Oksygen til brygget

petes

 
Hei.
Sitter å leser litt om hvordan tilsette oksygen til vørteren for å forbedre gjeringen.
Ser at Petit har noe som heter "Art 7186 Luftpumpe m/ filter og fordelingsstein. Reservestein eller ilter art. nr 7193".
http://www.petit-agentur.no/bu8.htm Er det noen som har erfaringer med dette? evt hvordan skal den brukes?

petes
 
Hei Petes. Vi i Den Gyldne Draabe har akkurat samme sak og bruker den for å blåse luft inn i vørteren.

Først og fremst skal den kobles slik det står i bildet, altså: filteret rett etter pumpen, så den lange slangen, og så brusestenen. Slangen og brusestenen skal steriliseres først, det er viktig at det er ordentlig rent.

Så kan man f eks henge slangen med brusestenen ned i vørteren, like etter at du har kjølt den ned etter koking. La den boble en del, inntil det nesten skummer over, og gjenta noen ganger. Vi gjør dette kanskje 2-4 ganger ett kvarter, i intervaller altså. Gjæren kan tilsettes like før, imens eller like etter.

Grunnen til at man blåser luft (eller heller den nyttige bestanddelen oksygen) inn i vørteren, er at oksygenet brukes av gjærcellene til å formere seg. Dette er den såkalte aerobe fasen. Etter at gjærcellene har brukt opp oksygenet, og blitt mange fler imens, går de over til den anaerobe fasen, der de gjør den egentlige jobben deres: spise sukker, prompe kullsyre og tisse alkohol  ;D.

Dersom du bruker tørrgjær, en hel og aktiv gjærkake fra et tidligere brygg eller en veldig stor gjærstarter vil du ikke være nødt til å belufte. Men dersom du ikke oppfyller noen av disse premisser er det meget anbefalelsesverdig å belufte vørteren.

Opplegget kan også brukes til selve gjærstarteren.

Noe man ikke bør gjøre: belufte varm vørter, belufte etter at gjæringen er ferdig (eller stoppet opp), bruke skitne brusesten. Dette kan føre til oksidert eller infisert øl.
 
Brygget en Weizenbock igår. Helte vørter i 1,5 m høyde i varierende frekvens ned i dunken. Blei masse deilig skum. Tilsatt 2 poser ferdig oppblåst Weihenstephan og rista dunken etter det. 19 liter.
Kan tenke meg at den mekaniske beluftningen kan redusere infeksjonsfaren. På en annen side tok det meg 20 sekunder å lufte ved å helle.

Begynte å boble etter 10 timer. Tror det skulle være nok gjærceller da.. ;)

De første timene lå det et tjukt lag med gjær i bunn. Sikker da de yngla. Nå er de ikke der lenger. på tide å jobbe litt også. ;)
 
Blir dessverre bare å sitte å drømme for meg også. Holder på å bygge hus, så bor med familie på gutterommet uten NOEN muligheter for brygging eller annen moro :mad: :mad:
 
Og Fei sin flaske står hos meg... Jeg bruker den til å lufte brygg etter brygg  >:D
(Så synd at du ikke får brygget da  :blabla:)

Kjenner jeg(Fei)nsmekker rett blir det gode muligheter for å lage gode brygg i nytt hus (dvs en fet bod i garasjen)  :godtoel: :godtoel: :godtoel: :godtoel:
 
off topic :lmao: Tenkte jeg skulle prøve å overtale muttern til å la meg Brygge litt mens jeg er hjemme i jula....Noe må man jo fylle de lange formiddagene med. Fatter har sikkert ikkke noe imot at det står 70 flasker i kjellern til nestegang jeg kommer på besøk ;)

Noen som har peil på hvor mye noe sånnt utstyr koster?
 
Jeg har ingen nøyaktige tall, men bare flaskeleie eller -kjøp koster en del mer enn en rekke akvariepumper. Bruker man luft, så har man jo gass som inneholder ca 21 % oksygen, det kan man greie seg med. På OMB brukes det forresten O2 også, det blir 'sprøytet' inn i vørteren rett etter vørterkjøleren.
 
Eduard skrev:
Jeg har ingen nøyaktige tall, men bare flaskeleie eller -kjøp koster en del mer enn en rekke akvariepumper. Bruker man luft, så har man jo gass som inneholder ca 21 % oksygen, det kan man greie seg med. På OMB brukes det forresten O2 også, det blir 'sprøytet' inn i vørteren rett etter vørterkjøleren.

Kan sikkert få 10 komplette sett med akvariepumper og karboneringssteiner ja  ;)
Men problemet med akvariepumpe er at det skummer så mye at man kan måtte skru de av under lufting. Det tar også mye lengre tid(derav skummingen). Med medisinsk O2 og en karboneringsstein på 0.5micron så blir opptaket så bra at et par minutter med lufting tilsvarer en evighet med akvariepumpe. Samt at jeg er gizmogeek så for meg er dette halve hobbyen  ;)

Jeg leste et innlegg på et annet forum som jeg likte.Han sa "it's not that i try to complicate things, i want to complicate things"
:lese:
 
Kan noen av d'herrer som bruker oksygen i vørteren si noe om hvor mye de bruker? Antall liter altså? Leste i siste nummer av BYO at 25 liter vørter burde klare seg med ca 0,12 liter oksygen. Ca 30 sekund ved en flow på 0,2 L/min. Det forutsetter 100% opptak i vørter.

