Nytt bryggeri. Innspill?

Hei. Eg tenker å kjøpe nytt bryggeutstyr og trenger dermed å lufte tankene litt og kanskje få noe tips fra folket der ute.

Det eg ønsker og trenger er større fleksibilitet og raskere bryggedager.
Tiden skal hovedsaklig spares inn på oppvarming av vann og vørter.
Det skal brygges i garasjen, der har eg eg stort bord eg kan slå opp og god plass. Kanskje en gassovn om vinteren til å varme.
Eg skal brygge BIAB, gjerne no sparge på små batcher på 10-15 liter.
Men mulighet for større batcher også. Å brygge 9 liter "perfekt" pils er det dummeste eg har gjort :D
Eg tenker å gå over til en induksjonsplate på 3500W og en kjele.
Tenker at vil skaffe med en SS Brewtech 37 liter med silbunn.

Har fra før en kjele på 15 liter, en induksjonsplate på 2000W og en BB30.

Eg må ha et enkelt system som kan rigges opp og pakkes ned etter bruk (pga bil i garasjen).
Eg vil og ha utstyr som lett kan brukes ved en eventuell fremtidig oppgradering til flere kjele, bedre system, eget bryggerom...?:oops:

Kjøling? Hva tenker folket? Det blir hageslangen som må levere vannet. Motstrømskjøler eller spiral?
Pumpe. Bør eg ha det?
Er det noe eg har oversett eller er det noe eg ikkje ser som gjør alt bedre og enklere?

Prøver å holde det på et økonomisk noenlunde stramt budsjett.

Noen innspill?
 
Hei. Eg tenker å kjøpe nytt bryggeutstyr og trenger dermed å lufte tankene litt og kanskje få noe tips fra folket der ute.

Det eg ønsker og trenger er større fleksibilitet og raskere bryggedager.
Tiden skal hovedsaklig spares inn på oppvarming av vann og vørter.
Det skal brygges i garasjen, der har eg eg stort bord eg kan slå opp og god plass. Kanskje en gassovn om vinteren til å varme.
Eg skal brygge BIAB, gjerne no sparge på små batcher på 10-15 liter.
Men mulighet for større batcher også. Å brygge 9 liter "perfekt" pils er det dummeste eg har gjort :D
Eg tenker å gå over til en induksjonsplate på 3500W og en kjele.
Tenker at vil skaffe med en SS Brewtech 37 liter med silbunn.

Har fra før en kjele på 15 liter, en induksjonsplate på 2000W og en BB30.

Eg må ha et enkelt system som kan rigges opp og pakkes ned etter bruk (pga bil i garasjen).
Eg vil og ha utstyr som lett kan brukes ved en eventuell fremtidig oppgradering til flere kjele, bedre system, eget bryggerom...?:oops:

Kjøling? Hva tenker folket? Det blir hageslangen som må levere vannet. Motstrømskjøler eller spiral?
Pumpe. Bør eg ha det?
Er det noe eg har oversett eller er det noe eg ikkje ser som gjør alt bedre og enklere?

Prøver å holde det på et økonomisk noenlunde stramt budsjett.

Noen innspill?
Jeg har akkurat gått over fra 2 kjelers-oppsett med pumper og slanger og you name it til 3500w induksjonstopp og 56l kjele som jeg både mesker og koker i. Nettopp av den grunn at jeg var lei den uendelige vaskinga etter endt bryggedag. Brygger nå biab men bruker kjele nr. 2 til oppvarming av skyllevann. Flytter meskeposen over i et utrangert gjæringskar og skyller i det mens 1.runnings forberedes til kok. Resultatet ble vask av en kjele, ett gjæringskar og to grillrister. Grillristene blir spylt av i badekaret og gjæringskaret og bryggekjelen får en runde med oppvaskmiddel og svampen. Pumper og slanger skaper merarbeid, men hvis du vil ha stålkontroll på mesketemp er det sikkert veien å gå (jeg hadde det før). Jeg har isolert bryggekjelen godt og bruker brewersfriend sin innmesk-kalkulator for å finne rett strike-temp. Har kun to brygg på dette oppsettet (på fredag og i dag). Men du verden så lettvint, og man kan kose seg med å brygge fremfor å vaske :)

Edit: kjøler med spiral; enklere å rengjøre da alt er synlig og ingen basillusker som kan gjemme seg ;)
 
Sist redigert:
Jeg aner ikke hvordan du ville komme ut av det med en bryggemaskin, siden jeg ikke har noen erfaring med slike. Jeg tror vel du kommer greit ut av det når det gjelder plass, og det å bruke tid på å rigge opp og rydde vekk. Men uansett så må du jo ha ekstra kjele til å varme opp skyllevann.

Jeg synes det høres ut som om du har en god plan allerede. Men 37 liter er en litt vrien størrelse, synes jeg. Opplegget til @-Tormod- , med en 56-liter, er mer fleksibelt. Jeg har begge - mesker i 37-liter'n og koker i den store. Jeg koker fra 36 til 38 liter, og ofte litt mer, og må ha en kjele med minimum 42 liters kapasitet. (Vann øker i volum med 1,4% fra romtemp til kok.) Så jeg ville tenke litt på det der.

