Ølbrygging på kontor?

Hei

Jeg har ingen erfaring overhodet med ølbrygging, men har lest og sett mye videoer. Problemet mitt her og nå er hvor å brygge.
Jeg har plass på mitt kontor i heimen, men jeg har jo sett og lest at ølbrygging produserer mye damp. På kontoret er det pc og masse skjermer mm.
Og rommet i seg selv er jo ikke noe våtrom. Men det har en lufteventil (og et vindu)!
Så jeg lurte på OM det kan fungere med en motorisert vifte, rør og noen form for trakt/fanger over der det dampes som koblet til ventilhullet i vegge? Altså vil det gå bra å gjøre SÅNT i samme rom som har pc utstyr? Er det noe jeg glemmer å tenke på evt som kan skape hodebry eller motsatt?

For tenker at selv om jeg bruker 30000+ på bra bryggeutstyr, så blir det likevel langt dyrere med fuktskader og/eller at pc ink hjemmekontor og alt går fløyten.

mvh,
Morten
 
Hei

Jeg har ingen erfaring overhodet med ølbrygging, men har lest og sett mye videoer. Problemet mitt her og nå er hvor å brygge.
Jeg har plass på mitt kontor i heimen, men jeg har jo sett og lest at ølbrygging produserer mye damp. På kontoret er det pc og masse skjermer mm.
Og rommet i seg selv er jo ikke noe våtrom. Men det har en lufteventil (og et vindu)!
Så jeg lurte på OM det kan fungere med en motorisert vifte, rør og noen form for trakt/fanger over der det dampes som koblet til ventilhullet i vegge? Altså vil det gå bra å gjøre SÅNT i samme rom som har pc utstyr? Er det noe jeg glemmer å tenke på evt som kan skape hodebry eller motsatt?

For tenker at selv om jeg bruker 30000+ på bra bryggeutstyr, så blir det likevel langt dyrere med fuktskader og/eller at pc ink hjemmekontor og alt går fløyten.

mvh,
Morten
Det produseres MYE damp (typisk for 2000W kokeelement, ca 3 liter vann som fordamper i timen). Det er vesentlig at all dampen trekkes ut uten å kondensere på tak og vegger. Tror rommet vil brytes ned raskere enn PCen, men det blir egentlig gjettverk.
 
Det produseres MYE damp (typisk for 2000W kokeelement, ca 3 liter vann som fordamper i timen). Det er vesentlig at all dampen trekkes ut uten å kondensere på tak og vegger. Tror rommet vil brytes ned raskere enn PCen, men det blir egentlig gjettverk.
Takk for svar!

Men er det slik OGSÅ med kraftig ventilator løsning over kokesonen? Hvis jeg f.eks. monterer en eller annen kraftig kjøkkenventilator med rør rett ut i friluft, vil det likevel være såpass mye "strødamp" at hus , pc og hjem vil råtne bort over tid?
De fleste brygger vel innendørs i et aller annet rom i huset, så det er jo mulig... bare man... ventilerer nok?
Men de fleste har nok ikke hjemmekontor/pc i samme rom som de brygger. :)
 
Takk for svar!

Men er det slik OGSÅ med kraftig ventilator løsning over kokesonen? Hvis jeg f.eks. monterer en eller annen kraftig kjøkkenventilator med rør rett ut i friluft, vil det likevel være såpass mye "strødamp" at hus , pc og hjem vil råtne bort over tid?
De fleste brygger vel innendørs i et aller annet rom i huset, så det er jo mulig... bare man... ventilerer nok?
Men de fleste har nok ikke hjemmekontor/pc i samme rom som de brygger. :)

Jeg ville ikke vært bekymret for PC'en. Ift 'damp-problemet' så kan du løse det ved å rigge til et solid avtrekk, eller du bruker en kondensator.

Jeg ville kanskje vært mer "bekymret" for tilgangen til vann? Du må ha tilgang til kjølevann, og det er ingen ulempe å ha kort vei til en plass hvor man kan vaske utstyret, gjerne underveis i bryggedagen. Det å bære langt på maltrør og diverse for vasking blir man fort lei av.

Man må også regne med en del gris. Gulvet og benker kommer til å få kjørt seg noe. Er det noe du ønsker på kontoret?
 
Har du ingen i nabolaget som brygger? Du kommer nok ikke klar lekkasje/søl/griseri.
Hva PCen tåler vet jeg ikke. Husk også at lufta som går ut må erstattet av ny luft.
Hvis ikke får du undertrykk i huset.
Selv kunne jeg gjerne tenkt å hatt med medbrygger, men covid har gjort det vanskelig nå.
 
Tror nesten du kommer bedre unna med et bad/våtrom eller veranda å brygge på enn et kontor.
Det blir som sagt gris, søleri og.. ulykker under brygging. Personlig er nok kontoret det siste stedet jeg ville brygget.
 
Jeg ville ikke vært bekymret for PC'en. Ift 'damp-problemet' så kan du løse det ved å rigge til et solid avtrekk, eller du bruker en kondensator.

Jeg ville kanskje vært mer "bekymret" for tilgangen til vann? Du må ha tilgang til kjølevann, og det er ingen ulempe å ha kort vei til en plass hvor man kan vaske utstyret, gjerne underveis i bryggedagen. Det å bære langt på maltrør og diverse for vasking blir man fort lei av.

Man må også regne med en del gris. Gulvet og benker kommer til å få kjørt seg noe. Er det noe du ønsker på kontoret?
@Mortenh Jeg har en kamerat som brygger på kjøkkenet. Han har en veldig snill kone. Om du har snill kone også, så burde det gå bra. Evt. kan du sende henne på SPA. Dyrt øl, men happy wife, happy life osv. Også her gjelder selvsagt regelen om godt avtrekk, men kjøkken er vel i større grad konstruert for å håndtere damp.
 
Sist redigert:
@Mortenh Jeg har en kamerat som brygger på kjøkkenet. Han har en veldig snill kone. Om du har snill kone også, så burde det gå bra. Evt. kan du sende henne på SPA. Dyrt øl, men happy wife, happy life osv.
Enig. Kjøkkenet er en fin arena for brygging, dersom man ikke har andre egnede plasser. Alternativt et vaskerom, eller et bad :)
 
Tusen takk for gode svar!

Jeg ønsker å gjøre dette selv. Liker helst å få ting selv, og evt få den mestringsfølelsen.

Det er et bad få 2-3 meter unna kontoret. Det er i øyeblikket "kattehotell", og skal pusses opp om ikke så lenge.
Kan være pus må flytte ut etter det, og kan være det kan brukes delvis til brygging da.

Ja, godt poeng at man trenger tilgang til vann pga kjøling. Men dette badet er kun få meter unna, så tror kanskje det går greit.
Men søl og gris på gulvet er ikke gunstig. Ser jo at det kan skje en gang i blant, særlig når man er helt fersk.
Ønsket mitt er at jeg har litt lyst å ha en halvveis dedikert plass til det, og et sted det ikke er tilgjengelig for unger og alle mulige.
Kontoret mitt er eneste rommet jeg egentlig har alene i huset :)

Vil ikke brygging på vaskerom få alle klærne til å lukte "øl" ? Tror det blir meget unhappy wife om klærne til ungen stinker øl.
 
Tusen takk for gode svar!

Jeg ønsker å gjøre dette selv. Liker helst å få ting selv, og evt få den mestringsfølelsen.

Det er et bad få 2-3 meter unna kontoret. Det er i øyeblikket "kattehotell", og skal pusses opp om ikke så lenge.
Kan være pus må flytte ut etter det, og kan være det kan brukes delvis til brygging da.

Ja, godt poeng at man trenger tilgang til vann pga kjøling. Men dette badet er kun få meter unna, så tror kanskje det går greit.
Men søl og gris på gulvet er ikke gunstig. Ser jo at det kan skje en gang i blant, særlig når man er helt fersk.
Ønsket mitt er at jeg har litt lyst å ha en halvveis dedikert plass til det, og et sted det ikke er tilgjengelig for unger og alle mulige.
Kontoret mitt er eneste rommet jeg egentlig har alene i huset :)

Vil ikke brygging på vaskerom få alle klærne til å lukte "øl" ? Tror det blir meget unhappy wife om klærne til ungen stinker øl.

Jeg ville droppet planen med kontoret, selv om jeg ser nytten av å ha en egen plass til det. Jeg har endelig fått det selv, og det er helt fantastisk. MEN, uavhengig av om man er fersk, eller ikke, så vil det bli gris og søl. Det er ikke til å unngå. Jeg ville flyttet inn på badet, eller vaskerommet. Du kan lufte når du brygger, så jeg ville ikke bekymret meg så mye for lukt, og du kan jo alltids flytte de klærna som eventuelt henger til tørk den dagen du brygger.
 
Vil ikke brygging på vaskerom få alle klærne til å lukte "øl" ? Tror det blir meget unhappy wife om klærne til ungen stinker øl.
Jeg brygger stort sett på terassen, men med sprengkulda vi har om dagen måtte jeg trekke inn på badet...

