OG - FG økning ved utmesk...

Men det jeg uansett husker var at a-amylasen både genererte dekstriner, maltotriose og maltose, og ikke bare ugjærbart sukker :)

Jeg kikker litt i siste utgave av Bibelen, også ( = How to Brew av Palmer). Han har et veldig interessant diagram på s.250 som viser sukkerprofilen til vørter produsert med innmesk/første steg på ulike temperaturer + et steg på 70 grader. (50 min + 15). (Innmesk på 70 grader ble da selvfølgelig en single infusion mesk.) Maks gjærbarhet - like oppunder 90% - får du ved 65 + 70, mens bare 70 grader gir like oppunder 80%. Det er helt klart en forskjell - men langt mindre enn en skulle tro dersom en går ut fra at beta-amylasen kutter ut omtrent direkte, og alfa-amylasen produserer nesten bare dekstriner. En delforklaring er, i følge Palmer, at limit dekstrinase ikke denatureres like fort som beta-amylasen, selv om den har samme øvre grense, nemlig 65 grader, sånn at den bidrar med en del. Og det rekker kanskje beta-amylasen, også. Men hovedforklaringen må nesten være at alfa-amylasen klarer å produsere ganske mye gjærbart sukker her.
 
Jeg kikker litt i siste utgave av Bibelen, også ( = How to Brew av Palmer). Han har et veldig interessant diagram på s.250 som viser sukkerprofilen til vørter produsert med innmesk/første steg på ulike temperaturer + et steg på 70 grader. (50 min + 15). (Innmesk på 70 grader ble da selvfølgelig en single infusion mesk.) Maks gjærbarhet - like oppunder 90% - får du ved 65 + 70, mens bare 70 grader gir like oppunder 80%. Det er helt klart en forskjell - men langt mindre enn en skulle tro dersom en går ut fra at beta-amylasen kutter ut omtrent direkte, og alfa-amylasen produserer nesten bare dekstriner. En delforklaring er, i følge Palmer, at limit dekstrinase ikke denatureres like fort som beta-amylasen, selv om den har samme øvre grense, nemlig 65 grader, sånn at den bidrar med en del. Og det rekker kanskje beta-amylasen, også. Men hovedforklaringen må nesten være at alfa-amylasen klarer å produsere ganske mye gjærbart sukker her.

Denatureringstider for forskjellige enzymer er fortsatt noe jeg aldri har funnet. Det står alle steder at de blir denaturert over x grader, men dette skjer ikke på flekken, og såvidt jeg vet så finnes det ikke noe litteratur som beskriver hvor for det går. Jeg har lett, lett og lett, samt gravd og gravd. Tidene er beskrevet vedig vagt, men ikke med %prosent denaturering etter y tid, f.eks. Jeg tror at så mye som annet i litteraturen (som mange viderefører som bastante råd, har sikkert gjort det selv) er at "Nei, da går det til helvete", og "Da går det åt skogen fordi at <insert kilde> sier det".

Jeg har blitt mer på å si "prøv, se hva som skjer". Og SÅ kan du gjøre vanvittig med research når du har gjort det samme for n'te gang og har en sikker sak at "dette skjer", da spør du hvorfor? For det at det skjer hos deg, kan ingen ta fra deg.

Edit: Var jo ikke ment til å være direkte til deg Finn, gikk på autopilot at jeg trykket svar på (siste innlegg)
 
Denatureringstider for forskjellige enzymer er fortsatt noe jeg aldri har funnet. Det står alle steder at de blir denaturert over x grader, men dette skjer ikke på flekken, og såvidt jeg vet så finnes det ikke noe litteratur som beskriver hvor for det går. Jeg har lett, lett og lett, samt gravd og gravd. Tidene er beskrevet vedig vagt, men ikke med %prosent denaturering etter y tid, f.eks. Jeg tror at så mye som annet i litteraturen (som mange viderefører som bastante råd, har sikkert gjort det selv) er at "Nei, da går det til helvete", og "Da går det åt skogen fordi at <insert kilde> sier det".

Jeg har blitt mer på å si "prøv, se hva som skjer". Og SÅ kan du gjøre vanvittig med research når du har gjort det samme for n'te gang og har en sikker sak at "dette skjer", da spør du hvorfor? For det at det skjer hos deg, kan ingen ta fra deg.

Edit: Var jo ikke ment til å være direkte til deg Finn, gikk på autopilot at jeg trykket svar på (siste innlegg)

hehe - oppfatta det ikke sånn, heller.

