Øl til makrell

Om ikke lenge kommer makrellen, og i følge vinmonopolets sider passer "eit friskt og smaksrikt øl, gjerne med noko bitterheit". Noen som har et forslag på øltype som passer til denne beskrivelsen, gjerne med en oppskrift også. Regner med å brygge denne ASAP slik at den er klar når første makrellen kommer inn fjorden ;D Må bare legge inn bestilling av ingredienser først...
 
En amerikansk pale ale burde passe utmerket! Se under prisbelønte oppskrifter her på forumet og du finner en del APA oppskrifter. Sats på en bitterhet rundt 35 ibu til et brygg på ca 5% abv
 
leser i "verdens klassiske øltyper" om dagen, og der anbefales Belgisk Blonde til grillet makrell.
 
Takk for forslag  :) Har blonde stående heldigvis, slik at noe øl er klart til den første fisketuren. Regner jo med at fisken biter på førtse forsøk :laugh: Neste brygg blir derfor en APA. Det har jeg heller ikke smakt før så det blir spennende å prøve... Da er det bare å finne en oppskrift og bestille "kønn" slik at jeg får ølen ferdig til st. hans :namnam:
 
Det bør gå veldig fint! Kjøp en flaske pale ale fra nøgne ø på polet så går du et innblikk i stilen. En lett pale ale er forøvrig en veldig god øl på sommeren, og blir ofte min sommerøl :)
 
Fikk 3  makrell og 10 sild i (det litt ulovlige) flytegarnet den ene natten det var ute i påsken (nei, ingen ulovlig sjøørret eller laks denne gangen). Makrellen smakte utmerket stekt, til en hjemmebrygget APA (eller omvendt). Makrellen bør ha sin dose sitronpepper (og gjerne frisk sitronsaft i tillegg) for å smake riktig godt.
APA og saison går bra til makrell, en crisp pils kan også fungere. Hvis du har en fet hollandaise-saus e.l. til fisken, kan det være  greiere å ha et øl med litt syre til, en flamsk rød eller endog en gueuze.

Jeg fisker og spiser mye makrell i løpet av sesongen, men synes vel kanskje det er nå på vårparten den smaker aller best.
 
Jeg er fan av god pils til makrell. Bitterheten og det relativt gode kullsyreinnholdet skjærer gjennom fiskens fete preg, samtidig som renheten i en pils lar smaken av fisken komme uforstyrret fram. En noe kraftig pils (spesielt tsjekkere) har også litt maltsødme som kan matche en syrlig agurksalat. Ellers støtter jeg Sigmund fullt ut!
 
Tilbake
Topp