"Øl-sett"

"Øl-sett" som er kjøpt på bryggeland BREWOLUTION, i dette tilfelle Bohemian Pilsner. Dette skal være komplett med alle ingredienser for en batch på 25 liter. Når det gjelder gjær så følger det med en pose av Craft Series M84, bakpå står det at det må benyttes to poser for en batch opptil 23 liter, mangler det en pose med gjær?

Søker opp dette på http://www.wagonbrewing.co.nz/craft-series-m84-bohemian-lager-yeast så står det følgende:

Usage Directions: Sprinkle 2 sachets directly on up to 23L (6 US Gal.) of wort. If reydrating please read Mangrove Jacks full instruction sheet. For best results, ferment at 10-15 C (50-59 F). If fermenting above 14C ONE packet will suffice.

Så her er tanken at jeg skal gjære på en temperatur på mellom 14-15 grader for å få et vellykket resultat. Hvorfor er det ikke lag med to poser i disse settende slik at jeg kunne gjæret på rangen 10-15 grader, synes dette er useriøst, eller er det noe jeg har missforstått ? I tillegg er det beregnet en batch på 25 liter for dette settet og det er to liter mer enn hva som anbefales for denne gjæren.

Det er selvfølgelig bare å kjøpe med en pose til, men hva er vitsen med å lage et sett som man må kjøpe ekstra komponenter for å fullføre, noe annet er om man ønsker å benytte en annen type gjær.

1. Burde det være to poser i dette settet ?
2. Hvilke øl-sett har best og kvalitet og hvor selges dette ?
 
Tja, si det, men to pakker er også i grenseland minimum. Når du først skal kjøpe mer gjær, kjøp Safelager W34/70. To poser. Den har jeg god erfaring med, og mindre gode erfaringer med M84.

Start gjæringen lavere enn 14-15 grader, gjerne 10 grader eller like under.
 
Har hatt meget god erfaring med ølsett allgrain fra Bryggselv. En gang lot jeg tilogmed la være å tilsette begge pakkene med tørrgjær da jeg syntes det ble i meste laget. Ble fint øl det også, en ale gjæret på 18 grader.
 
Det var samme saken med URQ-pilsen fra Brewolution/Bryggeland som jeg kjøpte. Der stod det også at det skulle tilsettes 2 pakker tørrgjær, men det fulgte bare med 1.
25 liter gjæret helt fint ut for det.
Har hatt 3 øl-sett fra Brewolution, og er fornøyd med alle 3 (Porter, Brown Ale og URQ-pils).
 
Det var samme saken med URQ-pilsen fra Brewolution/Bryggeland som jeg kjøpte. Der stod det også at det skulle tilsettes 2 pakker tørrgjær, men det fulgte bare med 1.
25 liter gjæret helt fint ut for det.
Har hatt 3 øl-sett fra Brewolution, og er fornøyd med alle 3 (Porter, Brown Ale og URQ-pils).

Ønsker å gjære på ca. 10 grader, hvordan er din erfaring med dette selv med en pose gjær?
 
I oppskriften til brewolution vil de ha deg til å gjære på 13-17 grader hvis jeg ikke husker feil, det er sikkert grunnen til at de mener en pakke er nok

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
I oppskriften til brewolution vil de ha deg til å gjære på 13-17 grader hvis jeg ikke husker feil, det er sikkert grunnen til at de mener en pakke er nok

Sent fra min E6653 via Tapatalk

14-15 grader for å være helt presis.
 
Tok opp dette med Bryggeland og de mente også at det skulle være to i dette settet, videre skulle de kontakte produsent for å undersøke årsaken.
 
M84 gjæra kan man foresten bruke til å strøye glattisen med, funker nok bedre til det enn i øl, en ubrukelig pilsgjær.
 
Treg, treg til å gjære ut å lager en smak jeg ikke vil ha i pils.
Har gjæret etter alle kunstens regler med nok gjær, rein o2, tempkontroll osv.
 
Nei ikke ester, kan ikke helt svare på hva det smaker, men ble ikke den pilsen jeg ville ha, har stått på fat siden i sommer og tenkte den kunne få står der ei stund til.
Bruker bare w34/70 og wlp800 til pils og det er nok favorittene, blandt MJ sine gjær så har jeg kommet fram til at M03 Dark ale er eneste jeg synes er brukbar.
 
Nei ikke ester, kan ikke helt svare på hva det smaker, men ble ikke den pilsen jeg ville ha, har stått på fat siden i sommer og tenkte den kunne få står der ei stund til.
Bruker bare w34/70 og wlp800 til pils og det er nok favorittene, blandt MJ sine gjær så har jeg kommet fram til at M03 Dark ale er eneste jeg synes er brukbar.
Jeg har ikke prøvd den tørrgjær fabrikanten. Bruker mest wlp 830, 833 eller 34/70 og er førnøyd med resultatet de gir så jeg kommer ikke til å teste andre lager gjær.
Prøvde en gang safale s-33 og den gikk i dass
 
Tilbake
Topp