Oksidasjon ved naturlig karbonering?

Har lest diskusjonene rundt co2 fylling av flasker før man fyller dem for å hindre oksidasjon.

Men for alle de som ikke har tilgang til co2. Hva er risikoen for oksidering når man primer med sukker?

Skal man fylle flasken heelt opp?
Kan det være en fordel å "banke" flasken i bordet før korking, for på den måten å skille ut c02 fra ølen?

Eller.. Vil gjæren absorbere den lufta som er igjen i flaskene under den naturlige kabonerings prosessen?
 
Hei.

Kan ikke påberope meg noen enorm ekspertise, men har flasket noen hundre øl og lært mye :)

Når du flasker er første bud at du har et tapperør som når bunnen av flasken, slik unngår du innpisking av luft under tapping.
Når mengden i flasken er ca 2-3 cm under toppa stopper du (fyll aldri helt opp!) legger så på en ren kork og lar flasken
stå i 10-15 minutter med korken liggende løst på flasken.

På denne tiden vil event innpisket luft stige ut av vørteren og skum på overflaten legge seg.
Etter dette kan den korkes tett.

Ettergjæringen vil benytte "restluft" i vørteren til gjæringa. Denne omdannes derfor til CO2 og trykk (karbonering)
Forutsatt at alt er rent vil du etter en uke ha flott karbonert øll på flaske.

Selv lar jeg karbonering av Ales foregå på 20 grader opptil en uke før den settes kjølig.
Lagers brygger jeg lite av pga temp-problem, men her kan sikkert andre på forumet hjelpe ;)

Håper dette hjalp litt  :biersmile:
 
Det hjelper jo også å ta i sukker noen minutter etter at du har fylt flaska med øl. Selv har jeg begynt å bruke Coopers karboneringsdrops, som er både enkelt og renslig. Selv pleier jeg å oppbevare disse på et glass fylt med CO2 for å fortrenge luft og mulig forurensing fra dropsene. Jeg har for øvrig også begynt å bruke CO2 på de glassene hvor jeg oppbevarer hel humle for å unngå oksydering (dessuten oppbevares glassene selvsagt i fryseren). CO2 kan brukes til mer enn global oppvarming!
 
Dette er en av tingene som er vanskelig å si noe fornuftig om, siden vi mangler tekniske kunnskaper om biokjemiske prosesser, og ikke har dyrt labutstyr til å tilegne oss de kunnskapene.

Men jeg gjør det veldig enkelt. Koke opp sukkerlake, kjøle ned og ha i en bøtte. Tappe ølet over fra gjæringsballongen til bøtta. Alt blander seg i løpet av tappingen.  Så bruker jeg en flaskefyller med ventil i bunnen. MoreBeer har to dimensjoner, jeg bruker den smaleste. Når jeg har fylt flaska heeelt til toppen med denne, og tar den ut, sitter flaska igjen med helt grei fyllingsgrad. På med toppen løst foreløpig. Jeg fyller en helt kasse før jeg stenger korkene. That's it. Ikke noe "cap on foam" eller sånne presesser.

Jeg har ikke merket noen oksidasjon i ølene mine med denne metoden, selv etter et år eller mer.
 
Oksydering virker være noe opphauset etter min mening.
Jeg har aldri opplevd noe problemer med dette, eneste jeg passer på å gjøre er å ikke splasje med ølet under flasking.
ikke noe co2 eller venting med korking..

fylle opp flaskene med slangen i bunnen og på med kork, ingen problem.
Kanskje jeg kunne fått problemer om jeg satte i gang å riste flaskene rett etter korking, men det er uansett uaktuelt  ;D
 
Røyrvik skrev:
Oksydering virker være noe opphauset etter min mening.

Personlig har jeg sluttet med å tro på at "ting går sikkert bra"
Jeg liker å gjøre tingene så bra som overhode mulig rett og slett fordi jeg hater å helle ut "B" vare ;)

En vellagret Porter / stout som må dasses etter et år på flaske kan da ikke være særlig gøy ?

