Jan Arild
Norbrygg-medlem
Jeg ser det er ett par andre tråder om bygging av speidelkopier, men velger å starte en ny!!
Etter ca 3 års brygging på mitt gamle bryggeoppsett med HLT, mesketank og kokekjele(som forøvrig fungerte utmerket)
hadde jeg lyst til å prøve å lage ett nytt RIMS basert oppsett etter inspirasjon fra Speidel Braumeister.
Etter litt planlegging på tegnebrettet, var det bare å starte innkjøp av deler.
Jeg har en tysk kollega, som tok med diverse deler kjøpt på Ebay.de sist han var hjemme i Tyskland.
Jeg sparte endel kroner på dette..
Innkjøpsliste:
3 varmeelementer, ca 300 kr kjøpt i Alanya,Tyrkia.
rustfri perforert plate, 2 mm hull, ca 600 kr Ebay.de
Iwaki pumpe MD-20, ca 300 kr på Ebay.de
PID, brytere, SSR rele, lamper, ca 600 Ebay.com
10 og 12 mm silikonslanger, ca 300 kr Ebay.de
Diverse rustfrie rørdeler og kraner, ca 800 kr Ebay.de
Rustfrie skruer, kabler, kabelsko, emaljelakk o.l, ca 400 kr Biltema
2 varmtvannsberedere + treplater o.l fra garasjen, gratis
Pluss en en god del arbeidstimer i garasjen, priceless.
Jeg ville ha muligheten til å brygge fra 25 liter til 75 liters batcher, så kokekjelen ble på 100 liter.
Jeg fikk tak i 2 varmtvannsberedere (1 stk 50 cm diameter og 1 stk 45 cm diameter)
Monterte 2 stk ½ ansatsnipler i bunnen av kokekjelen.
Den i midten er innløp til maltrøret og den andre er utløp for vørter til sirkulasjonspumpen.
Jeg har montert ½ kraner på både innløp/utløp i tillegg til utløpet på pumpen.
Det er montert 3 varmeelementer i bunnen av kjelen på tilsammen 5500 watt(1 kurs med 3500w og en kurs på 2000w + pumpe og elektronikken)
Maltrøret har ½ muffe i bunnen, og skrus fast i ansatsnippelen i kokekaret.
Det er perforerte plater med 2mm hull i bunnen og toppen av maltrøret.
Kapasiteten på maltrøret justeres med 4 stk. 10 mm skruer som monteres/demonteres.
Kan justere fra 20 liter til 50 liters kapasitet i maltrøret.
Sokkelen er delt i 3 rom, ett rom for pumpe/ventiler, ett rom for elektronikken og ett rom til 220V strømkabler.
Det er slangekoblinger fra innløp/utløp tank og pumpe i den ene veggen i sokkelen.
Bryggeriet kan derfor stå på gulvet og pumpe vørteren over i gjæringskar og man kan koble motstrømskjøleren mellom uttløp kjele og innløp pumpen.
I tillegg kan jeg tømme maltrøret for vørter i en kjele før det løftes opp og skylles med 78 graders vann.
Maltrøret er ganske tungt med 15 kg malt + vørter, så dette er en stor fordel.
Har også muligheten til å stenge kranen på utløpet og fylle på med 80 graders vann, la stå 15 minutter og batch sparge 2. skylling istedenfor å skylle kontinuerlig.
Jeg hadde trøbbel med 2 SSR releer som ikke virket(er diskutert i annen tråd),
men etter innkjøp av nye på Ebay har jeg nå brygget to ganger med gode erfaringer så langt.
Må nok brygge endel ganger til før jeg har funnet riktige vannmengde til innmesking til forskjellige malt mengder osv.
Jeg skal legge inn en del bilder av oppsettet, håper dette kan være til inspirasjon for andre Hjemmebryggere/Hjemmebyggere :yes:
Mvh
Jan Arild
Etter ca 3 års brygging på mitt gamle bryggeoppsett med HLT, mesketank og kokekjele(som forøvrig fungerte utmerket)
hadde jeg lyst til å prøve å lage ett nytt RIMS basert oppsett etter inspirasjon fra Speidel Braumeister.
Etter litt planlegging på tegnebrettet, var det bare å starte innkjøp av deler.
Jeg har en tysk kollega, som tok med diverse deler kjøpt på Ebay.de sist han var hjemme i Tyskland.
Jeg sparte endel kroner på dette..
Innkjøpsliste:
3 varmeelementer, ca 300 kr kjøpt i Alanya,Tyrkia.
rustfri perforert plate, 2 mm hull, ca 600 kr Ebay.de
Iwaki pumpe MD-20, ca 300 kr på Ebay.de
PID, brytere, SSR rele, lamper, ca 600 Ebay.com
10 og 12 mm silikonslanger, ca 300 kr Ebay.de
Diverse rustfrie rørdeler og kraner, ca 800 kr Ebay.de
Rustfrie skruer, kabler, kabelsko, emaljelakk o.l, ca 400 kr Biltema
2 varmtvannsberedere + treplater o.l fra garasjen, gratis
Pluss en en god del arbeidstimer i garasjen, priceless.
Jeg ville ha muligheten til å brygge fra 25 liter til 75 liters batcher, så kokekjelen ble på 100 liter.
Jeg fikk tak i 2 varmtvannsberedere (1 stk 50 cm diameter og 1 stk 45 cm diameter)
Monterte 2 stk ½ ansatsnipler i bunnen av kokekjelen.
Den i midten er innløp til maltrøret og den andre er utløp for vørter til sirkulasjonspumpen.
Jeg har montert ½ kraner på både innløp/utløp i tillegg til utløpet på pumpen.
Det er montert 3 varmeelementer i bunnen av kjelen på tilsammen 5500 watt(1 kurs med 3500w og en kurs på 2000w + pumpe og elektronikken)
Maltrøret har ½ muffe i bunnen, og skrus fast i ansatsnippelen i kokekaret.
Det er perforerte plater med 2mm hull i bunnen og toppen av maltrøret.
Kapasiteten på maltrøret justeres med 4 stk. 10 mm skruer som monteres/demonteres.
Kan justere fra 20 liter til 50 liters kapasitet i maltrøret.
Sokkelen er delt i 3 rom, ett rom for pumpe/ventiler, ett rom for elektronikken og ett rom til 220V strømkabler.
Det er slangekoblinger fra innløp/utløp tank og pumpe i den ene veggen i sokkelen.
Bryggeriet kan derfor stå på gulvet og pumpe vørteren over i gjæringskar og man kan koble motstrømskjøleren mellom uttløp kjele og innløp pumpen.
I tillegg kan jeg tømme maltrøret for vørter i en kjele før det løftes opp og skylles med 78 graders vann.
Maltrøret er ganske tungt med 15 kg malt + vørter, så dette er en stor fordel.
Har også muligheten til å stenge kranen på utløpet og fylle på med 80 graders vann, la stå 15 minutter og batch sparge 2. skylling istedenfor å skylle kontinuerlig.
Jeg hadde trøbbel med 2 SSR releer som ikke virket(er diskutert i annen tråd),
men etter innkjøp av nye på Ebay har jeg nå brygget to ganger med gode erfaringer så langt.
Må nok brygge endel ganger til før jeg har funnet riktige vannmengde til innmesking til forskjellige malt mengder osv.
Jeg skal legge inn en del bilder av oppsettet, håper dette kan være til inspirasjon for andre Hjemmebryggere/Hjemmebyggere :yes:
Mvh
Jan Arild