Jeg har undra meg litt over at jeg får lite av den forventede effekten av å meske på høyere temperaturer. Og jeg synes Palmer i den siste utgaven har en del interessant nytt stoff på dette her. Han har brukt nyere forskning som skiller seg fra tidligere laboratorieforsøk fordi de er gjort på mesking slik vi faktisk gjør det, og dermed stemmer det bedre med erfaringer mange har gjort.
 
hehe - oppfatta det ikke sånn, heller.

Jeg har undra meg litt over at jeg får lite av den forventede effekten av å meske på høyere temperaturer. Og jeg synes Palmer i den siste utgaven har en del interessant nytt stoff på dette her. Han har brukt nyere forskning som skiller seg fra tidligere laboratorieforsøk fordi de er gjort på mesking slik vi faktisk gjør det, og dermed stemmer det bedre med erfaringer mange har gjort.

Jeg tror faktisk at det de faktaene hans har et litt mer snevert nedslagsfelt i prakisk bruk. Selvsagt skjer jo det han sier, men jeg tror at ved bruk av forskjellige systemer/teknikker så skal man se på de som mer veilednde enn det man skal tro de er. Min oppfatning er iallefall at det er et STORT slingrinsmonn på ting man leser.

Det beste synes jeg er å ta med seg at ting skjer, og hvorfor, og drite litt i slike veldig definerte tall. Som f.eks at ved x mesketemperatur så er utgjringen slik, man må se det i sammenheng med andre tall som blir presenert. Men også forstå at de tallene skjedde der og da.
Virker som at palmer gjør det en gang, mtp tallene han presenterer.
 
Jeg tror faktisk at det de faktaene hans har et litt mer snevert nedslagsfelt i prakisk bruk. Selvsagt skjer jo det han sier, men jeg tror at ved bruk av forskjellige systemer/teknikker så skal man se på de som mer veilednde enn det man skal tro de er. Min oppfatning er iallefall at det er et STORT slingrinsmonn på ting man leser.

Det beste synes jeg er å ta med seg at ting skjer, og hvorfor, og drite litt i slike veldig definerte tall. Som f.eks at ved x mesketemperatur så er utgjringen slik, man må se det i sammenheng med andre tall som blir presenert. Men også forstå at de tallene skjedde der og da.
Virker som at palmer gjør det en gang, mtp tallene han presenterer.

Vi må jo vurdere det vi leser, og om det ikke blir gitt nok informasjon om hvordan et forsøk ble gjennomført, er det god grunn til å være skeptisk. Måten Palmer legger fram studien om sukkerprofilen ved ulike mesketemperaturer på, synes jeg er eksemplarisk. Men noen ganger kommer han bare med enkle påstander uten å fortelle hva som ligger til grunn, og da har jeg litt vanskeligheter. Jeg skulle f.eks. gjerne visst mer om bakgrunnen for at han nå anbefaler å ta starteren av røreren etter halvgått tid. Jeg har valgt å gjøre det ut fra det han sier om poenget med å gjøre det, men hadde vært mye lykkeligere om han hadde referert forskning og teorigrunnlag. Det er jo også veldig vanskelig å vurdere ut fra erfaringer om det faktisk gir meg bedre gjæring - og bedre øl.

Men vi er jo avhengige av kunnskap produsert av andre. Og jeg stoler ikke så veldig mye på det jeg finner ut gjennom egen praksis - hvilket leder til et slags paradoks. Jeg er helt sikker på at jeg ikke orker - eller har forutsetninger for - å gå inn i arbeid med å teste effektene av ulike måter å gjøre ting på som kan komme i nærheten av å kunne gjøre krav på å produsere pålitelig kunnskap. Det ville bare bli en dårligere utgave av brülosophy-eksperimentene, og om det er noe vi ikke trenger, så er det dårligere utgaver av brülosophy-eksperimentene. De er ille nok som de er, for de produserer notorisk upålitelig "kunnskap".

Men samtidig er jeg faktisk dømt til å stole på egne erfaringer. Gjør jeg en endring i prosessen min, har jeg ikke noe annet grunnlag å vurdere den endringen på enn hvordan ølet blir. Så jeg er nødt til å ha et bevisst forhold til det jeg driver med. Jeg må være "bryggosof",eller kanskje heller "bryggolog", likevel. Jeg kommer ikke unna det.

Problemet er kanskje dette: Godt øl er et produkt av at en mengde detaljer blir gjort riktig. Hver for seg trenger de ikke å gjøre så store forskjellen - skjønt noen gjør helt klart det - men summen er veldig merkbar. Skal jeg teste én slik liten faktor, må jeg vite at jeg har full kontroll på alle andre. Jeg må vite at det ikke ligger noen mulige feilkilder i måten jeg går fram på, eller i begrensninger i utstyret mitt.

