nybynner på ølbrygging ;)

Du har FG og du har beregnet OG (står på pakka)
Promash har en enkel kalkulator som du putter in OG og FG og får alkoholprosent

Andre programmer er nok bedre men for bare alkohol er dette ypperlig

Takker ;)
er imponert at dere tar dere tid til og svare på "dumme" spørsmål fra nybynnere...
veldig takknemlig...
KongeFORUM dette her... ;)
men vær OBS, det kommer flere...  hehe

Hadde det ikke vært for svar på "dumme" spørsmål, så hadde jeg nok selv stått her med alkoholmåleren og klødd meg i haudet selv. Kjøpte selv en slik måler som du, og trodde jeg skulle klare å lese av alkoholprosent... Men som andre allerede har sagt, så går ikke det. (Bomkjøp...)
Jeg bruker: http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/ når jeg skal regne ut alkoholprosent. Så lenge du har FG (Final gravity, altså avlesing når du er ferdig) så kan du finne ca. OG på boksen (som du sikkert har kastet?). For Coopers Lager vil den ligge på ca. 1.040 - 10.42 tror jeg. Da kan du plotte inn, og få prosenten. Sist jeg brygget Coopers Lager fikk jeg ca 4%.

Din avlesing på 1.030 virker litt lav, men skulle den stemme så vil du få en alkoholprosent på 2,63 utifra OG 1.030 FG 1.010.

Skulle jeg gitt råd til en nybegynner måtte det vært å droppe ølsett. Ølsett slik de selges har lite med bryggeteknikk å gjøre og man lærer ingenting på å lese bruksanvisningen.
Kun 1 gang har jeg smakt et OK øl av ølsett, og da var det brygget av en erfaren brygger samt pimpet opp såpass mye med forskjellige ingredienser at det ikke lenger var et ølsett.

Det er enklere å få til bra øl med uhumlet maltekstrakt, noen gram spesialmalt, humle av eget valg, og en ordentlig gjær.
[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=daCvVxvQzCM&feature=results_video&playnext=1&list=PL7CEC24D73812F458[/flash]

Det rådet vil jeg faktisk bare si meg delvis enig i... jeg er enig i at det er nesten (merk: nesten) like lett med ekstraktbrygg som ølsett, men jeg tror man lærer mye av ølsett også. Husk at for en nybegynner, som meg selv, så er til og med renslighet og renhold en ny erfaring. Ølsettene er også veldig drikkenes. Jeg satt i går kveld og drakk coopers stout, og stoltheten var fortsatt på topp, til tross for at den hadde litt mye "coopers"-smak og alt for mye kullsyre...

Når det er sagt, så har jeg også en IPA som er ekstraktbrygg, som smaker nyyydelig. Og ja, det er stor forskjell på ekstraktbrygg og ølsett. Likevel ble mitt neste brygg et ølsett, en Coopers Draught, rett og slett fordi jeg vil føle meg trygg og sikker nok i ølbryggingen.

Fortsett med ølsett så lenge du føler du trenger det. Prøv litt forskjellige ølsett, prøv annen type gjær, og kanskje du prøver å tilsette litt humle selv også. Men skulle interessen, og nysgjerrigheten øke, så er overgangen til ekstraktbrygg svært liten. Alt du trenger i ekstra er et par humleposer eller evt BH-poser. (ps: de kan IKKE brukes som BH-pose etterpå, så kjøp en egen en til brygging...)

Tilbake
Topp