Kjølespiral er veldig enkelt og greit. Og pumpe klarer jeg meg veldig godt uten.
 
Jeg valgte 56l mtp fleksibilitet. Brygger 9 av 10 ganger 22l batcher (fat). Men plutselig skal man brygge en dobbelbatch ;)
 
Takker. Så lenge eg får et 19 fat og evt noen flakser med, så er eg fornøyd. Eg redd 56 liter blir for stort.

Er SS Brewtech verdt de ekstra kronene?
Frister med silbunnen og den trubstopperen.
 
Er SS Brewtech verdt de ekstra kronene?
Frister med silbunnen og den trubstopperen.

Etter min mening - et klart JA!

Jeg mesker i 56L kjelen med falskbunn, gikk over til dette etter en god stund med BIAB. Det ble litt styr og søl med BIAB og 10+ kilo maltbaser, batch sparge i egen dunk osv i forhold til å bruke dedikert meskekar med falskbunn. I tillegg er det natt og dag hvor mye klarere vørter en får og jeg kjører kun ca. 10 liter vorlauf manuelt for å sette maltsengen før jeg tapper til kok. 40L kokekar, og eventuelt finner jeg fram en 40L kjele til for skyllevann hvis jeg skal kjøre batch sparge. Ingen pumper, ingen slanger,

SS Brewtech sine kjeler ville jeg kalt 60L og 40L, de rommer mer enn oppgitt:

4325946dab993c611a7e3c1fea311cc2-image.jpeg


61f6d53a0b58c5869c3d17c9e433c6a0-image.jpeg
 
Etter min mening - et klart JA!

Jeg mesker i 56L kjelen med falskbunn, gikk over til dette etter en god stund med BIAB. Det ble litt styr og søl med BIAB og 10+ kilo maltbaser, batch sparge i egen dunk osv i forhold til å bruke dedikert meskekar med falskbunn. I tillegg er det natt og dag hvor mye klarere vørter en får og jeg kjører kun ca. 10 liter vorlauf manuelt for å sette maltsengen før jeg tapper til kok. 40L kokekar, og eventuelt finner jeg fram en 40L kjele til for skyllevann hvis jeg skal kjøre batch sparge. Ingen pumper, ingen slanger,

SS Brewtech sine kjeler ville jeg kalt 60L og 40L, de rommer mer enn oppgitt:

4325946dab993c611a7e3c1fea311cc2-image.jpeg


61f6d53a0b58c5869c3d17c9e433c6a0-image.jpeg

Enig. Falskbunnen er suveren. Jeg får faktisk merkbart klarere vørter når jeg mesker i Ss-kjelen enn i den "vanlige" 36-liter'n.

Hvorvidt Ss-kjelene er verdt penga, er vel avhengig av hva du må ofre når du legger ut de ekstra penga:). Men både falskbunnen og "trub dam'en" er klare pluss.

En liten advarsel: Disse kjelene har tynt gods i veggene, og innfestinga av krana kan kjennes merkelig laus og snål ut. Jeg reagerte kraftig på det da jeg fikk kjelen, men det er ikke noe problem. Faktisk er det antakelig en fordel; på den måten at du får en litt lettere kjele. Og bunnen er, som nevnt ovenfor her, solid.
 
Har fra før en kjele på 15 liter, en induksjonsplate på 2000W og en BB30.

Da har du vel egentlig det du trenger for en rask og enkel bryggedag allerede?
På de fleste batchene mine bruker jeg akkkurat det du har, og ser ikke helt for meg hvordan jeg skal kunne effektivisere det.
 
Takk for fine svar folkens.
Det er ofte sånn at man får et "aha, ja det var ikkje dumt" innspill.
@Amarillo grunner er at kokeplata på 2000w fra Clas Ohlson bruke lengre tid en eg ønsker. Kjelen er god, men når eg har i spiralkjøleren, så mister eg helt koken.
Irriterer meg grenseløs.
Mye styr med skylling for å få ut få liter.

Eg ser for meg at med en større kjele og kraftigere kokeplate, så vil småbatcher gå fortere, spesielt med no sparge.

Så kan eg bruke halve istede for hele dagen på å brygge meg noen liter.

Men, eg vil og ha fleksibilitet til å lage store øl.
 
Takk for fine svar folkens.
Det er ofte sånn at man får et "aha, ja det var ikkje dumt" innspill.
@Amarillo grunner er at kokeplata på 2000w fra Clas Ohlson bruke lengre tid en eg ønsker. Kjelen er god, men når eg har i spiralkjøleren, så mister eg helt koken.
Irriterer meg grenseløs.
Mye styr med skylling for å få ut få liter.

Eg ser for meg at med en større kjele og kraftigere kokeplate, så vil småbatcher gå fortere, spesielt med no sparge.

Så kan eg bruke halve istede for hele dagen på å brygge meg noen liter.

Men, eg vil og ha fleksibilitet til å lage store øl.
Det hjelper å kjøre gjennom varmt vann i kjøleren før du setter den i kjelen.
 
