Øl tappet på flasker, gjær stiger til toppen

  • Trådstarter Slettet medlem 20901
  • Startdato
S

Slettet medlem 20901

Hei!

Jeg har da tappet 40 liter med skotsk øl fra europris på flasker

brygget har stått på dunk i 3 uker og fg var på 1008.

Etter 2 dager på flasker i romtemp, har det nå steget gjærrester til overflaten.
Dette har ikke skjedd meg før, noen som vet hvorfor? Skal ta bilde å poste når jeg kommer hjem fra jobb, men i mellom tiden noen som har noen svar?
 
Hvilken gjær er dette? Noen gjærtyper liker seg på toppen. La de stå rolig i 2 uker, så synker nok gjæren når den er ferdig.
 
Jeg er usikker på hvilket gjær det er, det er den som er medfølgende fra skotsk øl.
Det må de jo gjøre uansett så det er jeg klar over, men gjæren har steget 2-3 milimeter over øloverflaten..
Og det er ikke snakk om krausenring...
 
Ligger det gjær på bunnen av flaskene? Hvis du har fått med mye gjær over i flaskene, kan jeg forstå det der.

Jeg ville løsnet litt på en kork for å sjekke trykket. Det der er vel plastflasker, så det skal jo noe til at det blir farlige bomber (tror jeg), men likevel.
 
Er plastflasker ja så det skal gå fint.
Det har såvidt dannes seg gjær på bunnen, men ikke mye, men det er normalt ettersom de bare har stått i 2-3 dager..
Bryggene har jo stått i 3 uker så jeg har liksom aldri opplevd dette før ;)
Og da skal jo mesteparten av gjæren ha sunket til bunns.....
Rom temp var 20 grader også... Så alt har liksom gått etter normalen.

Men vil du tro at det er gale å drikke?
Jeg får jo nesten bare vente å se hvordan dette utarter seg, de skal få stå i rom temp i 3 uker før jeg setter de på kjøl...
 
så litt rart ut det der. Men sikkert absolutt drikkbart. Husk at det er jo masse gjær i supensjon i alle ales, og det er ingen grunn for at din gjær skulle smake pyton. Mht plastflasker er det lurt å klemme ut luften mens du korker, ref oksydering.
 
Oppdatering:

I dag har noe av gjæren fra overflaten sunket. Så da regner jeg med det går bra. Jeg har ikke åpnet noen av flaskene for å slippe ut luft, jeg velger heller å la de stå noen dager nå og se utviklingen.
 
Tilbake
Topp