du putter noe "fremmed" i ølet ditt) hvis du ikke er superpresis med å desinfisere det.

Jeg brukte ei lita desinfisert skål (og desinfiserte fingre) til å "fiske" litt øl fra bøtta, og tømte fra skåla til hydrometeret, så det tror jeg skal ha gått bra. I verste fall tilførte jeg en ørliten mengde klorin til ølet :eek:, men tror jeg skylte skåla godt nok.

Aha, det er co2 som lukter syrlig! Det gir mening når jeg tenker meg om ja, co2 er jo kullsyre!

Det bobler fortsatt i gjærlåsen (8 dager nå), har planlagt flasking en gang over helga, forhåpentligvis på onsdag, da har det gått 12 dager. Men må jo være sikker på at gjæringa er ferdig, vil ikke ha flaskebomber :noway: Har lest at man kan være sikker på at gjæringa er over hvis hydrometeret viser samme verdi med 2-3 dagers mellomrom?! Da må jeg jo desverre åpne bøtta et par ganger for å måle. Men med god hygiene og enkel planlegging tar jo det få sekunder å få ut en liten prøve, så jeg antar det går bra :)

Takker igjen for svarene :)

Metoden din fungerer sikkert, men det er å ta en liten risiko hver gang du putter noe i bøtta :) Normalt tar gjæringen 3-5 dager for overgjær + 1-2 dager før gjæringen setter ordentlig i gang. Jeg pleier å notere når gjæringen starter og slutter så får du litt erfaring med når du kan forvente å bli ferdig. Når selve stormgjæringen er ferdig er det masse CO2 som er løst i øllet som vil ut og derfor bobler det sakte i et par dager til.

Jeg pleier også å flaske/kegge to uker etter bryggedag fordi da er jeg helt sikker på at gjæringen er slutt og gjæren feller ut slik at jeg får litt klarere øl.

Dagens flisespikk: Det er en liten misforståelse at CO2 er en syre (ja det er en lewis-syre), gassen blir først sur (i vanlig forstand) når den kommer i kontakt med vann og danner H2CO3 :) (Måtte bare få det ut :) )

Tilbake
Topp