OG dramatisk ned etter kok!?

Brygga noe som egentlig var planlagt som en imp. stout i går og opplevde da noe merkelig. Målte før kok (etter å ha blandet godt) til ca 1.068. Forventet meg da en OG på noe rett over 1.070.
Måling etter kjøling viser kun 1.060. Forstå det den som kan..
 
Du har målt feil, enkelt og greit. Passet du på temp hvis det var med hydrometer?

Hvis du f.Eks målte varm vørter før kok og kald vørter etter kok så kan det du målte ha skjedd.
 
Ja ifølge naturlover så må det vel være en målefeil... Men jeg målte altså kald vørter i begge tilfeller. Målte med ny-kalibrert refrakometer. Kan smuss/grums i vørteren ha en betydning, altså at det ikke var skikkelig kontakt mellom flatene på instrumentet..?
 
Når du bruker refraktometer får du mest stødig måling hvis plata ser helt ren ut, ingen luftbobler eller kornrester etc. Har du dårlig kontakt vil du lese av for lavt mener jeg.

Regner med at du lot prøven ligge på glasset i begge tilfeller før du leste av siden du sier du målte kald vørter.

Humleoljer kan også tulle litt med avlesningen. Jeg har merket det kun på høy og og mye humle-brygg. Men da har den vist for mye.
 
Jeg hadde noe lignende problem ved sist brygging. Målingene viste lik OG preboil og etter kok(5liter forsvant i damp). Ble aldri klok på årsaken.
 
Dette får vi nesten hver gang vi brygger...måler med hydrometer på 20grader...har konkludert med at vørteren er for dårlig blandet da vi brygger med bb30 som er ganske høy i forhold til bredden, når vi sirkulerer mens vi venter på kok(kun for å teste teorien med dårlige målinger) får vi nøyaktigere målinger :)
 
De gangene jeg har målt før kok har målingene vist det som jeg ender på til gjæring. +-1 til 2 poeng. Så da vet jeg det :)
 
Jeg opplevde noe lignende nå med mitt første brygg. Uten at jeg kan garantere at det er årsaken, så mistenker jeg at jeg ikke hadde blandet det godt nok ut før jeg målte. Så moralen min er å sørge for at brygget er skikkelig blandet neste gang.

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp