øl klart for tapping?

Hallo godtfolk. har satt mitt første brygg av et coopers lager kit. føler og tror at alt er gjort riktig.
Det er bare en ting jeg ikke har funnet ut av. er det riktig at ølet er uklart når det tappes på flasker? Uklart som i tåket på en måte.blir øllen klar og fin i flaska under karboneringen, eller må den stå i spannet til det ser ut som kjøpeøl??
 
Har du hatt det stående på gjæringsdunken et par ukers tid, er nok tiden inne for å flaske det.  Helt vanlig at det er noe uklart; men det _kan_ bli ganske så fint og klart efter å ha eftergjæret på flaske og fått stå i ro noen tid.  Noen ganger blir det ikke klart; men det er noe å strebe efter i kommende brygg! :)

Lykke til med bryggingen og velkommen til verdens beste hobby!

MVH

Morten M
 
Det tar ofte litt tid før all gjæren og proteinene har bunnfelt.
Jeg ville bare flasket, karbonert, og så satt det kjølig noen uker.
En annen måte å gjøre det på, er å kjøle ned gjæringsdunken til 0-4 grader og la den stå et par døgn.
Da vil mere av uhumskhetene ha bunnfelt og du vil få mindre rester i bunnen av flasken.
Men jeg sverger altså til alternativ en.

(der ble jeg slått på målstreken gitt)
 
Takker for raskt svar. har stått på dunken en snau uke. skal ikke tappe helt enda. Ville bare ha et klart svar til dagen kommer. er det noe jeg må tenke på for og ungå og få grumsete sluttresultat?
 
La det gjerne stå 14 dager, så gjæren får ryddet opp etter seg selv. Viktigste da er vel egentlig bare at du ikke drar med deg grums i det du flasker, eller at du flytter på gjæringskaret (gjør du det, la det gjerne stå en stund før du begynner).
 
Gjør som Ugelvik her sier. La det stå i 10-14 dager, jo lenger, jo tryggere. Og la det heller være igjen en liter for mye i spannet som går i dass, enn å ta med mye grums i flaskene. Min erfaring med Coopers sett (har brygget 4 sett) er at de blir ganske så klare og fine når de får stå litt. Sjekk gjerne ut Craigtube på youtube for andre gode råd til Coopers-setta.
 
skal la det stå en uke til før jeg tapper. hvordan er smaken på disse settene er det noe tess i det hele tatt?
 
craftos skrev:
skal la det stå en uke til før jeg tapper. hvordan er smaken på disse settene er det noe tess i det hele tatt?

Jeg har kun erfaring med Irish stout, "Pilsner" og et tredje jeg ikke husker. Alle var egentlig ganske gode, men de trenger litt modningstid.
 
Har erfaring med følgende Coopers-sett:

Coopers lager, med 1kg sukker
Coopers lager, med 1kg Coopers brewing sugar
Coopers Mexican Cerveza, med 1kg Coopers brewing sugar
Coopers Real Ale, med 1kg mørk sirup

Første brygget var lager med sukker. Vellykka smak, litt gjærette ettersmak de første ukene, gikk bort etter noen uker. Jeg ble hekta på brygging, og har vært det siden.
Andre brygget var mindre ettersmak på, litt mye kullsyre kanskje, men god. Ellers var den lik den første.
Tredje settet var piss. Usikker på om det er infisert eller rett og slett bare drittsmak. Gav to kasser av det til en kompis som drikker det han får, uten å smake forskjell. Han ble hvertfall gla for den...
Siste settet var mest spennende. Mørk og fin farge, god smak, og en skikkelig god middagsøl. Selvsagt ikke samme som Nøgne Ø og de gutta, men fikk mange gode tilbakemeldinger på nyttårsaften av gjengen som drakk øla. Sitter faktisk med ei slik ei nå og ser kamp. :)

Jeg ser mange snakker ned ølsetta, men min mening er at ølsetta til Coopers faktisk ikke er så ille. Lett å lage, lett å få til, og igrunn god smak. :D God start på en hobby som for min del har slukt ALT av tid..
 
Tilbake
Topp