Oksygentilføring med risting og høy OG.

Jeg oksygenerer inline mens vørteren renner fra kokekjelen til gjæringskaret. Doserer slik at jeg ender mellom 10 og 14 ppm. I inline-systemet jeg bruker nå vil det si ca. 1 minutt med en flow på 1/2 l/min. Dette vil dog avhenge av vørter omumet itt, naturligvis. Tilsetter gjæren etter dette, men jeg kunne like gjerne ha tilsatt gjæren først og så oksygenert like etter.

Ifølge Jamil på Brewing Network så anbefaler de på sterke øl å tilsette O2 ca 12 timer etter pitching( i tillegg til ved pitching) da mindre enn ved pitching for å bedre gjær helse.

Gahr skrev:
Etter at den aktive gjæringen er i gang bør man ikke få inn oksygen i ølet.

Jeg er ganske så fersk i gamet så du må unnskylde meg hvis jeg stiller idiotiske spørsmål, men hvorfor kan det ikke tilsettes mer oksygen i ølet etter at den aktive gjæringen er satt igang? Skader det gjæren? Usmak? I min amatørtankegang så tenker jeg at hvis den manglet tilstrekkelig oksygen så burde det være greit å tilsette mer så sant den klarer forbruke oksygenet for tapping.

Well, poenget er å finne en balanse mellom det gjæren trenger i formeringen og samtidig unngå problemer med oksidering av ølet. Dersom gjæren har begynt den anaerobe aktiviteten og man tilsetter oksygen, risikerer man oksidering av ølet før gjæren får spist opp alt oksygenet. I et sterkt øl bruker man mye gjær, og det vil derfor være mer sannsynlig at gjæren får tatt unna oksygenet før det får gjort noen skade. Etter 12 timer vil sannsynligvis heller ikke gjæringsaktiviteten ha tatt helt av.

Ok. Takk for svar Gahr.
Så da e det mulig å få til å lage skikkelig sterkøl med mye gjær og ekstra okygenristing innen det første halve døgnet?

Ja, men risting har sin begrensning. Skal du ha godt med oksygen for å gjære ut en sterk øl, bør du tilsette ren oksygen i vørteren. Fins flere tråder hvor dette diskuteres.

Ketil skrev:
Ja, men risting har sin begrensning. Skal du ha godt med oksygen for å gjære ut en sterk øl, bør du tilsette ren oksygen i vørteren. Fins flere tråder hvor dette diskuteres.
Takk for svar Kjetil.
Risting har sine begrensninger og jeg bør nok få meg oppsett med ren oksygentilsetting, men foreløpig prøver jeg holde utstyrskjøpelysten tilbake.
Det e bare så typisk for oss gutta at vi kjøper ivei.  :)
I gamle dager når de lagde Barleywine så hadde de vel neppe rent oksygen å pumpe inn?
Har hørt om at de hadde flere gjærtilsettinger og at de bla rullet fatene rundt kvartalet (risting).
Ha en fin kveld!

Ketil skrev:
Teoretisk riktig. Praksisen varierer.
Det skal mye til for å overbevise meg om at man trenger ren oksygen for å lage godt øl eller godt sterkøl.
Selvfølgelig en forbedring, men hvor stor og nødvendig forbedring?

Jeg har brygget øl på 8,5% med risting. Og jeg er skikkelig lat med ristingen, så jeg holder ikke på lenge. Men jeg lar det plaske godt på vei fra kokekjelen ned i gjæringsspannet.

magne1972 skrev:
Ketil skrev:
Teoretisk riktig. Praksisen varierer.
Det skal mye til for å overbevise meg om at man trenger ren oksygen for å lage godt øl eller godt sterkøl.
Selvfølgelig en forbedring, men hvor stor og nødvendig forbedring?

Som nevnt går jeg for mellomtingen, akvariepumpe, og er såre fornøyd med det. Sterkeste til nå er 10%

Sent from my iPhone using Tapatalk

StoreMy skrev:
Som nevnt går jeg for mellomtingen, akvariepumpe, og er såre fornøyd med det. Sterkeste til nå er 10%
Vi har så langt basert oss ku på risting, og sterkeste øl har endt på 14,7%.
God begynner den også å bli nå et drøyt halvår etter brygging.

Men vi går alikevel over til å bruke ren oksygen nå.
Jeg ser ingen grunn til å ikek gi gjæren best mulig arbeidsforhold.
Om jeg merker noe vesentlig på smak vet jeg ikke, og med mange andre parametre som også spiller inn er det ikke lett å isolere denne ene endringen. Men noe av det viktigste jeg håper å oppnå er at ekstra sterke øl gjærer ut til FG noe fortere slik at det blir mindre sjanser for at flaskene skummer over.

ØysteinM skrev:
StoreMy skrev:
Vi har så langt basert oss ku på risting, og sterkeste øl har endt på 14,7%.
God begynner den også å bli nå et drøyt halvår etter brygging.

Men vi går alikevel over til å bruke ren oksygen nå.
Jeg ser ingen grunn til å ikek gi gjæren best mulig arbeidsforhold.
Om jeg merker noe vesentlig på smak vet jeg ikke, og med mange andre parametre som også spiller inn er det ikke lett å isolere denne ene endringen. Men noe av det viktigste jeg håper å oppnå er at ekstra sterke øl gjærer ut til FG noe fortere slik at det blir mindre sjanser for at flaskene skummer over.
Jøss!! 14,7%!! Kor kult!
Ristet dere kun ved tilsetting av gjær eller ga dere den en rist senere også?
Hadde dere kun en gjærtilsetting på denne? Hvilken gjær brukte dere?
Forøvrig takk for svar alle sammen!
Nå vet jeg at det går an.
Barley wine here we go!!

Tilbake
Topp