Jeg har fått tak i noen kilo malt av en kollega. Han har dyrket byggen og maltet den. Den er mørkere enn vanlig og med en røyksmak, vissnok moderat til Stjørdal å være. Jeg tenker å lage ett brygg av 100% Stjørdalsmalt og bruke egenprodusert humle som smak/aroma. Jeg har Wyeast 1028 London Ale og litt EKG eller Fuggles som bitterhumle. Multistegsmesk. Alternativ gjær: WLP 001 California Ale eller WLP 833 German Bock.
Har noen forslag til oppskrift eller hva jeg bør ha med? Dette blir ikke et tradisjonelt brygg, bare et forsøk på å lage godt øl. Bør jeg blande inn pils/paleale/munchen-malt i tillegg til litt Crystal-malt?
Men jeg begynner nok med en "Smoked Robust Porter" og muligens en tysk "Rauch-bier" fra "Brewing Classic Styles" og kjøre anbefalt mengde røykmalt som et forsøk.
janh
:confuzed:
Har noen forslag til oppskrift eller hva jeg bør ha med? Dette blir ikke et tradisjonelt brygg, bare et forsøk på å lage godt øl. Bør jeg blande inn pils/paleale/munchen-malt i tillegg til litt Crystal-malt?
Men jeg begynner nok med en "Smoked Robust Porter" og muligens en tysk "Rauch-bier" fra "Brewing Classic Styles" og kjøre anbefalt mengde røykmalt som et forsøk.
janh
:confuzed: