Hei. Eg tenker å kjøpe nytt bryggeutstyr og trenger dermed å lufte tankene litt og kanskje få noe tips fra folket der ute.
Det eg ønsker og trenger er større fleksibilitet og raskere bryggedager.
Tiden skal hovedsaklig spares inn på oppvarming av vann og vørter.
Det skal brygges i garasjen, der har eg eg stort bord eg kan slå opp og god plass. Kanskje en gassovn om vinteren til å varme.
Eg skal brygge BIAB, gjerne no sparge på små batcher på 10-15 liter.
Men mulighet for større batcher også. Å brygge 9 liter "perfekt" pils er det dummeste eg har gjort
Eg tenker å gå over til en induksjonsplate på 3500W og en kjele.
Tenker at vil skaffe med en SS Brewtech 37 liter med silbunn.
Har fra før en kjele på 15 liter, en induksjonsplate på 2000W og en BB30.
Eg må ha et enkelt system som kan rigges opp og pakkes ned etter bruk (pga bil i garasjen).
Eg vil og ha utstyr som lett kan brukes ved en eventuell fremtidig oppgradering til flere kjele, bedre system, eget bryggerom...?
Kjøling? Hva tenker folket? Det blir hageslangen som må levere vannet. Motstrømskjøler eller spiral?
Pumpe. Bør eg ha det?
Er det noe eg har oversett eller er det noe eg ikkje ser som gjør alt bedre og enklere?
Prøver å holde det på et økonomisk noenlunde stramt budsjett.
Noen innspill?
Det eg ønsker og trenger er større fleksibilitet og raskere bryggedager.
Tiden skal hovedsaklig spares inn på oppvarming av vann og vørter.
Det skal brygges i garasjen, der har eg eg stort bord eg kan slå opp og god plass. Kanskje en gassovn om vinteren til å varme.
Eg skal brygge BIAB, gjerne no sparge på små batcher på 10-15 liter.
Men mulighet for større batcher også. Å brygge 9 liter "perfekt" pils er det dummeste eg har gjort
Eg tenker å gå over til en induksjonsplate på 3500W og en kjele.
Tenker at vil skaffe med en SS Brewtech 37 liter med silbunn.
Har fra før en kjele på 15 liter, en induksjonsplate på 2000W og en BB30.
Eg må ha et enkelt system som kan rigges opp og pakkes ned etter bruk (pga bil i garasjen).
Eg vil og ha utstyr som lett kan brukes ved en eventuell fremtidig oppgradering til flere kjele, bedre system, eget bryggerom...?
Kjøling? Hva tenker folket? Det blir hageslangen som må levere vannet. Motstrømskjøler eller spiral?
Pumpe. Bør eg ha det?
Er det noe eg har oversett eller er det noe eg ikkje ser som gjør alt bedre og enklere?
Prøver å holde det på et økonomisk noenlunde stramt budsjett.
Noen innspill?