Alt i alt vil jeg tro vi benytter samme tid på oppgaven. . . så hvorfor gamble  ;)
 
Ja hvorfor gamble, greit nok, men tror enkelte tar "for sikkerhets skyld" argumentet litt VEEL langt.

Klart, har man utstyret så hvorfor ikke, men ser ingen grunn til å kjøpe inn en masse ekstra utstyr hvis man vet man ikke trenger det.
Jeg vet jeg ikke trenger noe annet enn å vise litt hesyn ved flasking samt koke sukkerlake, og alt blir strøkent :D
 
Røyrvik skrev:
Ja hvorfor gamble, greit nok, men tror enkelte tar "for sikkerhets skyld" argumentet litt VEEL langt.
Klart, har man utstyret så hvorfor ikke

Mulig du misforstår :confuzed: Jeg sa bare at;

Når du flasker er første bud at du har et tapperør som når bunnen av flasken, slik unngår du innpisking av luft under tapping.
Når mengden i flasken er ca 2-3 cm under toppa stopper du (fyll aldri helt opp!) legger så på en ren kork og lar flasken
stå i 10-15 minutter med korken liggende løst på flasken.
På denne tiden vil event innpisket luft stige ut av vørteren og skum på overflaten legge seg.
Etter dette kan den korkes tett.

Kan ikke helt se hva slags ekstrautstyr dette skulle omfatte? Eller at det å vente noen minutter før korking (som ekstra sikkerhet) er mye ekstrajobb?

Omstikking med sukkerlake funker best, også karboneringsdrops, ja liketil 1 sukkerbit pr flaske så lenge ting er RENT  ;)

Som radioamatør jobber jeg ofte etter KISS (keep it simple stupid) metoden, men jeg har alikevel noen retningslinjer som er et MUST for godt resultat  ;D
 
Usikker på hvorfor du mener det er så viktig å ikke fylle helt opp? Røret forskyver jo litt øl, slik at nivået vil synke etter at du tar det ut. Jeg fyller akkurat helt opp til kanten, og når jeg tar ut røret og nivået synker, så er fyllingsgraden bortimot perfekt.
 
joques skrev:
Usikker på hvorfor du mener det er så viktig å ikke fylle helt opp? Røret forskyver jo litt øl, slik at nivået vil synke etter at du tar det ut. Jeg fyller akkurat helt opp til kanten, og når jeg tar ut røret og nivået synker, så er fyllingsgraden bortimot perfekt.

Lest starten av tråden siatat; Skal man fylle flasken heelt opp?

Svaret er la det være 2-3 cm igjenn mellom vørt og kork (ulik rørtykkelse har ulik fortrenging) Er vi på tur uti flisespikkeri ?  :laugh:
 
Finner ikke den tråden. Har du en link? Men som jeg sier: Nivået synker jo når du tar ut fyllerøret av flaska, til bortimot perfekt nivå.
 
joques skrev:
Finner ikke den tråden. Har du en link? Men som jeg sier: Nivået synker jo når du tar ut fyllerøret av flaska, til bortimot perfekt nivå.

Se toppen av denne siden ;) Tror vedkommende har fått meget gode og utfyllende svar på sine spørsmål nå :laugh:
 
Jan Morten skrev:
Tror vedkommende har fått meget gode og utfyllende svar på sine spørsmål nå :laugh:

HeHe ;) Ja. sku mene det.. Har flaska uten mottrykkfyller, bare med slange nede i bunnen av flaska. Fylte flasken fulle, Dro ut slangen. Kobla opp CO2 anlegg å blåste CO2 ned  i alle flasker etter fylling. Skulle vell egentlig gjort det før, men men lav fart på fyllinga, så skulle megden luft i brygget være minimalt. men det finner jeg vell ut om en uke eller  ;)

Men tusen takk for ALLE svar.. Dont Worry, have a  :godtoel:
 
Tilbake
Topp