Nytt ekstaktbrygg

Nå har jeg vel gjort det helt store er jeg redd. Jeg tok en tur ned til Per Inge i går, første påske dag og kjøpte 2x6 kilo malt ekstrakt. Satte i gang med brygging sent på kvelden. Det ble litt overkoking så det var litt av en jobb å rengjøre komfyren i dag.

Oppskriften er. Første brygg:
Litt over tre kilo ekstrakt. (Det er vanskelig å få det helt nøyaktig når man heller ekstrakt av kanner)
Humle: Perle 10% 30 gram Kok 60 min. 60gram Perle 10% kok 10min. Brygget første påskedag ble noe innkokt så det ble noe kraftigere enn det skulle være. OG lå på nærmere 60. (Den mengden humle jeg har brukt skulle være til 50 liter. Jeg hadde misforstått :eek:)

Nytt brygg i dag.
Samme oppskrift, men litt mindre ekstrakt. Noe i underkant av tre kilo. OG 40.
Med den sterke humla og den megnden vil det bli skikkelig bank for smaksløkene mine :bokser: :clap:
Og ja det er sandt. Hadde helt glømt gjæra. En frysetørret lagergjær som nå står i to brygg og koser seg på rundt 15 grader på badet. (Stakkars junior ;D)
 
Jalle skrev:
Nå har jeg vel gjort det helt store er jeg redd.

Ikke noe å være redd for, Jalle  :biersmile:

Jeg tipper at du ender opp med to gode øler. Den første er vel å betrakte som en 'export'. Og det er å håpe at økt sødme i ølet balanserer litt for bitterheten. I verste fall kan du blande ølene 50/50 slik at du ender opp med det du i utgangspunktet ville ha  ;)

Pass på at det ikke blir for varmt for gjæren. Spesielt i begynnelsen av gjæringen (de første 2-3 dagene) kan brygget utvikle en del varme slik at tempen i brygget øker utover 15 gr. som rommet holder. Skjønt dette ikke trenger å bety at ølet ditt mislykkes.  :brygging:

Et triks kan være å vikle bryggedunken/-ballongen inn i gammelt laken eller håndkle som man 'vanner' innimellom. Vannet som fordamper over tid gir en nedkjølende virkning, og dusjhodet er jo ikke langt unna.
 
Tilbake
Topp