RuGE
 
Bra spørsmål. På OMB er det en regulator på flasken med en knapp som man kan snu stegvis fra ett eller annet lavt tall til 6, 9 og 12. Det var stortsett 9 og 12 jeg brukte. 9 ved treg flow (ved pils som må strømme tregere gjennom kjøleren pga lavere gjæringstemp) og 12 til ales. Da kan det gå 800 liter på 25 min. Hvis noen vet hva tallene står for, så kan man sikkert beregne hvor mye O2 som havner i vørteren.
 
Jeg har dessverre en regulator som er gradert i bar så for meg blir det på "feelingen". Jeg har prøvd å finne info om dette selv så om noen vet noe så hadde det vært fett. Richard og meg har prøvd oss litt frem og funnet ut at vi har tidligere brukt litt lite. Jeg har hele tiden vært redd for å tilsette så mye O2 at gjæren dør, men dette tror jeg har vært frykt uten grunn. Nå skrur vi opp så vi ser det bobler og kommer et fint "stoutskum" på vørteren så lar vi det stå i 4-5min samtidig som vi rører slangen rundt i vørteren så ikke konsentrasjonen skal bli for stor på et sted. Tidligere brukte vi ca 1min, men det var alt for lite. Nå bruker jeg 1 min på starteren. ;)

Jeg tenkte å investere i et inline system som kunne oksigenere vørteren på vei til blichmann tankene mine, men slo det fra meg av hensyn til vaskeproblemer.
 
Jeg sendte et liknende spørsmål til Wyeast for et år siden, og fikk et langt svar tilbake i form av et notat fra en presentasjon en av folkene der hadde holdt om emnet. Det er for stort til å legge ved her, men hvis det er av interesse kan jeg sende det på mail. Skriv en personlig melding til meg i så fall.

Gahr
 
Hva var konklusjonen til det du fikk tilsendt? Eller må du da først lese gjennom det hele? ;)
 
Konklusjonene var egentlig flere, men noe av det viktigste var vel at ren oksygen var det mest effektive å bruke ved lufting av vørter. Med stor oksygenflow var det svært kort tid som trengtes for å oppnå ønsket oksygeninnhold i vørteren. Ellers tok artikkelen, for å kalle dokumentet det, opp gjærmengden man trenger i et brygg, og den nevnte også litt om hvordan man kunne beregne omtrentlig hvor mange gjærceller man hadde utfra volumet på en gjær-slurry.

Gahr
 
Dette var interessant å lese, ikke bare er akvariepumpe mindre effektivt. Det er en skikkelig dårlig luftingsmetode. Ifølge analysen så er får du like mye O2 i brygget ved å riste gjæringsbøtta i 40 sekunder som å lufte den med akvariepumpe i 5min!!!
Vel skal man tro noen så bør jo de som dyrker gjær vite det?.


Takker Gahr :clap:
Dette var kjempe flott!!

Jeg sakset noe av innlegget fra artikkelen, håper det er greit.


Oxygenation

Increasing aeration increases cell growth and flavor by-product formation.

Recommended aeration levels: 8-12 ppm

Aeration Test:  Test the efficiencies of common aeration methods.

Method                                             Dissolved Oxygen           Time
Siphon Spray                                           4 ppm               0 sec.
Splashing and Shaking                                 8 ppm                 40 sec.
Aquarium Pump                                           8 ppm                     5 min.
Pure Oxygen with stone                          8 ppm, 15 ppm, 20 ppm 20 sec., 80 sec., 2 min

Conclusions- Aquarium pump with a stone is not an effective aeration method.  Shaking is effective up to 8 ppm.  Pure oxygen is easiest and most effective.  A combination of oxygen and shaking can be used. 
 
Vill gjerne hennvise til Chris Knight's video på YouTube. Vet jo ikke hvordan øllet hans smaker, men han greier å overbevise meg at han har litt peil på hva han driver med.

Ang. Oksygen se Episode 7/8 her: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=475.0
 
Det er bare det som er så sørgelig at i Norge er det dyrt å kjøpe slikt utstyr, i USA så får man sånne engangpatroner tror jeg. Chris jobber hos NorthernBrewer, og har nok ganske god peiling ja. Pluss at han har jo alle fine dupleditter rundt seg hver dag. Må være som å jobbe i en godterifabrikk for en unge :)

Richard
 
Får ta en tur til Sverige eller Danmark etter nyttår. Fylle opp bilen med snaks og sette igang nyttårsbrygget.
Kan jo tenkes det ikke koster like mye for godt utstyr der.

Noen som vet om noen butikker der de selger slikt utstyr?
 
Tilbake
Topp