Ødelagt magnetrører, hva med starteren?

Staro

Norbrygg-medlem
I dag har jeg satt en gjærstarter, men til min store fortvilelse streiket magnetrøreren etter 15min. Dette er bryggselv sin magnetrører så det var jo skuffende at den ikke holdt mer enn 25døgn aktiv. Men det regner jeg med at de hjelper meg med i morgen.

Problemet nå er jo starteren! Jeg brygger ikke hjemme og har ikke mulighet til å riste på starteren i ny og ne. Vil gjærmengden være riktig dersom forholdet mellom OG og SG før brygging på starteren er riktig? Jeg fikk ikke gjort annet enn å kjøre 10sekunder 1,5 l/min O2 rett i starteren...

Var trist å reise ifra starteren i den tilstanden. Så nå lurer jeg på om jeg må kjøpe et ekstra rør gjær for å være sikker.

#utstyrsfail #hat
 
Det er mye informasjon på internett. Woodlandbrewing virker seriøs, men akkurat det eksperimentet hvor en gjærstarter med og uten magnetrører produserer like mange gjærceller gitt nok tid (og ikke minst vitale celler med gode glykogenreserver) stiller jeg meg skeptisk til. Samme forfatter har jo en god artikkel der han forklarer at en starter med god oksygentilgang produserer flere gjærceller
http://www.woodlandbrew.com/2013/03/yeast-propogation-with-aerobic.html.
I lab'en til Whitelabs greier de med oksygentilførsel å ha en vekstrate på opptil 20 ganger, i motsetning til typisk 7 gangeren i en god magnetrører.
Hvis ovenstående eksperiment var riktig er både Mr.Malty og Brewersfriend kalkulatorene feil.

En innvending jeg har sett til eksperimentet til Woodlandbrewing var at eksperimentet var gjort med en 3ml gjæring uten magnetrører vs. 300ml magnetrører.Celle tettheten var visstnok også målt ved å måle lys absorbasjonen. Finner ikke detaljene i eksperimentet selv så dette er annenhånds informasjon videreformidlet.

At Steven Deeds (Woodlandbrewing) bruker en sink skrue som rører i magnetrøreren synes jeg også er pussig
http://www.woodlandbrew.com/2013/03...howComment=1362474979477#c4890318654880820555

Foreløpig velger jeg å være skeptisk til akkurat det eksperimentet, ikke minst siden det går på tvers av alt annet av informasjon der ute.
Det er dessuten minst like viktig å starte gjæringen med gjærceller som er vitale (glykogenreserver) som antall.
 
Sist redigert:
Kvar bur du? Det er gjerne ein bryggar med magnetrørar til låns i nabolaget.

For en fantastisk ide!

Bor på Torshov i Oslo. Så hvis noen kan låne meg en rører frem til 18. mai skal jeg returnere den med noen flasker av mine beste øl ved siden av :)

Men da må jeg få fikset det i løpet av tre timer, da jeg skal reise bort.
 
Tilbake
Topp