Old ale oppskrift?

Ser det er veldig mye av samme ingrediensene som går igjen; amber, krystall, sjokolademalt, mørkt sukker, ekg
Kunne godt tenke meg et nytt forsøk før jul
Jeg skal nok også slenge meg på den tanken. Har noe Lyle's Black Treacle stående som bare venter på en god anledning. (Er det mulig å få tak i den i Norge nå?) Liker Owd Rodger, så kanskje en klone av den? Mener det står noe om det i tråden til @Eramik, som han lenker til i en tidligere post her (https://forum.norbrygg.no/threads/er-burton-ale-noe-a-teste.43766/#post-560469).
 
20210925_095708.jpg
Fant ikke noen butikker i Norge som hadde denne, men Cooperscandy(svensk?) sender ganske kjapt. Disse skal brukes i en Old Ale, har bare ikke kommet så langt enda :)
 
Strømmen førte Lyles Black Treacle tidligere - det var der jeg kjøpte det - så kanskje det er en ide å mase litt på dem igjen.

Hva med vanlig sirup, den vi får på butikken? Litt om den: https://www.thespruceeats.com/light-and-dark-syrup-ljus-sirap-2952908

Jeg er lite frista til å begynne å lage egne varianter av invertsukker i ulike grader, og tenker at det må være en farbar vei å blande mørk og lys sirup og black treacle? Det er vel ikke bare den mørkeste varianten som er aktuell i old ale? (Er klar over at treacle og invertsukker ikke er det samme.)

Mulig dette er å banne i kjerka, men det får stå sin prøve. Det blir sikkert ikke helt det samme, men nær nok er nær nok for meg.
 
Jeg har forresten en god Old Ale basert på en oppskrift av Chris Colby. Den er krydret med akevitt – og vant Akershusmesterkapet for noen år siden.
Denne så interessant ut. Hvordan vil den fungere til julemat? Og etter det jeg forstår tilsetter du akevitten når du flasker. Hvordan vil det påvirke den oppgitte alkoholstyrken mon tro?
 
Denne så interessant ut. Hvordan vil den fungere til julemat? Og etter det jeg forstår tilsetter du akevitten når du flasker. Hvordan vil det påvirke den oppgitte alkoholstyrken mon tro?
Den var finfin som juleøl. Lagde faktisk både uten og med akevitt. Det var ikke kjempestor forskjell, men den med akevitt var en anelse bedre slik jeg husker det. Det burde være enkelt å regne ut forskjellen i styrke hvis man tilsetter en gitt mengde 40 %. Ville vært litt måteholden med tilsetningen. 7-10 dl til en 20-liters batch burde være passe.
 
Tilbake
Topp