Synes du virkelig at ølet ditt er best mellom 12:00 og 15:00 tre dager etter fating og hyler nedpå 19 liter fordi du synes ølet ditt smaker så utrolig fantastisk har du ikke bare ett problem. Da synes jeg du burde oppsøke profesjonelle.
Med arroganse og spydigheter skal forumet vinnes. Det burde være et sterkt signal til nyere medlemmer at dette forum ikke er stedet for å lære, men heller for å motta autoritære usannheter.
Det er en hel del som er diskutabelt innenfor dette faget. Og det vil den som tilbringer litt tid på dette forumet, ganske raskt finne ut. Sterke meninger får sjelden stå uimotsagt særlig lenge.
Og det er ikke noe galt i å ha sterke meninger. Det er lov - en må bare godta at de blir møtt med motargumenter.
Det er også lov å mene at noe en annen mener, er dumt. Det er helt uunngåelig. Men det er faktisk ikke lov å si det. Det er bare lov å prøve å vise at det er feil - og det skal gjøres på en saklig måte. Får vi en kultur her hvor det er greit å skjelle hverandre ut, blir forumet ødelagt. Støter vi på troll, får vi rapportere til moderator, og ikke kaste bort mer tid på dem.
Vi må faktisk tåle at folk mener noe annet en det vi mener sjøl - uten å hisse oss opp.
Så til det som blir diskutert nå.
De aller fleste vil mene at en amerikansk IPA skal drikkes fersk, fordi det de fleste vil si er sjarmen ved dette ølet, skapes av aromatiske oljer fra humla som er svært flyktige. Jeg har en stående sjøl nå, som jeg flasket 6.september. Den er fremdeles veldig god, men den er helt klart på vei til å bli et annet øl, fordi den har mistet noe av friskheten i aromaen. Den kan sikkert drikkes om et halvt år, også, men da er den ikke det ølet jeg brygget den for å være. Og den var på sitt aller beste i det øyeblikket den var ferdig karbonert.
Det er selvfølgelig mulig å mene at en IPA smaker best etter noen uker. Men da bør man faktisk vite at man mener noe de fleste er uenig i - eller man bør kunne godta som et enkelt faktum at det er slik.
IPA er ikke det eneste ølet som "skal" drikkes ferskt. Et annet eksempel er hefeweizen. Men det blir fort mulig å diskutere. Jeg synes ikke at bitteren min er helt på høyden med en gang, og jeg mener at nesten alle mørke øl har godt av i alle fall noen uker. Dry stout er kanskje et unntak?
Jeg er uenig med
@jab fordi jeg mener han argumenterer mot en posisjon få egentlig inntar. Jeg tror de fleste vil si at det aller meste av øl bør smake "sunt" når det er ferskt - men det er jo ikke det samme som å si at det er mislykket hvis det ikke er på sitt beste da. Akkurat nå sitter jeg med en lys mild på 3%, tappet for ca. en måned siden, og den er bedre nå enn da den var fersk. Men jeg har jo drukket den hele tida, med stor glede.
Og så er det nok en god del øl som normalt ikke er noe særlig stas når de er ferske, ikke bare surøl, uten at det er noe galt med dem.