Nybegynnerspørsmål

Hei,

Jeg er helt ny her. Jeg og en kamerat skal til høsten prøve oss med litt hjemmebrygging, og har lest oss opp på det viktigste, men har noen små spørsmål som vi lurer på :)

1. Vi tenker å koke med hjelp av gass, vi ønsker å ha det utendørs, er også litt rimeligere har vi kommet fram til. Synes dette gasskjøkkenet fra Jula ser veldig bra ut med effekt på 7kW. Ser også for oss å kjøpe en kjele på ca 35L, vet dere ca hvor lang det vil ta å koke opp en slik mengde vann?

2. Bruker dere å tilsette humlen i poser eller løst?

3. Hvor lenge pleier brygg normalt holde seg på falske vs Cornelius fat?

Hei,

Jeg er helt ny her. Jeg og en kamerat skal til høsten prøve oss med litt hjemmebrygging, og har lest oss opp på det viktigste, men har noen små spørsmål som vi lurer på :)

1. Vi tenker å koke med hjelp av gass, vi ønsker å ha det utendørs, er også litt rimeligere har vi kommet fram til. Synes dette gasskjøkkenet fra Jula ser veldig bra ut med effekt på 7kW. Ser også for oss å kjøpe en kjele på ca 35L, vet dere ca hvor lang det vil ta å koke opp en slik mengde vann?

2. Bruker dere å tilsette humlen i poser eller løst?

3. Hvor lenge pleier brygg normalt holde seg på falske vs Cornelius fat?

1. Dette kan du regne ut (http://www.glennrlie.net/kalk_oppvarming). Husk at utregningen er teoretisk og du må plusse på litt for tap av varme til omgivelser.

2. Begge deler blir hyppig brukt

3. Kommer veldig an på øltypen og hvordan det oppbevares (lys/temperatur). Enkelte øl lagres bedre (og har til og med godt av lagring en god stund før det drikkes) andre øl er ferskvare og bør drikkes innen noen uker.

Kan bør man ikke oppbevare enkelte øltyper lenger enn uker???
Jeg har brygget 100 liter stout, 50 liter Cream Ale, 50 liter english Brown Ale, skal snart til med en pale ale og klassisk pils. Mesteparten er til "eget bruk". Trodde jeg kunne ha det stående en stund jeg...
Jeg oppbevarer alt på fat under trykk og på kjøl (4 grader)

Jeg har en amber ale stående som er over året gammel og den smaker fortreffelig ennå (dog humlen har vandret heden...). Den står riktignok mørkt og kaldt (2-3 grader). Humlesterke øl merker man taper den friske humlen ganske fort, men utover disse syns jeg det meste jeg lager holder seg rimelig godt, weiss inkludert.

Tilbake
Topp