Prod. av karboneringsfat og tapping på flasker.

Hei alle!

Jeg er på vei inn i ølbryggingens verden og vurderer å anskaffe utstyr. Jeg har muligheten til å produsere alt av kar, tanker, siler, sleiver m.m. selv, og har i den forbindelse ett par spørsmål om hvordan jeg kan gjennomføre ting i praksis på en mest mulig fornuftig måte (både økonomisk og praktisk).

Som sagt tidligere har jeg mulighet til å produsere det aller meste selv gjennom min arbeidsplass. Vannskjæring av diverse deler, og produsering av diverse arrangement tror jeg kan bli en stor fordel.

1: Jeg har lekt litt med ideen om å produsere min egen karboneringstank på ca. 40L. Tenker da en enkel sak med en stuss for påfylling av CO2 (Inkl. Regulator/manometer), og en kuleventil med slange for avtapping.
Litt av ideen er å tappe ferdig karbonert øl over på flasker, siden det er mer praktisk å sprette en flaske, kontra tapping fra tank.
Det jeg tenkte var å "overkarbonere"/saturere ølet, for å så fylle over på flasker. Deretter tenkte jeg å korke flaskene mens det enda er en del kullsyre, slik at karboneringsnivået blir riktig når trykket får stabilisert seg i flasken etter korking.

Hva tenker dere om dette? Er dette gjennomførbart i praksis, eller er det en av de idèene som fungerer best i teorien? -Har tilgang på utrangerte brannslukningsapparater med CO2, og tenkte at dette kunne vært en god mulighet til å gjøre ting litt billigere.

2: Utvikler meskingen og kokingen mye lukt? -Prøver å overtale kjerringa til å la meg meske/koke innendørs, av praktiske grunner.

3: Vil finfiltrering før karbonering føre til endring i lukt/smak på det ferdige ølet? Tenker at jeg ønsker klar øl uten bunnfall i flaskene.

Alle svar og innspill mottas med stor takk! :)
 
Artig prosjekt, ingen grunn til at ikke det skulle funke.

Stuss for co2: sveis en gjengestuss, bruk standard inn-ventil for Corneliusfat.
Filtrering ville jeg unngått, mye klin og det er like effektivt å bruke andre metoder. Langvarig kaldlagring ifbm karbonert feks.

Viktig at ølet er kaldt for karbonert og tapping, ta høyde for det.
Ellers er det mange oppskrifter både på dette og andre forum om forskjellige innretninger for flaskefylling av ferdig øl.

Stå på! (og ikke glem bilder)

Sent fra min C6603 via Tapatalk
 
1. Ville aldri våget meg inn på noe slikt. Det er en del krefter i 3-5 bar, som du kan få ut av et standard oppsett, og jeg tviler på at forsikringsselskapet betaler uten å mukke om noe skulle skje. Husk at Cornelisufat har sikkerhetventil/sikkerhetssone. Jeg innbiller meg at dette ikke er lett å gjenskape på en hjemmelaget tank.

http://www.middelthon.no/doc//Drikk... Olfat skote pa bar - Stavanger Aftenblad.pdf

2. Noe lukt blir det, men den forsvoinner så snart en er ferdig. Kjøkkenviften er til god hjelp. Min familie reagerte de to-tre første gangene, men nå hører jeg ikke et ord. (Dette med Speidel 20)

3. Vil også fraråde filtrering.
Selv bruker jeg følgende metoder for å få klart øl.
- Flokkuleringstablett under koking (bruk ikke for mye)
- Cold Crash med klaringsmiddel når gjæring er ferdig.
- Klaring i Corneliusfatet og avtapping av første glass.

Kaldt er viktig for klaring, men ikke like viktig for karbonering. Dette kan justeres med høyere trykk. Tabell finnes blant annet i artikkelen om CO2 og det er "skyvetabeller" å få kjøpt på bryggebutikkene.
 
Artig prosjekt. Det er kanskje mer praktisk å sprette ei flaske, men det er mer praktisk å rengjøre og fylle en tank fremfor 48 flasker.
 
Takk for innspill og gode svar!

Da holder jeg meg unna mekanisk filtrering. Drenering av bunnslam og fokkulering høres ut som veien å gå.

Når det kommer til karboneringstanken har jeg styrkeberegnet den til 162,5 bar på langs, og har i tillegg tenkt å ha flenser i endene for å ha et svakt ledd ift. havari. Flensene/pakningsflatene er ratet til 150 psi (10 bar ca.) slik at ved svikt, så vil pakningene i endene lekke istedenfor at røret eksploderer. (legg merke til at pølser sprekker på langs, og ikke i endene. Det samme gjelder for rør).

Jeg gleder meg til å sette i gang, men må undersøke litt nærmere hvilken løsning jeg skal gå for. -Noen som har en god anbefaling når det kommer til oppsett? Har ingenting fra før. -Sett bort fra haugevis med syrefast stål og arbeidslyst.

Hvis det er noen flinke/proffe ølbryggere som har lyst til å holde et privat kurs/innføring i Bergensområdet, i bytte mot å få noe produsert til sitt oppsett, så hadde det vært meget interessant!
 
Hvis du har lyst/lyst/ork til å lage en meskesleiv for meg så må du gjerne rope ut :)

Det er mange dyktige bryggere her på forumet i området ditt, så kanskje du kan spørre pent om å se på noen oppsett og få noen tanker.
 
Tilbake
Topp