Nyhetsbrev Nordland - desember 2025

Vibeke

Fylkesleder
Hei godtfolk!
Denne meldingen har nettopp gått ut via medlemssystemet til alle medlemmer i Nordland, nå er den her også.

Da har vinteren ankommet og den som enda ikke har satt juleølet kan alltids sikte seg inn mot neste års påskebrygg. Aldri for sent å brygge!

Styret i Norbrygg Nordland starter i disse tider med årsmøteforberedelser. Årsmøtet avholdes i slutten av februar. Innkalling og sakspapirer kommer i slutten av januar. Som årsmeldingen vil vise har det ikke skjedd all verden i fylkeslaget dette året. Det «største» vi har arranger er Nordlandsmesterskapet i hjemmebrygging, og det ble en suksess i år også!

Ved årsmøtet som var i februar -25 ble nyvalgt styre også valgt som valgkomité for 2026. Det var seks av 123 medlemmer som møtte til det digitale årsmøtet, og tre av disse var avtroppende styremedlemmer. Signalene var ganske tydelige, men jeg kunne ikke la være å prøve! Slik ressursene har vært i årets styre er det ikke usannsynlig at styret innstiller på at Norbrygg Nordland blir et sovende fylkeslag uten et aktivt styre, men før årsmeldingen gjøres ferdig må jeg gi dere medlemmer en sjanse til å engasjere dere.

Jeg ønsker å fortsette, og kan godt være leder, men er helt avhengig av å ha et fungerende styre på minst 4-5 stykker som har tid og lyst til å få opp aktiviteten. Jeg ønsker også at styret har flere medlemmer som er bosatt i Bodø eller Fauske. Sørover i landet er mange det aktive fylkeslag. Medlemsmassen er tettere geografisk og det gjør det lettere å ha kontinuitet i arbeidet når alle ressurser er nært.

Hva er det et fylkeslag kan gjøre da?
  • Utdanne lokale øldommere i regi av Norbrygg
  • Arrangere lokale ølkonkurranser
  • Arrangere møter hvor øl er tema, malt, smaking, brygging, tekniske løsninger, dele erfaringer
  • Holde usmak-kurs
  • Arrangere matkvelder hvor øl er en rød tråd i menyen
  • Juleølsmaking
  • Bryggedag på torget - ta tradisjonshåndtverket ut av garasjen
  • Bryggeribesøk lokalt
  • Generelle medlemskvelder
  • Bare kreativiteten setter grenser
Norbrygg er sånn sett en hvilken som helst «ølklubb», men den store forskjellen er at vi er ca. landsdekkende og har en del ressurser sentralt og noen økonomiske midler å ta av. Det fremste målet er å arrangere sammenkomster som på noe vis setter hjemmebryggertradisjon i fokus og sprer kunnskap.

Nå gir vi oss en siste sjanse til å få et engasjert fylkeslag for Nordland.

Du bor i Bodø/Fauske
  • Er aktiv hjemmebrygger - fersk eller dreven, men brygger jevnt
  • Har tid å bruke på organisert aktivitet rettet mot medlemmer, rekruttering og utvikling
  • Vil gi Norbrygg Nordland en sjanse
Frist for å ha et styre er i slutten av januar når årsmeldingen skal skrives. Har vi ingen på innstillingen er det slik det blir. Send meg en e-post om du er med - lista ligger lavt, det viktigste er at du vil noe og har kapasitet til å bidra. vibeke.hakkebo@norbrygg.no

Dette ble et litt alvorlig nyhetsbrev, men jeg kan ikke la være å informere om virkeligheten. Det er også en del av styrets ansvar. Når dette er sagt er det fortsatt håp, og det er håpet jeg tar med meg inn i jula. Nordlandsmesterskapet overlever ett år til. Etter arrangementet som ble avholdt i år er det 3 karer som har meldt seg til arrangementskomiteen, så det blir gjennomført i 2026 – NNM har sin faste hærskare av bryggere og publikum, så denne eventen har stor verdi for Norbrygg Nordland og Norbrygg sentralt.

Og med det ønsker jeg dere alle en fin førjulstid med god mat og drikke, gode opplevelser og en rolig tid med familie og venner. Husk også at alle gode ting må nytes med måte.
God advent og god jul, når den er her.

Tilbake
Topp