Nyttårs øl -Single Hop Nelson Suavin Trippel

loebrygg

Norbrygg-medlem
Lå å tenkte på hva slags øl man skulle brygge til Nyttårsaften før jeg sto opp idag
og kom frem til dette

OG: 1.100
IBU: 50 ish

60% Pils
30% hvete
10% lys kandis

Nelson Sauvin
1 g/liter, 30 min
1,6 g/liter, 15 min
2,4 g/liter, 7 min
4 g/liter, 2 min
2,4 g/liter, dry

WLP715 Champagne Yeast

Hva tror dere om det, Single Hop Nelson Suavin Trippel med Champagne gjær?
Hva passer vel bedre til nyttårsaften

Jeg tenkte kanskje noe så nært opptil Champagne som mulig ;)
men kan sikkert godt senke den 10 -15 grader

Ren champagnegjær (eller vingjær generelt) er ikke egnet særlig som eneste gjær i øl. Poenget er at vingjær ikke har evnen til å bryte ned trisakkarider (eller andre komplekse sukkermolekuler) slik ølgjær har. Dermed vil du faktisk ende opp med et søtere øl enn om du gjærer med ølgjær. Myten om at vingjær "tørker opp" øl kommer av at de generelt har en høyere alkoholtoleranse enn ølgjær, og derfor kan fungere som en sekundærgjær i øl hvor man tilsetter sukker for å få opp alkoholprosentet om esterpreget etter endt primærgjæring. Hvis du ønsker et tørt og champagneliknende øl bør du gjøre hovedgjæringen med en ølgjær og tilsette champagnegjær etter ølgjæren er ferdig.

Mange vingjærtyper har i tillegg det som kalles en "kill factor". De skiller ut proteiner som dreper konkurrerende gjær. Ikke alle gjærtyper tar skade av dette, men ølgjær tåler det svært dårlig.

Et forslag til hvordan du kan gjære det er å gjære ølet på normal måte med en fruktig ale-gjær som gir god utgjæring først (kanskje en saison-type?) og tilsette kansdisukker og vingjær etter ølgjæren har gjort seg ferdig.

Jeg har brukt vingjær som sekundærgjær i øl et par ganger. I et tilfelle tilsatte jeg en rødvinsgjær sammen med rødt druekonsentrat etter hovedgjæringen. Primærgjæren var US-05. Resultatet bel overraskende fruktig og "belgisk" i stilen. Svært interessant. Vingjær produserer en del stoffer som også gir struktur og munnfølelse til ølet, så det er absolutt noe som kan gi interessante resultater.

Hvis det skulle vært gjort så burde man vel tilsatt sukker og vingjær etter primærgjæring,
men mener at du har gitt meg samme svar før

TBN har en episode med Shea Comfort fra 2008 (http://thebrewingnetwork.com/shows/The-Sunday-Session/The-Sunday-Session-11-23-08-Shea-Comfort) der temaet Gahr snakker om med "kill factor" belyses ganske grundig. Der skilles det mellom tre ulike egenskaper en gjær har (når man snakker om en gjærstammes evne til å sameksistere med andre gjærstammer), nemlig "killer", "susceptible" og "neutral". Kan anbefales dersom man lefler med tanken om å bruke vingjær i sekundærgjæringen.

Ser noen også har skrevet en bloggpost om temaet her: http://www.lugwrenchbrewing.com/2012/07/beer-with-wine-yeast.html

TBN har en episode med Shea Comfort fra 2008 (http://thebrewingnetwork.com/shows/The-Sunday-Session/The-Sunday-Session-11-23-08-Shea-Comfort) der temaet Gahr snakker om med "kill factor" belyses ganske grundig. Der skilles det mellom tre ulike egenskaper en gjær har (når man snakker om en gjærstammes evne til å sameksistere med andre gjærstammer), nemlig "killer", "susceptible" og "neutral". Kan anbefales dersom man lefler med tanken om å bruke vingjær i sekundærgjæringen.

Ser noen også har skrevet en bloggpost om temaet her: http://www.lugwrenchbrewing.com/2012/07/beer-with-wine-yeast.html

Det er en kanonepisode. Shea Comfort er über-nerd på gjær og eik. Det var den episoden som fikk meg til å begynne å eksperimentere med vingjær.

Hehe, nei så gullfisk hukommelse har jeg ikke ;-)

Sikker på det? ;) :

Myten om at vingjær "tørker opp" øl kommer av at de generelt har en høyere alkoholtoleranse enn ølgjær, og derfor kan fungere som en sekundærgjær i øl hvor man tilsetter sukker for å få opp alkoholprosentet om esterpreget etter endt primærgjæring.

Et forslag til hvordan du kan gjære det er å gjære ølet på normal måte med en fruktig ale-gjær som gir god utgjæring først (kanskje en saison-type?) og tilsette kansdisukker og vingjær etter ølgjæren har gjort seg ferdig.

Ren champagnegjær (eller vingjær generelt) er ikke egnet særlig som eneste gjær i øl. Poenget er at vingjær ikke har evnen til å bryte ned trisakkarider (eller andre komplekse sukkermolekuler) slik ølgjær har. Dermed vil du faktisk ende opp med et søtere øl enn om du gjærer med ølgjær. Myten om at vingjær "tørker opp" øl kommer av at de generelt har en høyere alkoholtoleranse enn ølgjær, og derfor kan fungere som en sekundærgjær i øl hvor man tilsetter sukker for å få opp alkoholprosentet om esterpreget etter endt primærgjæring. Hvis du ønsker et tørt og champagneliknende øl bør du gjøre hovedgjæringen med en ølgjær og tilsette champagnegjær etter ølgjæren er ferdig.

Mange vingjærtyper har i tillegg det som kalles en "kill factor". De skiller ut proteiner som dreper konkurrerende gjær. Ikke alle gjærtyper tar skade av dette, men ølgjær tåler det svært dårlig.

Her så jeg ikke at det kun var champagnegjær, min feil.

Men den ene gangen jeg benyttet det ble resultatet noe var det tørreste jeg har produsert av øl, primær med 3711 og sekundær med hvitt sukker og champagnegjær. Ren pilsnermalt og nobelhumle, en slags tripel. Med sin kraftige karbonering blir det ganske champagnelikt også.

Her så jeg ikke at det kun var champagnegjær, min feil.

Men den ene gangen jeg benyttet det ble resultatet noe var det tørreste jeg har produsert av øl, primær med 3711 og sekundær med hvitt sukker og champagnegjær. Ren pilsnermalt og nobelhumle, en slags tripel. Med sin kraftige karbonering blir det ganske champagnelikt også.

Tror 3711 er en fin gjær å bruke sammen med vingjæren. Den har svært god utgjæring.

Hvor får man tak i champagnegjær, rødvinsgjær?

Brygget en pale ale forrige lørdag som jeg tilsatte 3 kg kokte jordbær i etter primærgjæringen. Antar at OG har økt med jordbærene, hadde sikkert vært gunstig å tilsatt gjær nå inn i den siste uken.
OG på vørter var 1.051 før utgjæring.
Hva sier dere?

Om de ikke har det inne på Bryggselv, kan man spesialbestille

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp