Nytt Matsui kjøleskap eller fryseskap? UT-200

Hei,

Jeg har behov for et gjæringsskap som er så lite som mulig, men samtidig har plass til en slik standard 30-liters bøtte fra Bryggselv med kran og gjærløs. Har sett litt på Finn, men ikke funnet noen som er så mye billigere enn å kjøpe nytt. Ser at Lefdal selger både Matsui kjøleskap og fryseskap til tusenlappen. Begge har mål 84 x 48 x 50 cm. Regner med at en del cm går vekk på isolering, spesielt på fryseren. Noen som har erfaring med noen av disse skapene? Skulle gjerne dratt opp til Lefdal med gjæringskaret selv, men har ikke bil, noe som gjør at jeg helst vil høre her først.

Jeg har også lest at man blir frarådet nyere kjøleskap fordi de ikke samarbeider så godt med UT-200. Har det bare noe med digital termostat å gjøre? Begge disse skapene har heldigvis mekanisk termostat, så jeg antar det ikke er en problemstilling jeg må bry meg om?

Pros/cons fryser vs. kjøleskap? Mener jeg leste at hyppig av/på kobling er verre for frysere enn for kjøleskap (finner ikke den tråden igjen, hehe).
 
Til gjæringsskap ville jeg brukt kjøleskapet. Det er laget for å fungere bra på temperaturer over 0 grader. Dette er ren spekulasjon, men jeg vil tippe du kan få litt problemer med kondens dersom du velger fryseren. Kjøleskapet har jo renne som leder ut kondensvannet. På den andre siden er det mange som bruker frysere til f. eks. kegerator, så det finnes nok gode løsninger på dette også.
 
Husk at du mister en del høyde nederst i bakkant
Edit: bildet er ikke av kjøleskapet du linker til
Capture.PNG
 
Eg har akkurat kjøpt eit Logic kjøleskap på Elkjøp for å bruka dette til gjæringsskap. Dette har ikkje fryseravdeling.

Når ein tar ut 2 hyller i skapet og fjernar 2 hyller i dør så har det plass til ei Europris 30 liters gjæringsbøtte med gjærlås. Bunnhylla bør vel truleg forsterkast vil eg tru.

Som skap for corneliusfat vil du med litt doktorering av døra (fjerna vangene som dørhyller heng på) kunna få inn 2 corneliusfat i skapet (og gassflaske bak).

Modell nr: LUL55W14E (85*55 cm).
http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap/LUL55W14E/logik-kjoleskap-lul55w14e-85-cm

Dei "meinte" det ikkje skulle vera kjølerør i sidene av skapet - men det står att å finna ut.

Når det gjeld temperaturstyring så er vel STC-1000 å foretrekkja framfor UT200 sidan STC-1000 såvidt eg veit har ein innstilling som hindrar overivrig av/på.
 
Det er ikkje noko problem med mindre ein vil bora seg igjennom skapsidene. Eg kan f.eks. tenkja meg at det kan vera aktuelt om ein skal ha inn ein sensor eller f.eks. ein ledning til ein frostvakt eller anna varmeelement - som ein vanlegvis brukar når ein har STC-1000. Dei som skal ha skap til å ha tappekran på kan også tenkjast å villa bora litt i sidene - eller i toppen.
 
Dei som skal ha skap til å ha tappekran på kan også tenkjast å villa bora litt i sidene - eller i toppen.

Jeg driver og titter etter muligheten for å lage meg en liten og lett flyttbar kegerator. Jeg ønsker å montere tappetårn på dette, så boring i taket må til. Har du eller noen andre, formening om hvordan det er å bore i taket på dette Logik kjøleskapet? Ser at det er på tilbud hos Elkjøp om dagen.

Evt. hvordan kan jeg finne ut hvorvidt det lar seg gjøre å bore i taket uten å bli nervevrak....samt da hvor i taket jeg da kan bore hen?
 
Eg spurde selgaren om dette då eg kjøpte skapet og han var borte og snakka med det lokale Elkjøp-geniet (det er vel ikkje berre Apple-butikkar som har slikt som heiter genius vel?) og dei meinte at det berre var i ryggen det var kjølerør.

Så har eg akkurat slått på kjøleskapet med døra open og latt det kjøla i 15 min og sjekka sideveggar og tak og bakvegg. Det er såvidt eg kan finna ut (med hender og ein overflatetemperaturmålar) berre bakveggen som har kjøleelement. Det rimer også med at det er ei renne i bakkant for oppsamling av fukt som renn ned.
 
Tusen takk for bra svar, katla. Dette kjøleskapet frister litt å kjøpe.

Er det en standard 2kg co2 flaske man kan få plass til i tillegg til de 2 x 19l cornelius?

Hvis ja, tror du det i tillegg til dette kunne være mulig å snike inn en 12l cornelius bak der ved siden av gassflaska? Mitt ideelle oppsett ville ha vært et tårn med tre kraner, men mistenker at det ikke er mulig å få til dette med et så lite skap (?)
 
Ser for meg ut til at det går eit fat i midten bak i Logic-skapet samtidig med Co2-flaska - eit kortare fat enn dei to 19 liters fata. (eg har ikkje eit slikt fat men har prøv med eit malingspann som er nesten like stort og det var plass rundt det. Om det går ein 12 liter - det anar eg ikkje - det kjem an på høgda på den. Manometer på CO2 flaska tek jo også litt plass og så spelar det jo ei rolle korleis det er skrudd på CO2-flaska.

No gjer eg også merksam på at eg ikkje har testa dette med co2 og øl-koblingar på fata - men det er plass nok over desse såvidt eg kan sjå.

Til 1495 kroner er dette vel eit godt tilbud. Skapet er laga for å gå under ein arbeidsbenk (det er 85 cm høgt) - så det er også plasseringsvennleg.
 
Ja, enig. Til 1495,- virker dette som et godt kjøp. Tror jeg stikker på Elkjøp i løpet av uken og kjøper meg et slikt et.

Takk for gode råd og hjelp underveis :)
 
Da er dette kjøleskapet i hus. Kjøpte det på torsdag, og i følge selger så hadde det visst vært en kar rett før meg også, som kjøpte dette til bryggeformål :). Jeg spurte også om dette med boring i taket og fikk samme svar som deg katla.

Jeg har til nå kun drevet med flasking. Bestemt meg for at nok er nok og jeg skal ta steget til fat. Planen er å bygge en kegerator av dette skapet. Så nå begynner planleggingen......
 
IM ser det ut som det er plass til 2 fat i skapet, samt en 2 KG gass flaske, eller blir dette kanskje litt Tight. ? Er i samme båt som deg og skal i gang og lage meg en liten mobil kegerator, men har ikke fått det i hus enda..
 
Kjøpte samme kjøleskap da det var på salg, med tanke på å benytte det som gjæringsskap til hverdags og kegerator til fæst. Jaggu fikk jeg ikke plass til en liten aga-patron med regulator, to 19l fat samt et 9l fat i midten bak. Med litt krangling er det også mulig å få plass til en 3-veis regulator på høyre side av 9-literen.
Krevde ikke voldsomme modifiseringene heller; som bildet viser kun noen millimeter dremellert av "temperaturinnstillingshuset".IMG_1627.JPG IMG_1626.JPGIMG_1624.JPG IMG_1623.JPG
 
Sist redigert:
Et slikt med hjul under og et tappetårn med 3 kraner så er en i mål. Evt kle utsiden med noe panel for å få det litt mer interiør vennlig..

Bråker det mye ?
 
Tilbake
Topp