Nytt Speidel-Inspirert Bryggeri på Blakstadbrygg!!

Jan Arild

Norbrygg-medlem
Jeg ser det er ett par andre tråder om bygging av speidelkopier, men velger å starte en ny!!

Etter ca 3 års brygging på mitt gamle bryggeoppsett med HLT, mesketank og kokekjele(som forøvrig fungerte utmerket)
hadde jeg lyst til å prøve å lage ett nytt RIMS basert oppsett etter inspirasjon fra Speidel Braumeister.

Etter litt planlegging på tegnebrettet, var det bare å starte innkjøp av deler.
Jeg har en tysk kollega, som tok med diverse deler kjøpt på Ebay.de sist han var hjemme i Tyskland.
Jeg sparte endel kroner på dette..

Innkjøpsliste:
3 varmeelementer, ca 300 kr kjøpt i Alanya,Tyrkia.
rustfri perforert plate, 2 mm hull, ca 600 kr Ebay.de
Iwaki pumpe MD-20, ca 300 kr på Ebay.de
PID, brytere, SSR rele, lamper, ca 600 Ebay.com
10 og 12 mm silikonslanger, ca 300 kr Ebay.de
Diverse rustfrie rørdeler og kraner, ca 800 kr Ebay.de
Rustfrie skruer, kabler, kabelsko, emaljelakk o.l, ca 400 kr Biltema
2 varmtvannsberedere + treplater o.l fra garasjen, gratis
                                                                                                                                                                                                                               
Pluss en en god del arbeidstimer i garasjen, priceless. 
                                                                                     
Jeg ville ha muligheten til å brygge fra 25 liter til 75 liters batcher, så kokekjelen ble på 100 liter.
Jeg fikk tak i 2 varmtvannsberedere (1 stk 50 cm diameter og 1 stk 45 cm diameter)
Monterte 2 stk ½” ansatsnipler i bunnen av kokekjelen.
Den i midten er innløp til maltrøret og den andre er utløp for vørter til sirkulasjonspumpen.
Jeg har montert ½” kraner på både innløp/utløp i tillegg til utløpet på pumpen.
Det er montert 3 varmeelementer i bunnen av kjelen på tilsammen 5500 watt(1 kurs med 3500w og en kurs på 2000w + pumpe og elektronikken)

Maltrøret har ½” muffe i bunnen, og skrus fast i ansatsnippelen i kokekaret.
Det er  perforerte plater med 2mm hull i bunnen og toppen av maltrøret.
Kapasiteten på maltrøret justeres med 4 stk. 10 mm skruer som monteres/demonteres.
Kan justere fra 20 liter til 50 liters kapasitet i maltrøret.

Sokkelen er delt i 3 rom, ett rom for pumpe/ventiler, ett rom for elektronikken og ett rom til 220V strømkabler.
Det er slangekoblinger fra innløp/utløp tank og pumpe i den ene veggen i sokkelen.
Bryggeriet kan derfor stå på gulvet og pumpe vørteren over i gjæringskar og man kan koble motstrømskjøleren mellom uttløp kjele og innløp pumpen.
I tillegg kan jeg tømme maltrøret for vørter i en kjele før det løftes opp og skylles med 78 graders vann.
Maltrøret er ganske tungt med 15 kg malt + vørter, så dette er en stor fordel.
Har også muligheten til å stenge kranen på utløpet og fylle på med 80 graders vann, la stå 15 minutter og batch sparge 2. skylling istedenfor å skylle kontinuerlig.

Jeg hadde trøbbel med 2 SSR releer som ikke virket(er diskutert i annen tråd),
men etter innkjøp av nye  på Ebay har jeg nå brygget to ganger med gode erfaringer så langt.
Må nok brygge endel ganger til før jeg har funnet riktige vannmengde til innmesking til forskjellige malt mengder osv.

Jeg skal legge inn en del bilder av oppsettet, håper dette kan være til inspirasjon for andre Hjemmebryggere/Hjemmebyggere :yes:


Mvh
Jan Arild
 
Jeg hadde ikke bildene tilgjengelig igår kveld, skal prøve å få lagt de inn iløpet av dagen.

Har ikke lagt inn bilder før, er det bare og klippe/lime inn, eller må de legges ved som vedlegg?
 