Beklager til OP da tråden din kapres!

Dette var tråden for meg som har gått meg fantastisk lei av å gnikke varmeelement og ha dårlig meskeeffektivitet på min Braumeister 50.

Tenker å gå til anskaffelse av InfuSsion-kjelen på 75 liter til å meske i og en 75 liters kokekjele (SS Brewtech) til å koke i. Tenkte å ha en lauterhelix (https://shop.humle.se/en/equipment/brewing/straining/lauterhelix-1000-mm) i bunnen i stedet for falskbunnen.

1) Ser at flere mesker i en kokekjele; får dere jevn temperatur og klarer den å holde på tempen? Liggeunderlag rundt karet?

2) Har dere noen innspill på hvilke varmekilder som kunne vært egnede for å varme meskevannet og gi et tilfredsstillende kok av maks 80 liter vørter? Har ikke lagt inn strøm i bryggeboden ennå, men så for meg 3 stk. 16A kurser. Kan endres etter behov.

Jeg vil ha det så enkelt så mulig uten pumper og mye vask :)
 
Sist redigert:
Beklager til OP da tråden din kapres!

Dette var tråden for meg som har gått meg fantastisk lei av å gnikke varmeelement og ha dårlig meskeeffektivitet på min Braumeister 50.

Tenker å gå til anskaffelse av InfuSsion-kjelen på 75 liter til å meske i og en 75 liters kokekjele (SS Brewtech) til å koke i. Tenkte å ha en lauterhelix (https://shop.humle.se/en/equipment/brewing/straining/lauterhelix-1000-mm) i bunnen i stedet for falskbunnen.

1) Ser at flere mesker i en kokekjele; får dere jevn temperatur og klarer den å holde på tempen? Liggeunderlag rundt karet?

2) Har dere noen innspill på hvilke varmekilder som kunne vært egnede for å varme meskevannet og gi et tilfredsstillende kok av maks 80 liter vørter? Har ikke lagt inn strøm i bryggeboden ennå, men så for meg 3 stk. 16A kurser. Kan endres etter behov.

Jeg vil ha det så enkelt så mulig uten pumper og mye vask :)

1. Hvis du lurer på om temperaturen holder seg uten at du gjør noe, er svaret nei. Men jeg mesker i en 36-literskjele; med det volumet du tenker å meske synker temperaturen nokså langsomt. Jeg har isolert kjelen min med et par liggeunderlag (som sikkert burde byttes ut, de er neppe supereffektive nå), og jeg går gjerne inn midtveis og justerer temperaturen opp igjen. Da har den som regel sunket en grad eller halvannen, men det varierer med volum. (Jeg bruker varme fra kokeplata, men du kan også hive oppi litt kokende vann.)

Spørsmålet er imidlertid hvor stort problem det er at du ikke holder temperaturen helt jevn. Temperaturen bestemmer forholdet mellom beta-amylaseaktivitet og alfa-amylaseaktivitet, og først og fremst på den måten at en høyere temperatur denaturerer (ødelegger) beta-amylasen hurtigere. Beta-amylasen blir denaturert på temperaturer over 65 grader, men det skjer ikke umiddelbart. Samtidig jobber den hurtigere på høyere temperaturer. Så om du mesker inn på 67 grader, vil beta-amykasen jobbe effektivt en stund, og så tar den etter hvert kvelden. Om temperaturen synker en grad over en halvtime, tror jeg ikke det spiller noen særlig rolle. Og om det påvirker sukkerprofilen (forholdet mellom gjærbart sukker og dekstriner) litt, vil det ha veldig liten betydning for ølet. Det viktigste er å treffe innmesktemperaturen, siden veldig mye skjer fort i starten av meskinga. I de fleste tlfellene vil det være verre å treffe en for høy temperatur, så det er greit å ha et mål med kaldt vann stående klart.

Antakelig er det dessuten en illusjon å tro at temperaturen er jevn i hele mesken, uansett hva du gjør. Så kort sagt: Å stresse med å holde jevn temperatur har lite for seg, etter min mening. Den praktiske betydninga er liten.

2. Jeg bruker ei 3500 watts induksjonsplate. Kokekjelen min er en 15 gallons/57 liters Ss Brewtech, og den klarer å koke en breddfull kjele. Det kunne nok være en tanke å ha en dyppvarmer i tillegg, for å korte ned på oppkoktida, i alle fall. Og for å koke 80 liter med skikkelig effekt, er det antakelig nødvendig - men det veit jeg ikke.

Jeg bruker ikke pumper. Det eneste verktøyet jeg bruker, er meskespaden. Og reingjøring er såre enkelt; det svir seg ikke, så alt jeg gjør, er å skylle ut, og så bruker jeg en skrubbesvamp for å ta det lille belegget jeg får. Over tid bygger det seg opp et gulaktig belegg, så en gang i blant bruker jeg kaustisk soda, som ganske enkelt tar det. Og så tar jeg ut krana hver gang, og lar den ligge i oppvaskmiddelvann ei stund. Det er superenkelt. Jeg plukker den ikke fra hverandre; det blir ikke nødvendig når du gjør sånn.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp