Oksidering av øl

hei

Jeg lurte på om noen kan si meg om min metode medfører risiko for oksidering eller om det er trygt.

Jeg har en 300 liters rustfri lagringstank stående på kjøl (4 grader), denne har jeg tenkt å fylle fra bunnen og opp når ølet er utgjæret og har stått og coldcrash'et noen døgn. Jeg tenkte å IKKE fylle lagringstanken med CO2 før jeg fyller den med øl, men "flushe" headspacen noen ganger etter at tanken fylt.

Denne prosessen tenkte jeg å bruke også etter at ølet er ferdig karbonert på lagringstanken, når jeg fyller mindre fat som korneliusfat eller bryggerifat.

Noen som har en formening om min fremgangsmåte?

Koble en slange fra gjærings tanken inn på lagrings tanken i bunn..og ha den åpen på toppen..så får du flushet tanken med co2 :)

Noen vil sikker si at dette vil sette usmak på ølet,vi gjærer med trykk(5-25psi) og dette lager ingen usmak på ølet...
Skal opp med lagring tank selv,(2x 120 liter)må bare finne dem først.....

Slanger er somregel lange..:)

Eneste erfaring med dette jeg har er at jeg fylte et 4liter fat(growler)fult fra tappe kranen satte på trykk,,en uke å to etterpå smaker dette ikke noe særlig..

Alt er relativt, det er også mye verdier i et 300 liters fat
Hva slag type øl er det, ikke alle øl er like sensitive for oksydering.

Det var en lager hos meg..
Du får mer en nok co2 fra gjæringen.. men går det ikke med slange så går det ikke..

Oksydering merkes raskest i alkoholsvake humledrevne øl, og minst i alkoholsterke maltdrevne øl, ifølge teorien.
Men dette hjelper vel lite i denne situasjonen. Og oksydasjons prosessen tar betydelig lengre tid på 4 grader, dette hjelper svært mye.
All behandling av øl som utsetter ølet for oksygen medfører risiko for oksydering, dvs. alt øl vil uansett oksydere til slutt fordi det alltid vil være noe oksygen tilstede. Spørsmålet er hvor raskt det vil skje og det avhenger stort sett av tid,temperatur og oksygennivå.

Siden jeg hverken har erfaring fra å gjøre det du ønsker eller vet hvor lenge du skal oppbevare ølet før servering, så blir dette kun generell synsing, dvs, dette hjelper deg lite.

Synes at framgangsmåten din gitt at du ikke kan forbedre den med å fortrenge oksygenet før fylling er noe som jeg kunne gamblet på selv, ligner jo veldig på det folk gjør i heimen når de fyller corneliusfat hvis jeg har forstått det rett. De mest avanserte flusher jo med co2 men det gjelder ikke alle, og det er ikke IPA eller andre humlebomber med flyktig aroma du har på tankene.

Kun mine 5c

Takker for alle innspill.... Jeg flusher alltid corneliusfat og bryggerifat før jeg fyller de, men de er jo vesentlig mindre.

Men jeg må nok bare gjøre det skikkelig for ikke å risikere noe oksidering.

Men kan jeg da gjøre følgende?? Dersom jeg bruker slange som nevnt over, fra gjæringskaret og inn på lagringstanken og så monterer en gjærlås på lagringstanken for å se om det blir "trykk" på denne, vil det fungere.

Eventuelt når kan jeg vite om all O2 er ute av tanken?

Mener å huske at du typisk får nok co2 produsert under gjæringen til å fylle et tilsvarende gjæringskar opp mot 20 ganger.

Kanskje en god indikasjon er å tenne en fyrstikk og se om den slukker inne i gjæringskaret ? Eller bare satse på at dette er det beste du får gjort.

Las oss si jeg lar lagringstanken stå tilkoblet gjæringskaret under hele gjæringen, da er jeg vel trygg og vel så det.

Har du vurdert klimakvoter for disse CO2 utslippene, eller kutter du rett og slett ned på sydenturene isteden? Sykler til jobben kanskje? Eller rett å slett tilpasser deg et varmere klima.
Uansett, dette blir fest !

Lykke til.

Sist redigert:
Vi får lett 3 bar på en 120 liter tank med 60 liter til gjæring...så bare her har du 60 liter co2 i gassform på 3 bar fra en 60 liter gjæring..
Men det produseres mye mer co2 en dette..overtrykks ventilen slipper ut mye når vi har så høyt trykk..
Normalt sett ligger vi rundt 1 bar..

Da har jeg bestilt en justerbare overtrykksventil med manometer :) Justerbar fra 0-15 pund. Tenkte den kunne være grei å bruke.
Så nå blir det gjæring på 3 stk 120 liters rustfrie tanker, og lagring på en stk 300 liters rustfri tank. (ombygde varmtvannsberedere)

Lager hjul til lagringstanken, slik at den kan lett flyttes til samme rom som gjæring, og flyttes tilbake til kjøl før den fylles med brygg.

Tilbake
Topp