Jan Arild skrev:
Jeg hadde ikke bildene tilgjengelig igår kveld, skal prøve å få lagt de inn iløpet av dagen.

Har ikke lagt inn bilder før, er det bare og klippe/lime inn, eller må de legges ved som vedlegg?

Nei du må enten legge dem som vedlegg eller så helst legge ut link til en server som hoster disse bilden, feks flickr e.l.
Så bruker du forum tagger img og skriver/limer inn linken direkte mellom "img" taggene. Gjør du det på denne måten vil bildene dukke opp direkte i posten.
Du kan også kontrollere størrelsen på bildene etc.

Her er et eksempel:



Bildet ovenfor ser slik ut i "forum"-kode:
Kode:
[url=http://www.flickr.com/][img]http://www.theelectricbrewery.com/images/IMG_3575.jpg[/img][/url]


Selve linken til bildet er
Kode:
http://www.theelectricbrewery.com/images/IMG_3575.jpg
resten er forum tagger.

Taggene er nested som du ser. Du kan gjøre det så enkelt som å lime inn linken til bildene mellom "img" taggene.
Kode:
[img]Fjern denne skriften og sett inn link til bilder her[/img]
 
Vær litt tolmodige folkens, jeg er hjemmebrygger, ikke dataingeniør.
Data er ikke min sterkeste side ;)

Fra spøk til alvor her er noen bilder.
Ikke beste kvalitet, men det får holde.

5757859438_0ee17928fa_m.jpg

Hele oppsettet, ytterdekselet fra varmtvannsbereder var litt bulkete men, men.

5757313909_5e4a2dc558_m.jpg

Inne i kokekjelen, 3 varmeelementer, utløp til venstre og innløp til mesketank med temp sensor til høyre.

5757854988_6304906a21_m.jpg

Pumpe + ventiler og kontrollpanel til venstre.

5757851478_193f1c5347_m.jpg

De to øvre er utløp/innløp kokekar og de to nedre er innløp/utløp til pumpe.

5757858278_9285ddd075_m.jpg

Mesketank med skruer til justering av volum.
Kan velge mellom 20,30,40 og 50 liters innvendig volum.
 
Flere bilder :)

5757857866_9b0c1a8586_m.jpg

øvre og nedre silplate

5757309695_922071fd13_m.jpg

Resirkulering av vørter.

5757309867_f22d72fc07_m.jpg

Resirkulering av vørter.

5757310747_d9166ae910_m.jpg

Hevet mesketank.

5757854366_99f338ae1e_m.jpg

Elektronikk virvar ;D
 
Det ser skikkeleg bra ut! Spennande å høyre korleis det virkar i praksis. Korleis ordnar du vann til skyllinga?
 
Jeg bruker det gamle meske-/kokekaret til oppvarming av skyllevann.
Den har kapasitet på 60 liter med 2x2 Kw effekt.

5757852906_e2c7abcc3c_m.jpg


Etter resirkulering i en time på mesketemp, rører jeg godt i mesken og starter pumpe igjen og hever temp til 78 grader i 10 - 15 minutter.
Har en temp økning på ca 1 grad/min.
Tømmer så meskekaret for vørter i ett gjæringskar, hever mesketank og skyller med 78 graders vann til ønsket vørtermengde.
Bruker pumpen til å pumpe vørter fra gjæringskar til kokekar igjen, event tømmer det tilbake.
Bør man unngå plasking av vørter før koking, eller er det etter koking man bør unngå dette?

Har også muligheten til å fylle opp meskekaret med 78 gr vann, røre godt og la stå 10 - 15 minutter før tømming.
Vil det være noen forskjell på effektiviteten med denne metoden ifht å løfte opp og skylle med varmt vann?
 
Takker!

Kjenner at jeg ble noe flau. Trodde de bare solgte ferdige kontrollpaneler og tenkte ikke over muligheten at de faktisk hadde lagt ut linker til komponentene..  :roedme:
 
Jan-Ingvar skrev:
Takker!

Kjenner at jeg ble noe flau. Trodde de bare solgte ferdige kontrollpaneler og tenkte ikke over muligheten at de faktisk hadde lagt ut linker til komponentene..  :roedme:
:), er veldig bra detaljerte byggebeskrivelser, og linker til hver eneste komponent.
Salg av dette er jo bare for å gjøre det enklere slik at man slipper å kjøpe en og en komponent selv.
 
