Espen Breivik
Fylkesstyre
Har sett at en gjenganger hos meg på tilbakemelding på flaskekonkurranser er at ølet er oksidert. Et fellestrekk jeg finner er at det ofte skjer der jeg har fylt fra fat til flaske. Tok også en sjekk med litt eldre flasker jeg vet jeg har tappet fra fat og kjente helt tydelig at de hadde en påfallende lik usmak som jeg tipper er oksidering. (Har ikke hatt usmakkurs enda). Denne smaken har jeg aldri kjent fra fat, der jeg har direkte O2-fri overføring direkte fra gjæringstank. Har heller ikke funnet denne smaken i stor grad der jeg kjører flaskekarbonering - der tipper jeg at gjæra ordner saken greit.
Jeg bruker Tapcooler og mottrykksfyller så jeg er litt overrasket over at dette kan skje. Det jeg lurer på er om det er noe i denne prosessen jeg gjør feil. Jeg har kanskje vært litt gjerrig med CO2 for å purge flasker - hvor mye / lenge purger folk flaskene? Hvilke trykk bruker dere? Jeg har fortsatt bare et oppsett med 1 stk Sodastream CO2-flaske som jeg skifter mellom å stå på manifolden og purge flasker. I praksis tapper jeg trykket på fatet ganske lavt før jeg midlertidig skifter CO2-flaske over på manifolden og får opp trykket på fatet igjen, uten at jeg skjønner at denne praksisen har så mye å si for oksidering.
Jeg bruker Tapcooler og mottrykksfyller så jeg er litt overrasket over at dette kan skje. Det jeg lurer på er om det er noe i denne prosessen jeg gjør feil. Jeg har kanskje vært litt gjerrig med CO2 for å purge flasker - hvor mye / lenge purger folk flaskene? Hvilke trykk bruker dere? Jeg har fortsatt bare et oppsett med 1 stk Sodastream CO2-flaske som jeg skifter mellom å stå på manifolden og purge flasker. I praksis tapper jeg trykket på fatet ganske lavt før jeg midlertidig skifter CO2-flaske over på manifolden og får opp trykket på fatet igjen, uten at jeg skjønner at denne praksisen har så mye å si for oksidering.