Ølen skummer over når den åpnes

Rutof

 
Har en  ipa som jeg har noen få flasker igjen av. Åpnet en nå og den bare skummet over etter jeg åpnet den skummet og skummet. Ølet smaker normalt.

Hva skjer?
 
Sakteverkande infeksjon, vil eg tru. Kjenner nokon andre på forumet med same problem, men skal ikkje "oute" dei...
 
Det er nok en saktevirkende infeksjon ja. Det har jeg ikke vært borti før. Men derimot for første gang måtte jeg i går helle ut 90 stk 0,5 liters flasker. Ølet var ikke ferdig utgjæret før det ble tappet på flasker. Det ser slik ut: 
 

Vedlegg

  • 20120229_211950[1].jpg
    20120229_211950[1].jpg
    2,8 MB · Sett: 558
Knut1 skrev:
Det er nok en saktevirkende infeksjon ja. Det har jeg ikke vært borti før. Men derimot for første gang måtte jeg i går helle ut 90 stk 0,5 liters flasker. Ølet var ikke ferdig utgjæret før det ble tappet på flasker. Det ser slik ut: 

Så slikt ut. Var stor trykk i flasken
 
Knut1 skrev:
Det er nok en saktevirkende infeksjon ja. Det har jeg ikke vært borti før. Men derimot for første gang måtte jeg i går helle ut 90 stk 0,5 liters flasker. Ølet var ikke ferdig utgjæret før det ble tappet på flasker. Det ser slik ut: 


Trist,, det er vell da tankene om at alt skal på fat i fremtiden, og aldri mer flaskevask kommer..
 
Bernts skrev:
Knut1 skrev:
Det er nok en saktevirkende infeksjon ja. Det har jeg ikke vært borti før. Men derimot for første gang måtte jeg i går helle ut 90 stk 0,5 liters flasker. Ølet var ikke ferdig utgjæret før det ble tappet på flasker. Det ser slik ut: 


Trist,, det er vell da tankene om at alt skal på fat i fremtiden, og aldri mer flaskevask kommer..

Men med fat så kan man enkelt justere co2 mengden om den blir for høy. Absolutt en stor fordel med fat det ja. men vasking er like viktig
 
Merker jeg ble veldig trist på dine vegne når jeg så det der. Alt det ølet bare skummer over og må helles ut  :'(
 
Ja, dette er jo ikke noe moro. Det var batch med belgisk sterk øl, som ble dobbeltmesket med speidel. Det ligger altså mange timers jobb bak alt dette skummet som ligger i karet. Dette hadde blitt flaskebomber om kort tid...
 
Knut1 skrev:
Ja, dette er jo ikke noe moro. Det var batch med belgisk sterk øl, som ble dobbeltmesket med speidel. Det ligger altså mange timers jobb bak alt dette skummet som ligger i karet. Dette hadde blitt flaskebomber om kort tid...

Hadde også nettopp flasket en batch med belgisk sterk øl. Alt måtte tømmes ut, etter 15 dager var det fremdeles ikke ferdig gjæret tydeligvis. Spesielt skummel er den Saison gjæra har jeg funnet ut. Så i feel your pain!
 
Åpnet igår en til av den IPA'en som skummet over.  Åpnet den i vasken for sikkerhet skyld :).
Men denne skummet ikke over. Kan det vært formye sukkerlake som var kommet i noen flasker eller kommet formyegjær i noen flasker. Eller kanskje at noen flasker ikke var godt nok vasket???
 
Ja, det er nok sansynligvis noe slik som har skjedd. Det kan være lurt å lage en tynntflytende sukkerlake, og kanskje røre litt forsiktig for å sikre seg god utblanding.
 
Peter T skrev:
Ja, det er nok sansynligvis noe slik som har skjedd. Det kan være lurt å lage en tynntflytende sukkerlake, og kanskje røre litt forsiktig for å sikre seg god utblanding.
har skjedd med meg og men ikke med så mange flasker. Rør godt ut sukkerlaken og ikke la det gå for lang tid fra du gjør dette til du heller det på flasker
 
Om det skummer over, så kan helle det over i en mugge og la det roe seg ned. Eg har tidligere hatt overkarbonert flaskemodnet øl, som har bitt drikkandes etter å ha stått en stund. Om det derimot er en infeksjon, så vil du sikkert kjenne det på smaken (f.eks at det smaker surt).
 
Er slett ikke sikker på at dette er en infeksjon.  For det første, om ølet ikke er ferdig utgjæret før flasking, så vil det fortsette å gjære om du ikke lagrer det veldig kaldt.  Normal sukkermengde i tillegg - og du får en geysir.  For det andre så har temperaturen ved flasking ganske mye å si for co2 innholdet i ølet FØR karbonering.  Kaldt øl og 6 gram sukker pr liter = noko for møkje.

Lite triks - sett flasken oppi en beholder av et eller annet slag - og lett såvidt på korken.  Det er nemling trykkforskjellen som får det til å bruse over.  Om du utligner denne svært sakte, så kan du berge mesteparten av ølet.  Jeg har fremdeles noen overkarbonerte juleøl, og når jeg jekker den opp slik at det såvidt kommer ut en syltynn stripe så mister jeg ofte ikke mer enn det som står i halsen på flasken.

Legger ved en tabell som jeg har laget og funnet nyttig for egen del.  Lenge siden siste overkarbonerte øl nå.
 

Vedlegg

  • Karboneringstabell.jpg
    Karboneringstabell.jpg
    284,9 KB · Sett: 327
Krille skrev:
Om det skummer over, så kan helle det over i en mugge og la det roe seg ned. Eg har tidligere hatt overkarbonert flaskemodnet øl, som har bitt drikkandes etter å ha stått en stund. Om det derimot er en infeksjon, så vil du sikkert kjenne det på smaken (f.eks at det smaker surt).

Mitt smakte godt + at jeg har tatt flasker etterpå som var normale :)
 
Tilbake
Topp