øke meske utbytte

Hei jeg har nettopp begynt og brygge med kjøleboks.
jeg sliter med dårlig utbytte på meskingen min.
det jeg lurer på er om det vil hjelpe og bruke en pumpe når jeg mesker, jeg har nettopp fått en pumpe fra ebay, det jeg lurer på er om jeg bare skal kjøre denne på full gass eller må jeg ha en kuleventil for og senke den ned litt?
og er det bare og ha en silikonslange i kjøleboksen som vørte kommer ut av?
 
Er rimelig fersk selv (34 batcher), men vil mene at det er ikke påkrevet med pumpe for å få bra utbytte i meskingen. Hvis du sirkulerer vørter under mesking må du jo også ha en varmekilde og tempstyring for å holde ønsket temp. Vanlig batch-mesking hvor du fyller opp med vann til ca. 2,5 ganger maltvekt (12-13 liter på 5 kg f.eks.) og rører kraftig for å unngå klumper fungerer fint. Tapp første avsiling og skyll så (sakte) med vannmengde som gir ønsket kokevolum el. ønsket OG, evt. rør kraftig og la det stå litt før tapping (mens første siling er under oppvarming i kokekjel). Det er viktig at manifold som ligger i bunn av kjøleboks er riktig utformet, se i John Palmers utmerkede verk om dette; http://www.howtobrew.com/
 
Kvern malten litt finere, rør i mesken 4-5 ganger ila meskeperioden. Du skyller vel også? Batch skyll passer fint til ditt oppsett. Dvs tappe av vørter og fyll opp kjøleboksen med varmt skyllevann for å la dette stå i 10-15 min. Rør godt her også
 
Sist redigert:
Jeg skyller mens jeg tapper ut vørter. Men kanskje jeg fyller for fort eller noe sont. Må prøve meg litt mer fram. Men dere anbefaler og skylle mens jeg tapper ut. ?
 
Jeg ligger på utbytte på i underkant av 80% ved bruk av kjøleboks. Jeg gjør det på følgende måte:
- Kverner relativt fint
- Bruker 3 liter vann pr kg malt
- Mesker i 90 minutter (jeg får ca 5 prosentpoeng ekstra for de 30 minuttene ekstra)
- Rører godt og resirkulerer 3-4 ganger i løpet av mesketiden
- Batchskyller 2 ganger à 20 minutter

Skal du bruke pumpe kan du f.eks kjøpe et RIMS-rør, samt en PID. I så fall er det bare til å borre et hull i toppen av kjøleboksen og legge en silikonslange ned i mesken (ikke nødvendig med manifold i toppen). Du vil nok få et klarere øl, men om det øker meskeeffektiviteten noe særlig er vel mer usikkert. Den store fordelen med en slik variant er jo at du slipper å tenke så mye på å treffe riktig på mesketemperaturen - det fikser PIDen.
 
Tilbake
Topp