Damp/lukt-problematikken improviserte jeg en rimelig enkel løsning på, og den fungerte faktisk helt utrolig bra...sin enkelhet til tross:
DSC_0031.JPG
 
Hvis du har et bad som kun brukes som kattehotell, ser jeg ikke problemet:).

Jeg mesker på badet, det går fint uten noe spesielt avtrekkssystem annet enn ei vanlig boderomsvifte i veggen. Og så triller jeg unna komfyren på kjøkkenet og koker under vifta der. (Det forutsetter at du har ei god vifte, og at lufta går rett ut.)

Brygger du mindre batcher (10-12 liter), bør det gå greit å koke på komfyren. Og å meske, også, selvfølgelig.
 
Jeg brygger stort sett på terassen, men med sprengkulda vi har om dagen måtte jeg trekke inn på badet...

Damp/lukt-problematikken improviserte jeg en rimelig enkel løsning på, og den fungerte faktisk helt utrolig bra...sin enkelhet til tross:

Ikea Foto + 125mm rør? Ikke noe vifte?
 
Tusen takk for gode svar!

Jeg ønsker å gjøre dette selv. Liker helst å få ting selv, og evt få den mestringsfølelsen.

Det er et bad få 2-3 meter unna kontoret. Det er i øyeblikket "kattehotell", og skal pusses opp om ikke så lenge.
Kan være pus må flytte ut etter det, og kan være det kan brukes delvis til brygging da.

Ja, godt poeng at man trenger tilgang til vann pga kjøling. Men dette badet er kun få meter unna, så tror kanskje det går greit.
Men søl og gris på gulvet er ikke gunstig. Ser jo at det kan skje en gang i blant, særlig når man er helt fersk.
Ønsket mitt er at jeg har litt lyst å ha en halvveis dedikert plass til det, og et sted det ikke er tilgjengelig for unger og alle mulige.
Kontoret mitt er eneste rommet jeg egentlig har alene i huset :)

Vil ikke brygging på vaskerom få alle klærne til å lukte "øl" ? Tror det blir meget unhappy wife om klærne til ungen stinker øl.
Om du ser på bryggemaskin, eller kjele over 20L, hva med å ha den på et lavt trillebord med kraftige hjul. Så kan du trille det inn på badet, vaskerommet eller ut på terrasse el. for å brygge, men ellers oppbevare den på kontor?

Jeg brygger på vaskerom rett ved siden av en vask, det er veldig lettvint å slippe å bære noe vann og la kjølevannet gå rett ned i vasken. Har sett litt på dampkondensator som kan ta bort det meste av dampen da jeg har litt dårligere avtrekk enn jeg skulle ønske, det vil kanskje også redusere lukt uten at jeg synes det er noe problem. Vørter-damp setter i hvert fall ikke lukt på samme måte som når noen søler øl på klærne dine.
 
Ikea Foto + 125mm rør? Ikke noe vifte?
Jepp.. Pga temperaturforskjellen funker det så langt uten vifte ja... litt nedbøy på enden og dampen både kondenserer og drypper ut utenfor vinduet. Den opprinnelige planen var å brygge for åpent vindu, men dampmengden ble litt for heftig så jeg fant den rørbiten i garasjen og prøvde...
 
Har nettopp byttet ut systemet med hette, flexrør, og avtrekksvifte, med damphette og kondensator. Fungerer glimrende, og kan redusere effekten på varmeelementene ganske mye uten å miste rullende kok. Krever konstant tilgang på vann, og avløp eller bøtte(r) å samle vann ut fra kondensatoren.
 
Takker igjen for gode svar.

Ikke helt svarene jeg håpet på, men samtidig forstår jeg jo hvorfor ca alle svarer slik.

Vann, søl, gørr, støv og ikke minst masse damp er jo ikke det man først forbinder med et kontor. Riktignok er ikke dette kontoret et rom med chesterfield møbler og diger eikeskrivebord. Et rom, der det står en pc til hjemmekontor :)

Planen er foreløpig å kanskje kjøpe Grainfather med det som er nødvendig. Er veldig glad i automatikk og kontroll, så selv om det virker som overkill for en nybegynner, liker jeg også tanke på GF sin fermenter med chiller. Antar de ikke avgir damp, så kanskje de kan stå på kontoret da i så fall er romteperatur ikke vesentlig da den styrer "seg selv".

Uansett kan ikke fermenteringen skje på f.eks. vaskerommet. Usikker på hvordan transporten skal skje. Derfor jeg tenkte at det beste er å brygge rett ved der man kan ha fermenteringstankene.

Forsøker å tenke mest mulig praktisk, fordi jeg vet at... blir det for mye styr, ender jeg opp som sikkert mange andre, med mye dyrt utstyr som bare står og samler støv.
 
Tilbake
Topp