Hei Jan Arild

Jeg er helt grønn på området hjemmebrygging, men ble utfordret av en bror til å starte. Så gleden var stor over, etter at jeg hadde brukt noen netter på å tenke, at jeg fant din tråd her, for du har bygget det hodet mitt sånn løslig hadde klekket ut som løsning etter å ha sett litt forskjellige varianter. I den forbindelse håper jeg at du kan hjelpe meg med noen opplysinger?

1. Hva slags PID har du kjøpt, og er du evt villig tll å dele koblingskjemaet ditt?

2. Trenger man en så stor pumpe som MD-20 for å skape nok sirkulasjon? Karet sirkuleres jo da omrtent hvert 90 sekund......... Jeg må spørre, for jeg har som sagt ikke peiling, og
    jeg registrerer at speidelen har to på 50L anlegget, uten at jeg har funnet noe om kapsiteten.

3. Hva slags gjennføringer har du benyttet på varmelementene? Jeg har bestilt meg tre stk som jeg fant på e-bay litt på impuls, men er veldig usikker på hvordan de skal føres
    gjennom karet uten lekasje.

Alle gode tips mottos for øvrig med take med tanke på at læringskurven min ligger an til å bli bratt...........
 
Hei igjen.

1.Jeg bruker en Sestos D1S-2R-220, men anbefaler å kjøpe D1S-VR-220 modellen som har SSR utgang.
 Jeg bruker en ekstern spenningskilde til styring av SSR rele gjennom releutgangen på Pid.

Se denne tråden ang kobling av PID: [ftp=ftp://http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5450.30.html]http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5450.30.html[/ftp]

2. Det er godt mulig det hadde holdt med en MD-10 pumpe til resirkulering. Jeg fikk denne pumpen til en grei pris på Ebay og  litt over dimensjon er bare bra.

3. Jeg har brukt O-ringer/fiberpakning + gjengetape til tetting på varme elementer. Det er spor til O-ring i den innvendige kappen/flensen på varmeelementet + det er festet med mutter og fiberpakning på undersiden av kjelen.

Jeg har i likhet med andre her på forumet kjøpt litt for mye  på Ebay og har brukt dette til å bygge et 50 liters bryggeri med sirkulering ovenfra. Dette er mer passende størrelse til brygging innendørs.

Bygging av bryggeutstyr er også gøy ;D
 
Jeg har en Sestos VR-220, men jeg oppdaget at i manualen står følgende, på utrolig dårlig engelsk:

3: First operate the auto adjustment, press AT key 2 second, SV display blink AT, finally into PID control mode. Press AT key2 second to abandon Auto adjustment.
4: If successful the first Auto adjustment, can not use AT key for Auto adjustment again.It need change function setting Ctrl to 2 to operated again.

Jeg tolker dette som at hvis jeg endrer temperatursettingen, så må jeg resette hele PID'en for å få autotuning igjen. Det stemmer med mine erfaringer om at den hele tiden svinger 2-3 grader over for så å svinge tilsvarende under. Når den har funnet riktig temperatur, er utmeskingssteget mitt ferdig for lenge siden. Har tidligere vært borti PID'er som driver med Autotuning hele tiden, og da blir det meste riktig. Her må man manuelt starte en autotuning, og dett var dett. Er antagelig kun egnet hvis PID'en skal stå å holde en bestemt temperatur alltid.

Eller er jeg helt på jordet, kan noen med master i styringsteknikk kaste noe lys over dette?
 
PID igjen

Jan Arild og flere andre på forumet anbefaler Sestos D1S-VR-220, og den står også på handlelista mi. Men det er en ting jeg begynte å tenke på rett får jeg skulle til å trykke kjøp, kan denne PID'en programmeres med meskesteg slik som Speidel sin gjør, eller må man sette de forskjellige tersklene selv etter hvert som hvert steg er utført?

Jeg fant forøvrig denne http://www.lightobject.com/JLD634-R...ACE-KILN-OVEN-64-set-timer-control-P485.aspx som ser ut til å være programmerbar i sted. Men det er jo ikke nødvendig å bruke dobbelt så mye kroner hvis Sestos'en gjør det samme :)

Håper noen kan hjelpe meg med et svar!
 
Tilbake
Topp