Det rådet vil jeg faktisk bare si meg delvis enig i... jeg er enig i at det er nesten (merk: nesten) like lett med ekstraktbrygg som ølsett, men jeg tror man lærer mye av ølsett også. Husk at for en nybegynner, som meg selv, så er til og med renslighet og renhold en ny erfaring. Ølsettene er også veldig drikkenes. Jeg satt i går kveld og drakk coopers stout, og stoltheten var fortsatt på topp, til tross for at den hadde litt mye "coopers"-smak og alt for mye kullsyre...
Når det er sagt, så har jeg også en IPA som er ekstraktbrygg, som smaker nyyydelig. Og ja, det er stor forskjell på ekstraktbrygg og ølsett. Likevel ble mitt neste brygg et ølsett, en Coopers Draught, rett og slett fordi jeg vil føle meg trygg og sikker nok i ølbryggingen.
Fortsett med ølsett så lenge du føler du trenger det. Prøv litt forskjellige ølsett, prøv annen type gjær, og kanskje du prøver å tilsette litt humle selv også. Men skulle interessen, og nysgjerrigheten øke, så er overgangen til ekstraktbrygg svært liten. Alt du trenger i ekstra er et par humleposer eller evt BH-poser. (ps: de kan IKKE brukes som BH-pose etterpå, så kjøp en egen en til brygging...)