Og sånn kontroll har jeg ikke. - hverken på prosess eller kunnskap.

Konklusjon: Holde fast ved det som ser ut til å funke, og prøve å lære mer. Og akseptere at jeg er dømt til aldri å komme i mål:). (Skjønt jeg har stor tro på at innholdet i den dunken som står og klukker bak ryggen min nå, blir en perfekt APA:p.)
 
En viktig parameter som ofte oversees er tempetaturkontroll. Teorien er forsåvidt grei når det gjelder ensymaktiviteten innenfor de ulike temperaturområdene. realiteten er at underveis i meskingen, har du et temperaturspenn på 1-4 C i mesken til ethvert tidspunkt. Derfor blir denne diskusjonen høyst akademisk....
 
Det egentlige spørsmålet var stigning på OG - FG, så det er/var vel ikke så akademisk. Men det er klart, jevn temperatur og kontroll på denne er ikke helt lett. Når det er sagt, så har jeg ikke mer forskjell i mesken enn ca. 1 grad. Måler mange steder i mesken mens jeg vender om malten, og temperaturdrop på også ca. 1 grad gjennom meskingen. 18 liter biab kjele på induksjonsplate, med 2 tepper over, godt pakket rundt.
 
En viktig parameter som ofte oversees er tempetaturkontroll. Teorien er forsåvidt grei når det gjelder ensymaktiviteten innenfor de ulike temperaturområdene. realiteten er at underveis i meskingen, har du et temperaturspenn på 1-4 C i mesken til ethvert tidspunkt. Derfor blir denne diskusjonen høyst akademisk....

Nja - den undersøkelsen jeg refererer, ble gjort med mesking under vanlige forhold: "The information presented above comes from work published in the last 20 years using actual barley in real-world mashing condtions. This helps explain the discrepancy between what past laboratory data told us shouldn't work versus what we have been able to do for the past 5,000 years." (How to Brew, s. 251) Tallene i undersøkelsen sier at i praksis vil det å meske inn på 70 grader i stedet for på 65, heve FG på et øl med OG på 1.050 fra 1.005 til 1.011. Palmer sier at dette stemmer med hans egne erfaringer (øverst side 252) - og så vidt jeg veit, driver ikke han med med noe utenom det vanlige på hjemmebane.

Dette er vel nokså logisk. Når du du endrer mesketemperaturen, så endrer du det intervallet temperaturen varierer innenfor, og det må påvirke sukkerprofilen. Det er effekten av dette som undersøkes når det gjøres forsøk "in real-world mashing condtions".

Det du kanskje kan si, er at du ikke kan bruke disse resultatene til å lage helt nøyaktige forutsigelser av fermentabilteten til en vørter, siden du ikke kan gjenskape nøyaktig de samme forholdene som i de meskene som undersøkelsen er gjort på. Men det betyr ikke at du ikke kan ha praktisk nytte av denne undersøkelsen.
 
Sist redigert:
En viktig parameter som ofte oversees er tempetaturkontroll. Teorien er forsåvidt grei når det gjelder ensymaktiviteten innenfor de ulike temperaturområdene. realiteten er at underveis i meskingen, har du et temperaturspenn på 1-4 C i mesken til ethvert tidspunkt. Derfor blir denne diskusjonen høyst akademisk....

Ble litt nysgjerrig på hvordan det forholdt seg med temperaturspennet i egen mesk. Og siden jeg brygger i dag, tok jeg en sjekk. Etter 10 minutter (5 kg malt, 15 liter) varierte det med bare en halv grad, faktisk, fra 64 til 64,5. Da hadde mesken altså stått i ro i 10 minutter etter at jeg hadde gjort unna innmesk. Jeg bruker en vanlig 36.liters kjele isolert med et par lag liggeunderlag + en sovepose, og ei induksjonsplate. Plata var selvfølgelig ikke på etter at jeg var ferdig med å varme vannet før innmesk.

Jeg hadde ventet meg noe større forskjeller. Nå synker jo temperaturen litt etter hvert, så jeg kommer vel kanskje til å gi litt varme og røre litt etter en halvtime eller så, og da blir nok resultatet noe mer variasjon, i alle fall en tid.

Veldig fornøyd med dette:). Traff pH på 5,2, også, så alt er vel. Nokså ideelle arbeidsforhold for beta-amylasen. Må bare passe meg for å meske for lenge. Dette er en altbier, ikke en saison, så jeg skal ikke ha den alt for tørr, heller.
 
Tilbake
Topp