Nyfrelst brygger ønsker å kjøpe diverse utstyr

Aukan

 
Da er jeg på min fjerde batch med lånt utstyr (noe som jo er en svært rimelig måte å brygge på), men siden min velgjører flytter fra byen må jeg på utstyrsjakt. Lurer derfor på om noen skal oppgradere, har noe liggende som de ikke bruker, kjenner noen som skal selge e.l.

Jeg er på jakt etter følgende:
- kjele, minimum 30 l, gjerne med kran
- gassbluss, evt kokeplate (noen som vet om butikker som evt selger slike på mer enn 2kw?)
- vørterkjøler, kobber
- magnetspinner til starter
- gjæringskar i glass (carboy) 25 l eller der omkring

All respons mottas med arbødig takknemlighet! Holder til i Bergen

Mvh Alf
 
OBS bygg (i Stavanger i alle fall..) reklamerer akkurat nå med 36 liter "krabbekjele" i aluminium til 429.- Det er grisebillig! Jeg kunne ikke styre meg og kjøpte en (ekstra) bare fordi det var så billig! Krabbekokerbluss er sesongvare, du får kjøpt det til tider på Europris, Jernia, OBS, OBS bygg eller camping utstyrs butikker for ca. 500.- De er vanligvis på 8 eller 9 kW. Magnetspinner finner du flere tråder om her på forumet... Carboy i glass tror jeg du sliter med å finne, kanskje på loppemarked (vinballong) ? De fleste bruker gjærings spann i plast fra Europris eller lignende. Det er bare amrikanere som absolutt må ha "carboys"...
 
Takk for gode tips! Skal ta en tur innom OBS og sjekke om de har nevnte kjele. Har du prøvd å brygge med den? VIrker kvaliteten god, ikke for tynn bunn osv. Har du eller noen andre noen erfaring med weck-settet som Rune på Maltbua selger? Tenker på den 29-liter elektriske saken han selger. Hvor mye koster det å bygge en vørterkjøler? Bygde manifold, og bare kobberrør blir jo 200, så lurer på om det er like billig å kjøpe ferdig kjøler hos vin og bar.
 
Jeg kjøpte en glassballong på ebay (brauhaus). Det ble ca. 700 kr for en 19 liter carboy (5 gallon) inkludert frakt. Ellers har jeg en 23 liter better bottle fra brauhaus. Den var halve prisen siden den er av plast (PET) og derfor billigere frakt.

http://myworld.ebay.com/the-bruhaus/
 
Var på Europris Stormarked i dag, de har 36 l krabbekjele til 399,- og gassplate på ca 3kw til 249,- uten regulator.
 
Jeg bruker kjøleren til Vin&Bar. den fungerer veldig bra.

Er ikke sikker på hvor mye du sparer med å lage en selv. Det eneste jeg har tenkt å m,idifisere på den er å sette på noen ben, så den kommer høyere i Speidelgryta. Nå ligger den på bunn istedet for å kjøle den varmeste vørteren.
 
Bård S skrev:
Var på Europris Stormarked i dag, de har 36 l krabbekjele til 399,- og gassplate på ca 3kw til 249,- uten regulator.
Hmmm - det hørtes jo snafsent ut!  Men; ser av profilen din at du bor i Moss; men eneste treff jeg får på "Stormarked" på Europris sine sider er i Sogn og Fjordane.  Er det et Europris Stormarked litt nærmere for oss østlendinger?

MM
 
Hei
Beklager, Europris Pluss heter vist de største Europris butikkene.
Det ligger en i Fredrikstad (ved Østfoldhallen) i tillegg til den i Moss.
Det er de jeg vet om.
 
Jeg kjøper glassballonger hos Fretex i Skien. De koster 50,- når de er inne. De rommer 30-35 liter. Men du må på en Fretex som også selger møbler.
Sett en annonse i avisen. Det står mange vinballonger på loft og kjellere omkring som fruen i huset er glad for å bli kvitt. Det sto om meg og ølbrygging i lokalavisa og jeg ble oppringt av en kar. Han lurte på om jeg var interessert i glassballonger og jeg fikk 6 stk i bytte mot noen flasker øl.
Ellers har Europris gjæringsbøtter i plast. Jeg har et par som jeg bytter ut årlig.
Min første kjøler laget jeg av 8 mm bremseledning fra Biltema. Etter jeg fikk "Original"-kjøler til Speidelen, monterte jeg Biltemakjøleren utenpå originalen og bruker begge. Nå kjøler jeg til under 20  °C på under 20 minutter.

janh
 
Aukan skrev:
Skal ta en tur innom OBS og sjekke om de har nevnte kjele. Har du prøvd å brygge med den? VIrker kvaliteten god, ikke for tynn bunn osv.

Nei jeg har ikke brygget med den enda. Den er nokså tynnbunnet, men jeg tror det bare er en fordel når man brygger med gass - det koker fortere og en bruker da mindre gass. Jeg har en tykkbunnet rustfri stål kjele fra før. Den bruker en stund på å koke opp. Det var derfor jeg kjøpte aluminiums kjelen...
 
Tilbake
Topp