Nybegynnerspørsmål

Hei alle sammen,

Jeg skal til å sette mitt andre brygg og har noen spørsmål før jeg starter opp som jeg håper å få hjelp med  :)
Mitt første brygg var et ale-ølsett med tilsatt maltekstrakt. Ble ganske fornøyd med resultatet og ønsker nå å ting et steg videre.

Jeg tenkte nå å prøve med på en utgave av denne: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,977.msg17713.html#msg17713 Satser på 20l batch, så tenkte bruke samme mengder som over.

Gjærstarter
Blir første gang jeg skal sette gjærstarter så lurte på om jeg kan bruke hvete DME'n som er i oppskrifta for å lage starteren?
Lurer også på om mengden DME og vann i starteren skal trekkes fra total mengden vann og DME i oppskrifta som sådan?

Koking
Jeg tenkte å gjøre en partial boil da største kjele jeg har for øyeblikket er en på 10l.
Vil det være noe problem å koke såpass lite av den totale mengden, og bør jeg evt. vurdere å dele opp i flere kjeler (har noen på 5l bl.a.) ?
Å bruke flere kjeler vil jeg tro gjør det litt vanskeligere å treffe riktig mengde vann/maltekstrakt/humle i hver kjele...
Hvis jeg kun bruker 10l kjelen min, må jeg da kompensere for et såpass lite kokevolum med å øke mengden ekstrakt og/eller humle?

Lurte også på om det er nødvendig med bruk av humleposer når en bruker pellets? Eller synker humla uansett til bunn når kokingen har roet seg?


Det var vel det meste for nå :)
Dukker sikkert opp noen flere spørsmål når jeg kommer igang tenker jeg.


Setter pris på alle innspill.
 
Siden du skal lage gjærstarter går jeg ut ifra at du skal bruke flytende gjær. Skal du bruke tørrgjær er det verken nødvendig eller å anbefale å lage gjærstarter.

Å lage gjærstarter bør man vite sånn ca hvor mye man må lage for å få riktig antall celler til brygget. Et godt verktøy her er yeast calculatoren som er å finne på mrmalty.com
Skal man bruke spraymalt (tørt) bør blandingsforhold være 100 gram per liter vann. Bruker man flytende ekstrakt (f.eks moss som fås kjøpt på vanlig matbutikk)
bør blandingsforholdet være 120 gram per liter vann.

Når det gjelder kokingen... det er mange måter å gjøre dette på, men jeg er ganske sikker på at bruk av flere kjeler for å få riktig volum er definitivt overkill i vanskelighetsgrad. Det vil ikke gi deg noe annet effekt enn hodebry.
Kjør på med det enkleste foreslår jeg: kok alt i 10L kjelen (men den er egentlig litt liten, så en oppgraderingskjøp av større kjele bør vurderes). Ha i humlen slik oppskriften foreslår - drit i humlepose. Når koking er ferdig, kjøl hurtig ned til ca 40 grader med vannbad. Deretter blander du ut vørteren i gjæringskaret med resten av volumet. Temperaturen du bør være på når alt er ferdigblandet er mellom 18-20 grader. Purister vil anbefale å blande ut vørteren med kokt og avkjølt vann, men når jeg brygget ekstrakt så blandet jeg ut med vann rett fra springen. Litt cowboy er det lov å være i hjemmebrygging.

Gjæringskaret bør stå i et rom som har en ambient temp på rundt 18 grader, eller litt under - dette fordi tempen i karet kan stige med 3-4 grader under stormgjæringen. Da er du fortsatt innenfor aksepterbare verdier når det gjelder gjæringstemp uten særlig produksjon av bismaker.
Nå har jeg gått ut ifra at du brygger en ale...

God brygging
 
Takker for innspill!

Ja, skal bruke flytende gjær.
Fine tips om gjærstarter å ta med seg her. Men kommer maltmengden i starteren i tillegg til malten i vørteren, eller trekkes denne mengden ifra i vørteren? Regner med at den kommer i tillegg, men vil bare være sikker på at jeg har skjønt ting riktig.

Fint du sa det om kokingen, for jeg tror ikke jeg orker forsøke å delkoke i mange kjeler samtidig.
Da koker jeg bare så mye jeg får til i kjelen min, og tilsetter resten av vannet rett i gjæringskaret.

Skal sette gjæringskaret i så riktig og stabil temperatur jeg kan. Og ja, det er ale (eller IPA da) det er snakk om :)
 
Husk å justere for kokevolumet når du beregner humletilsettingene. Med så tjukk vørter blir effektiviteten på humlen lavere, og du bør følgelig tilsette mer enn om du hadde kokt hele vørtervolumet.
 
Vørteren som du lager til starteren kommer i tillegg ja. Du har egentlig lyst å ha så lite som mulig av dette inni ølet ditt for det blir veldig oksidert og surt. Da er det greit å la det stå en dag eller to etter den er ferdig å gjære i starteren, for så å dekantere bort det meste av væsken. En starter på 1 liter har ikke så mye å si, det kan du slenge oppi med god samvittighet. Derimot en starter på f.eks 3 liter - det blir litt mye sur øl å ha oppi fersk vørter :)

Bård har et godt poeng også. En annen måte å justere dette på er å blande ekstrakten i kjelen din til ca 1.050-1.070 (typisk IPA verdier) og tilsett humlen som normalt. Når du har ca 10 min igjen av kokingen, da kan du ha oppi resten av ekstrakten (NB pass på plassen!)

Eller du kan fyre løs med alt av ekstrakt og humlen......
 
Mm, har fått med meg at en må ha litt mere humle når kokevolumet er mindre.
Takker også for oppklaring av starter og maltmengde :)

Ting er litt klarere nå og må vel til med bryggingen av denne riktig snart.
Får skrive en rapport når bryggedagen er over.
 
En ting til angående gjærstarter...
Går det fint å sette denne på spraymalt av hvete?
Skal bruke hvetespraymalt i selve vørteren.

Ser det helst skal være lys spraymalt, men har kun hvete tilgjengelig nå.
Vil det fungere fint eller bør jeg skaffe noe lys spraymalt for starteren?
 
Da var denne satt og godgjør seg på gjæringskaret.
Tok noen friheter i oppskrifta sammenligna med den jeg viste til.

Endte opp med dette:
3kg lys LME
1kg hvete DME

60min  45g Chinook
30min  40g Cascade
5min    40g Cascade
1min    40g Cascade
-1min    40g Cascade

Så blir det vel også 30-35g Cascade som tørrhumling etter stormgjæringa har lagt seg.

Endte opp med OG 1060 (estimert var 1055, så traff rimelig godt).

Kokte 8l vørter (noe i minste laget, men alt jeg klarte med min kjele), som jeg blandet ut med vann til 23l vørter totalt.

Satte en gjærstarter på 1.6l etter rådføring med mr.malty :)


Hele prosessen gikk relativt smertefritt, men det er vel nå utfordringen begynner... ventetiden.


Takker for hjelpa underveis!
 
Tilbake
Topp