Nytt bryggeoppsett - synspunkter ?

Hei,

Nå har jeg endelig kommet frem til en tidsbesparende, effektiv og god måte ( tror jeg i alle fall ) å brygge på.
I prinsippet så skal med denne modellen få en rekke fordeler.

Forskjellen for min del fra tidligere brygg er separat kokekjele og pumpen.

Fordeler som jeg ser er følgende :

1. Få nok vørter over i gjæringskaret når jeg er ferdig

2. Spare tid fordi jeg kan rengjøre ting underveis mens andre prosesser foregår ( vaske kompaktbryggeren og silkaret mens jeg koker vørteren )

3. Sparer også tid ved å varme opp vannet med dyppvarmer i gjæringskaret til 80 grader mens jeg mesker i kompaktbryggeren )

4. Pumpen gjør skyllingen enkel og ikke minst så får jeg fordelt vannet i toppen av maltsenga. Kan også strupe flowen på skyllevannet.

5. Slipper å heve silkaret siden jeg bare kan åpne krana på kompaktbryggeren og mens jeg overfører vørter til kokekaret så skyller jeg kontinuerlig i toppen av maltsenga.fly_sparge.jpg

Vedlegg

• fly_sparge.jpg
    fly_sparge.jpg
    70,7 KB · Sett: 31
Sett skyllevannet høyere så slipper du pumpe. Eventuelt at du flytter pumpa mellom mesk og kok, så kan de ha samme høyde.

Uten pumpe så kan det bli litt strevsomt å holdt jevn høyde over vørteren uten f.eks en autosparge da trykket minker jo mindre skyllevann som er igjen og da får man lavere flow, så man må babysitte den krana.

For en brygger med maltrør vet jeg rett og sett ikke, og innrømmer at jeg ikke registrerte at det var maltrør med her. Men du kan jo forsøke begge metodene og vurdere arbeidsinnsats og utbytte. Maltreør er jo litt uegnet da mye av vørteren ligger på utsiden av maltrøret og dette kan medføre ineffektiv skylling i forhold til den begrensete vannmengden om er mulig å bruke. Batch er mindre arbeidskrevende da en bare fyller opp med vann og venter en stund før en tapper av.

Tilbake
Topp