Oksygen i vørter

Tor Henning

Norbrygg-medlem
Har lest litt her på forumet idag om oksygen i vørter. Og det snakkes om O2, brusesteiner og akvariepumper. jeg har ingenting av dette. Holder det ikke bare å riste dunken før man tilsetter gjær. Og omså hvor lenge må man riste dunken. Har bare sotte et brygg som har gjæret nå i 3 dagen. Og da ristet vi mens vi tappet og ristet etter va hadde tilsatt tørrgjær. Hva burde man gjøre for best mulig oksygeninnhold uten alle hjelpemidler? Må jo forberede seg til neste brygg:) Får håpe ikke den som står å gjærer nå blir dårlig og for søt pga dårlig gjæring.

Uten ren O2 vil du aldri få mer enn 8 ppm oksygen i vørteren uansett.  Dette kan du (iallefall nesten) oppnå med å riste på dunken, helle frem og tilbake eller bruke mixmaster. Luftpumpe og brusestein er lettvint, emn altså ikke strengt nødvendig.  Har dette selv, men måtte ty til muskelkraft en gang brusesteinen gikk i stykker og jeg ikke hadde en reserve.  ØLET BLE GODT LELL!

Det viktigste er å få noe oksygen inn i vørteren. NB - kald vørter!  Om du har 5 ppm eller 8 tviler jeg på om andre enn eksperter klarer å smake.  Ok - hvis du har lite gjær er det viktigere med nok oksygen. Har du nok gjær, evt laget en stor starter med mye oksygen så hevder noen at det er unødvendig å lufte vørteren i det hele tatt - ?

Shake, rattle and roll.  And chill man, chill!

Det holder i massevis å riste dunken godt for å få inn luft. Brusestein er med steril filter og luft pumpe et bedre alternativ men ikke nødvndig. Heller ikke de som bruker ren oxygen. Det er jo det beste men ikke nødvendig.

Jeg har god erfaring med å kun plaske ølet ned i gjæringskaret. Når jeg gjør dette ender jeg opp med cirka 5 cm skum på toppen av vørteren i gjæringskaret. Jeg rister altså ikke på selve gjæringsbøtta. Dette sammen med gjærnæring og nok vital gjær oppnår jeg rask og god utgjæring. Enkelt og greitt. Virker fint for meg iallefall.

Et alternativ er å dra nytte av Venturi-effekten ved å montere et rørstykke med hull i i enden av slangen hvor vørteren kommer ut. Enkelte benytter seg av dette med svært god effekt. Jeg vurderer dette selv ettersom jeg da slipper å plaske selv. :)

Tilbake
Topp