øl som skummer over

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Har laget to typer øl for ei stund siden

Jule øl
dette er ei oppskrift som heiter tradisjonelt norsk jule øl som gahr har lagt ut her på denne sida..fikk problemer med full utgjøring så endte på FG 1025 etter 4 veker med gjæring/sekundær gjæring..Når dette ølet hadde stått i flasker i 1 mnd begynte det og skumme over når jeg åpnet ølet..Da hadde det stått 1,5 uker ved 20 C og resten i 10 C og jeg kunne se bobler på overflaten inne i flaska på noen flasker når flaska var på 10 C..det skummet ikkje over ved tidliger tester under modnings prosessen..Ikkje noen spesiell smak på ølet heller..Er dette tegn på innfeksjon i ølet?? hvorfor skjedde det ikkje før etter ein mnd??

Ipa med mosaic
Dette er eit øl som har mye humle i seg og tørr humle.. Har sett dei på flasker og har stått ved 20 grader vel ei uke.. Når eg åpner ei flaske no så høyrest alt normalt ut..så ser eg inni flaska at sedimenter fra bunnen løsner og det blir bevegelse i flaska og den skummer over!!Er dette på grunn av tørr humlen som ev er igjenn??Har filtrert ut det eg kunne av tørr humle med og bruke finmasket humle pose i to omganger for og få bort mest mulig tørrhumle..men dette var pellets så vanskelig og få bort alt..FG var på 1010 på denne ølen..

Noen som har vert borti dette??er det noen fare forbundet med dette og vil det ev bli forandring   
 
Bjørn k skrev:
Har laget to typer øl for ei stund siden

Jule øl
dette er ei oppskrift som heiter tradisjonelt norsk jule øl som gahr har lagt ut her på denne sida..fikk problemer med full utgjøring så endte på FG 1025 etter 4 veker med gjæring/sekundær gjæring..Når dette ølet hadde stått i flasker i 1 mnd begynte det og skumme over når jeg åpnet ølet..Da hadde det stått 1,5 uker ved 20 C og resten i 10 C og jeg kunne se bobler på overflaten inne i flaska på noen flasker når flaska var på 10 C..det skummet ikkje over ved tidliger tester under modnings prosessen..Ikkje noen spesiell smak på ølet heller..Er dette tegn på innfeksjon i ølet?? hvorfor skjedde det ikkje før etter ein mnd??

IPA med mosaic
Dette er eit øl som har mye humle i seg og tørr humle.. Har sett dei på flasker og har stått ved 20 grader vel ei uke.. Når eg åpner ei flaske no så høyrest alt normalt ut..så ser eg inni flaska at sedimenter fra bunnen løsner og det blir bevegelse i flaska og den skummer over!!Er dette på grunn av tørr humlen som ev er igjenn??Har filtrert ut det eg kunne av tørr humle med og bruke finmasket humle pose i to omganger for og få bort mest mulig tørrhumle..men dette var pellets så vanskelig og få bort alt..FG var på 1010 på denne ølen..

Noen som har vert borti dette??er det noen fare forbundet med dette og vil det ev bli forandring   

I forhold til juleøllen Så kan det at gjæren du brukte har sovna i løået av gjærinsprosessen, og etter at du la på karboneringsukker så fikk den nye greier og spise og har da spist seg videre nedover i prosessen. Men det kan også hende at du har fått en infeksjon på denne som har tatt en del tid og komme igang.  Hvis du lar disse stå en stund og smaken I løpet av en til to meneder begynner og gå kjapt gå nedover og kanskje bli sur og hvem vet. Da er det soter sjanser for at du har fått en infeksjon.  Hvis det i løpet av samme tiden skjer at øllen blir rundere og mere rolig selv om den har vel mye bobler i den Så har gjæren antegelig bare våknet tillive igjen.

Når det kommer til ipa en, Så har ikke det noe med tørrhumlinga og gjøre. Det kan skje om du har fått litt i overkant med karbinerings sukker i øllen.  Når trykket letter for kjapt i flaska så kan det fort bli en litt for "ekplosiv" trykkforandring og dette vil føre til at sedimenter i bunner løsner.  Det vil antagelig hjelpe og åpne flaskene når de har ståtti ro en god stund eller når de er virkelig kalde.
 
At det skummer over vil vel i første 'normale' instans bety at det er overkarbonert.
Hvis det er tilfelle så er det vel naturlig a jekke flaskene dine, og kork på nytt.
Det første senarioet ditt drar tankene litt mot dårlig utgjæring (med forbehold om at jeg ikke vet noe om OG og gjærtype).

Ved senario #2 antar jeg at alt er helt OK. Man skal alltid jekke håndbrygg forsiktig (kjøpt eller sjølbrygga). La 'fisen' fra korken bli så liten du kan når øljekken er i aksjon, så unngår man ofte å rive løs sedimenetene i en voldsom utblåsing. Men det kan jo være at overkarbonering gjør at en haug med CO2 harlyst til å stikke av, og tar med seg bunnsedimentene i forsøket.

Til slutt: smaker det godt, så er det godt! (skum eller ikke skum)  :skitbra:
 
Jeg støtter de andre forslagene du har fått.
Imidlertid har jeg erfart tilsvarende ved bruk av plastflasker, og du skrive ikke hva slags falsker du bruker.
i noen plastflasker er det en liten pigg i bunnen av flasken, og jeg har en mistanke om at den fungerer som en utløser for dannelse av CO2-bobler. På samme måte som et saltkrystall kan gjøre i Cola, eller et sandkorn i nesten kokende vann.
 
takk for svar..eg bruker brune glass flasker.jule ølet er desverre blitt til sluk øl..da alle skummet relativt lenge etter åpning..satser på at det blir roligere med ølet etter ei stund på flasker..har brukt eit gjær som heiter wlp european ale yeast.og denne sedimenterer seg godt på bunnen..
 
Tilbake
Topp