Oksygentilførsel - rein O2 - kor mykje?

katla

 
Då er eg innlemma i klubben av dei som har kjøpt oksygenflaske og regulator frå Jula. 0.5 micron stein og slange har eg også.

Har forsøkt å søkja på forum men fann ikkje noko raskt og enkelt svar på kor lenge eg skal kjøra oksygen i vørteren. Flowmeter har eg ikkje.... Meiner å ha lest noko om 1 minutt for 25 liter? Nokon som veit. Det er vanleg ALE - dvs. Guinness klon ...
 
Jeg tilsetter 1 min med 1 liter i minuttet. Hvis OG > 55, så kjører jeg 90 sek. Pleier å gjøre det umiddelbart etter pitch.

Denne er fin: https://forum.norbrygg.no/threads/artikkel-oxygenation-and-pitch-rates.761/
I medlemsseksjonen.

Ser du ikke har flowmeter. Ta en plastpose på 1 liter, og spill inn slik at den fylles på ca 1 minutt. Så setter du et merke på hjulet, og stenger. Kople på slange og stein, og skru til merket.

Ser du ikke har flowmeter. Ta en plastpose på 1 liter, og still inn slik at den fylles på 1 minutt. Sett et merke på hjulet med en tusj, og steng. Sett på slange og beluftningstein, og skru til merket. Oksygener i 1 minutt.
 
Sist redigert:
Då er eg innlemma i klubben av dei som har kjøpt oksygenflaske og regulator frå Jula. 0.5 micron stein og slange har eg også.

Har forsøkt å søkja på forum men fann ikkje noko raskt og enkelt svar på kor lenge eg skal kjøra oksygen i vørteren. Flowmeter har eg ikkje.... Meiner å ha lest noko om 1 minutt for 25 liter? Nokon som veit. Det er vanleg ALE - dvs. Guinness klon ...
Når du bestilte regulator, bestilte du fra order@jula.COM?
Har bestilt selv derfra, men ikke hørt noe fra dem.
 
nei - eg bestilte vel frå kundeservice@jula.no

tok ei veka. og så ynskte eg levering til ein butikk her i distriktet...


R020334RED.VENTIL MIGNON F. OXYGEN255,-RC4801


tips: det er veldig liten slangenippel på denne regulatoren så der må ein finna ein som passar betre med den som er på 0.5 micron steinen (og slangen som passar til den).

eg ser det er lenker til slike på biltema - men dei lenkene eg har sett funkar ikkje.
 
nei - eg bestilte vel frå kundeservice@jula.no

tok ei veka. og så ynskte eg levering til ein butikk her i distriktet...


R020334RED.VENTIL MIGNON F. OXYGEN255,-RC4801


tips: det er veldig liten slangenippel på denne regulatoren så der må ein finna ein som passar betre med den som er på 0.5 micron steinen (og slangen som passar til den).

eg ser det er lenker til slike på biltema - men dei lenkene eg har sett funkar ikkje.
En med innvendig diameter på 4mm? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Luftslange-og-koblinger/Trykkluftslange-2000017752/
 
Tykk slange? Fest enden i skrustikka. Varm slangen forsiktig med en lighter slik at den blir litt myk. Strekk ut og la det bli kaldt. Kutt av. Da har du en tynn ende til flaska og en tykk til oxygensteinen. Funker fjell på plastslanger, ikke i det hele tatt på silikon
 
Jeg har oksygenert alle mine brygg på ca 1 min. I forhold til mengde så har jeg skrudd opp flasken til jeg er fornøyd.. Da bobler det litt i karet i ca 1 min. På 50 l har jeg brukt å oksygenert ca halv minutt ekstra..(1,5 min )

Alltid like fornøyd med resultatet, synest også at gjæring går mye bedre etter at jeg startet med o2 og i tillegg føler jeg st smaken er "reinere" på resultatet. Men det kan hende jeg kun innbiller meg :)

Easybrew
 
Hva skjer om man tilsetter for mye oksygen i vørteren. Jeg har ikke flow-meter og tar det litt på gefülen... Plumper luftesteinen oppi hullet til gjærlåsen, har en liten gummipropp tredd på slangen slik at det blir tett. Skrur opp oksygentilførsel så det bobler godt og rister litt på dunken samtidig. Slipper ut overtrykk innimellom.
Har sannsynligvis langt over 1l/min. Får gjæra eller ølet problemer av dette?
 
Hva skjer om man tilsetter for mye oksygen i vørteren. Jeg har ikke flow-meter og tar det litt på gefülen... Plumper luftesteinen oppi hullet til gjærlåsen, har en liten gummipropp tredd på slangen slik at det blir tett. Skrur opp oksygentilførsel så det bobler godt og rister litt på dunken samtidig. Slipper ut overtrykk innimellom.
Har sannsynligvis langt over 1l/min. Får gjæra eller ølet problemer av dette?
Hvis resultatet smaker godt og gjæren oppfører seg som forventet, gjør du det rett. :)
Hvis du tilsetter mer o2 enn gjæren klarer å gjøre nytte av innen en viss tid risikerer du vel å oksidere ølet, med de usmaker det måtte medføre.
 
Tilbake
Topp